I første posten skrev jeg
Det hender at jeg angrer på kjøp, men det hender oftere at jeg angrer på salg. Det siste jeg derfor nesten sluttet med
Nettopp. Siden dengang har jeg solgt Fliegerchronoen, Zenithen, Dynamicen, Speedmasteren, Débaufrén og Breitlingen, gitt bort den ene Seikoen og byttet bort Seamasteren. Dessuten har jeg kjøpt og solgt en Portofino, en Seamaster og en Seamaster til, en Planet Ocean, et par Aqua Terraer og noen fler. Hvordan ble det slik, etter mange år med klokkero? Svaret er at tidssonen.no har vekket klokkeinteressen til live og til nye høyder. Takk for det. Tror jeg.
Heldigvis har det kommet noe inn også. Som nok et eksempel på at bastante uttalelser har en tendens til komme tilbake og bite en i rompa, har de fleste nyanskaffelsene en ting til felles: De er laget av Rolex.
Da jeg begynte å bli interessert i klokker, syntes jeg Rolex var ekstremt vulgære og kunne aldri tenke meg å eie en slik. Det var klokker for dem som var mer opptatt av status enn ur. Men etterhvert vokste designen på meg, spesielt de enkle sportsurene med Oysterlenke. Da kona fikk en Oysterdate i eksamenspresang ble jeg imponert av finishen og den røffe kvalitetsfølelsen uret ga, og skjønte at jeg før eller senere kom til å kjøpe en Rolex selv.
Det ble først en vintage Precision, og så en 1675 GMT-Master som jeg syntes ble aaaaltfor stor på armen og derfor byttet med Exploreren tidligere i tråden. Og siden Submarineren var like stor, kjøpte jeg etterhvert Tudor Sub`en i mellomstørrelse. Og en Air King til kona. Og da skulle jeg ikke ha fler.
Men så har det skjedd et par ting: For det første innså jeg etterhvert at jeg trygt kunne øke størrelsesgrensen opptil rundt 40mm. Selv på mine spinkle knokler går det greit. Videre skiftet jeg jobb, sluttet å bruke dress hver dag, og fikk mer og mer sansen for sportsur. Da er det helt umulig å komme utenom Rolex. Videre innså jeg at jeg likte Exploreren så godt at den fikk mange ganger så mye armtid som de andre tilsammen. Også oppdaget jeg tidssonen. Det var på tide med en Submariner. Eller fler.
Den første var 5513`en presentert lenger oppe. Like etter kjøpte jeg 16610`en som det også er bilde av i forrige post. Den er fra 1995, har levd et omskiftende liv før den via "stampen" og Dag Braanaas havnet hos meg. Her ble den nokså fort plassert på Zulurem og har vært fast turfølge siden.
Nå sitter den på en velcrorem som jeg prøver å bli fortrolig med.
Som mange her vil vite, ble 16610 introdusert i 1989, og ble produsert helt til den ble avløst av den nye suben i år. Det er kanskje den modellen mer enn noen andre de fleste vil tenke på når de hører merkenavnet Rolex. Verket har hele tiden vært Rolex eget 3135, mens det ha vært oppdateringer og endringer av skive, kasse, lenke m.v. underveis. Min har lugholes, som jeg mener er både penere og mer praktiske enn kasser uten, tritium som fluoriserende materiale på markører og visere, og den gamle lenken med løse endeledd.
Etter et års eierskap har den vært med på nokså mye, inkludert jakt, fridykking, slakting, kajakkvelt i iskaldt vann,blitt dunket mot fjell og stein og skrapet på piggtråd og mistet fra høyde, men ser i motsetning til sin eier like uforskammet fresh ut som da jeg fikk den. Et enestående ur.
Mer følger..