Re: Hopalongs ur 04.09.09
De fleste ting jeg omgir med meg har langt flere funksjoner enn min begrensede forstand er i stand til å gjøre bruk av. Mobiltelefonen er full av kryptiske menyvalg, (SAP-innstillinger? RSS Hub? Streamingmedier? Hvor var det nå jeg lagret lillebrors telefonnummer?) DVD-spilleren kan, hvis jeg har forstått den 150 sider tykke bruksanvisningen riktig, ta opp og vise fjernsynsprogrammer som ikke enda er innspilt, kameraet har evne til å ta bilder som som ikke engang jeg klarer å ødelegge helt, og selv min forholdsvis enkle datamaskin er til mitt bruk som å bruke en Ferrari som handlevogn.
I tillegg har tingene en mengde funksjoner som er mer resultat av ingeniørers og markedsføreres behov for å rettferdiggjøre egen lønn enn av forbrukernes faktiske ønsker. Var det virkelig noen som etterspurte vindusviskere med regnsensor? Vil vi egentlig ha sjåfører som ikke selv skjønner når det er på tide å starte vindusviskerne?
Slik er det ikke med klokkene mine. Stort sett. De fleste funksjonene er både praktiske og stadig i bruk. Spesielt er jeg begeistret for kronografer, men også roterende bezelringer og selvsagt dato er fornuftige tillegg til primærfunksjonen. Vanntetthet er en stor fordel, selv om 300 meter er litt i overkant av mitt behov, og forlengelsesmulighet på lenken brukes en sjelden gang. De eneste funksjonene jeg aldri har hatt bruk for er heliumventil og tachymeterskala. Det første fordi mine sjeldne dykkerturer ikke gå lenger ned enn rundt 30 meter, de andre fordi jeg aldri har hatt mulighet eller behov for å måle fart på en gitt strekning.
Muligheten til å lese av tid i to tidssoner samtidig kan være praktisk på reiser. Den enkleste måten å gjøre dette på er med en vanlig roterende bezel, men noen ur har dette som egen funksjon. Både Omega og Rolex har for eksempel GMT-varianter med 24-timersviser. En annen variant, som finnes bl.a hos IWC og Girard-Perregaux, har 24-timersskive i stedet for viser. Slik som denne:
Min klokke heter Spitfire UTC. Denne modellen erstattet i 2006 IWCs tidligere UTC, som hadde 24-timerskiven over midten men ellers var ganske lik. Diameteren er den samme som Mark XVI`en på side 1 i denne tråden, men UTC-modulen gjør klokken litt høyere. Verket er også her et svært modifisert ETA-verk, men modulen er fabrikkens egen.
Uret holder, som alle IWC`er, høy kvalitet. Mitt bilde yter ikke skiven rettferdighet – den er meget pen med sin lysskiftende sølvfarge, svært klare tall og den røffe, upolerte midtsirkelen. Tallene er lumefylt og lyser svært godt i mørket. Kassen er ellers antimagnetisk og vanntett til 60 meter.
UTC er en forkortelse for Universal Time Coordinated, et uttrykk som allerede i 1972 erstattet GMT (Greenwich Mean Time) som betegnelse for tidssone 0. UTC-funksjonen virker slik at timeviseren kan flyttes uavhengig av minuttviseren. Flyttingen går i entimesintervaller, slik at man enkelt kan stille klokken frem og tilbake når tidssoner krysses. 24-timersskiven påvirkes ikke av dette, og vil dermed fortsatt vise hjemmetid. Datovisningen følger timeviseren.
Klokker med roterende bezel i tillegg, som Rolex GMT-master og Omega Seamaster GMT, har det fortrinn at de kan vi tre tidssoner på en gang. Den muligheten har ikke IWCen, men til gjengjeld er den etter min mening penere enn sine konkurrenter, med sin lavmælte IWC-eleganse og klassiske uttrykk.
Edit oktober 11: Solgt, med tungt hjerte.