Hva mener du er det minst kjipe homage merket i verden?
Vel, hva defineres egentlig som homage? Hvor likt må det være for at det skal defineres som homage? Hvor går grensen?
Helt enig i at dette er de viktige spørsmålene. Det er vanskelig å debattere noe dersom man har fullstendig ulike definisjoner.
Jeg synes denne har en balansert tilnærming:
Are Homage Watches Legit? - Gear Patrol
Den beste Sub-homagen må vel være Tudor.
Nei, Tudors Submarinere kan ikke kalles homager. Tudor er et eget brand, men som til utpå 90-tallet brukte enkelte deler fra, og i samarbeid med, Rolex (krone, lenke, Oyster-kassen og glass). Rolex' grunnlegger startet Tudor som et rimeligere alternativ til dem som ikke ville eller kunne betale det en Rolex kostet. Dersom et merke setter Rolex' merkenavn på sine klokker uten Rolex' enighet er det en kopi/replica.
For meg bygger klokkeinteressen på:
- kvalitet (eks så er stålet i en Rolex av høyere kvalitet enn alle Seikoene jeg har hatt)
- tekniske løsninger og nyvinninger (JLC, Breguet, Perrelet, Rolex, etc ha et lass av patenter som utvikles for å være best- derav betydningen og viktigheten av inhouse)
- merkevarebygging (Rolex Explorer på Everest og Submariner på James Bond)
- historie (et kombinasjonspunkt av hvordan design, tekniske løsninger, merkevarebygging og tildels eierskap (eks AP) fungerer i markedet over tid)
- design (jeg setter pris på stayer-evnen til godt design, etterhvert liker mange nye TS medlemmer Sub og PAM372, jeg tror det har mer med godt design å gjøre enn saueflokkmentalitet)
En homage blir for meg feil da det er en bevisst snylting på en seriøs aktørs satsing på punktene ovenfor. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe originalen ville jeg heller kjøpt noe annet. Som sagt innledningsvis så fordømmer jeg ikke andres synspunkter på dette, såpass frihet må vi akseptere Men jeg ville aldri kjøpt en homage selv og fordømmer således produktene.
En Seiko SKX 007/9 er for meg himmelvid ulik en Sub/GMT i design.
Men om Steinhart er en homage eller ikke? Tja, si det? Jeg kjøper iallefall heller noe annet.
Jah, begge har jo sorte skiver med runde markører, sorte dykkerbezeler og kasser i stål?Jeg vil jo tørre å påstå at Seiko SKX007 for eksempel er sterkt inspirert av Rolex Submariner, men er den å regne som en homage? Eller har de her gjort nok mange designendringer til at den står på egne føtter?
Nei, Tudors Submarinere kan ikke kalles homager. Tudor er et eget brand, men som til utpå 90-tallet brukte enkelte deler fra, og i samarbeid med, Rolex (krone, lenke, Oyster-kassen og glass). Rolex' grunnlegger startet Tudor som et rimeligere alternativ til dem som ikke ville eller kunne betale det en Rolex kostet. Dersom et merke setter Rolex' merkenavn på sine klokker uten Rolex' enighet er det en kopi/replica.
For meg bygger klokkeinteressen på:
- kvalitet (eks så er stålet i en Rolex av høyere kvalitet enn alle Seikoene jeg har hatt)
- tekniske løsninger og nyvinninger (JLC, Breguet, Perrelet, Rolex, etc ha et lass av patenter som utvikles for å være best- derav betydningen og viktigheten av inhouse)
- merkevarebygging (Rolex Explorer på Everest og Submariner på James Bond)
- historie (et kombinasjonspunkt av hvordan design, tekniske løsninger, merkevarebygging og tildels eierskap (eks AP) fungerer i markedet over tid)
- design (jeg setter pris på stayer-evnen til godt design, etterhvert liker mange nye TS medlemmer Sub og PAM372, jeg tror det har mer med godt design å gjøre enn saueflokkmentalitet)
En homage blir for meg feil da det er en bevisst snylting på en seriøs aktørs satsing på punktene ovenfor. Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe originalen ville jeg heller kjøpt noe annet. Som sagt innledningsvis så fordømmer jeg ikke andres synspunkter på dette, såpass frihet må vi akseptere Men jeg ville aldri kjøpt en homage selv og fordømmer således produktene.
En Seiko SKX 007/9 er for meg himmelvid ulik en Sub/GMT i design.
Men om Steinhart er en homage eller ikke? Tja, si det? Jeg kjøper iallefall heller noe annet.
Men du som ønsker deg Patek kan jo kose deg med denne godbiten... Burberry The Britain Leather Strap Watch | Nordstrom
Neida skal ikke kaste mere bensin på bålet ditt
Selv synes jeg det er skikkelig morsomt at Seiko klarer å lage pakninger som holder helium ute, mens markedsføringsnissene i Sveits tviholder på heliumventiler for å slippe ut helium som ikke burde kommet inn i kassen i det hele tatt.