Hublot? Hva mener medlemmene?

Etter å ha hatt en Big Bang i samlingen i ca 1 år, så må jeg si at jeg liker Hublot. Jeg er enig i at store deler av kolleksjonen kunne vært fjernet, men på den annen side er dette litt av identiteten til Hublot. Greit nok at det er mye ETA, med forholdsvis lite egen modifikasjon, men leken med design og materialer synes jeg er spennede. Jeg savner tidvis min Hublot, det er noe med det totale utrykket til klokken som jeg liker. Min påstand er at mange velger bort Hublot før de i det hele tatt har vurdert det. Ofte med bakgrunn i av at prisen er stiv mtp at det er ETA. For min egen del så er absolutt Hublot noe som kan komme inn i samlingen igjen, spesielt ettersom in-house produksjonen er kommet svært langt.

 
Jeg tror overpriset ETA-stempelet de har dratt på seg handler mye om de har prioritert flashyness fremfor horologi, og tradisjonelt har henvendt seg mer til rappere med gull ikke bare rundt halsen, men også på tennene, enn til kvalitetsbevisste herremenn. Slikt skaper jo et image som gjør at man må jobbe langt hardere for å bli tatt seriøst av de seriøse på et senere tidspunkt. Derfor sliter de nok kanskje mer enn enkelte andre som ikke har noen in house-røtter. Og jobben blir ikke enklere når man fortsatt gir de (unnskyld) mildt sagt tacky modellene og mange som er i grenseland mye plass i kolleksjonen. Joda, det er en del interessant ute og går designmessig der også, men det kan man si om så mangt, inkludert klokker som ikke kommer fra klokkemerker, men bare er varemerke-merket...

Mulig jeg er litt snerpete, de fleste klokkemerke har jo en del horribelt på samvittigheten. Men for de fleste er det snakk om enkelte unntak og tidvise rare påfunn. Selv om Hublot for all del også har levert akseptable produkter, er det liksom ikke et merke jeg ville kikket på når jeg vurderte ny klokke. Skulle jeg noen kjøpt en Hublot noen gang måtte det nok rett og slett vært en konkret modell jeg forelsket meg i.
 
På tide å bumpe Hublot-tråden.

Selv har jeg tidligere vært negativ til Hublot, men det har nylig endret seg. Var nylig på tur til utlandet, nærmere bestemt Syden, og vindustittet på et utvalg Hublot.

Det viste deg at jeg fortsatt er skeptisk til voldsomme Big Bang, men jeg ble forelsket i et par av Classic Fusion modellene. Ordentlig lekre var de, men dessverre ble det ikke anledning til å prøve, eller forhøre seg om pris. Noen som vet hva Bjerke tar for et eksemplar i titan?

1-classic-fusion-opaline-dial-watch-hublot.jpg
 
Jeg vet at det finnes mange meninger om Hublot, men jeg anbefaler alle å prøve en på hånden før man sier noe for bastant. Jeg syntes ikke noe om Hublot tidligere da jeg kun hadde sett bilder av de og lest om overprisede ETA-klokker, men nok en gang overrasker klokkeverdenen meg. Jeg fikk nemlig prøve en Hublot Aero Black Classic Fusion på hånden for noen uker siden og da forsvant plutselig all "klokke-fornuft" som urverk, pris osv ut vinduet.

Når alt kommer til alt er jo ofte godfølelsen viktigere enn alt annet og jeg må si at godfølelsen kom snikende når jeg fikk prøve denne. Sitter som et skudd rundt håndleddet! Ikke aktuell for meg å kjøpe nå, men om jeg en gang skulle føle meg leken og har litt penger til overs så kunne jeg fort røket på en slik ;)

iSkoWtY.jpg
 
Hublot startet i 1980 med en konsept som var ikke vanlig på tiden: Den gummi konsept... Ok, jeg gjør bare litt satire der.
Det som er: I 1972 den ny 50% swissness lov ga mulighet til mange å bruke 50% av sin effektive kostnader på ikke-sveitsisk deler.
La oss kaller det 50% asiatiske deler egentlig.
Som transformerte seg lett til cirka 80% real asiatiske deler mengde siden kostnaden på disse var XXXX lavere enn de sveitsiske deler.

Hublot var der og da, som ALLE(alle som var ikke på samme rad som Patek etc) ut å fråtse i den asiatiske marked for å tjene mest.
Den meste klassiske triks for å "gjemme" dette var å få sine deler "lagd" av underleverandører som selv kjøpt en del etc...For å gjør det umulig å spores.
Alt var lovlig men egentlig ikke særlig populær derfor snakker jeg å "gjemme".
Disse gullårer ga nok $$$$$ til mange til å gå fullstendig in-house senere.
Siden 2013 er det 60% swissness som gjelder.
Det er ingen tilfeldighet at mange varemerker var det ikke men er plutselig blitt 100% in-house de siste få årene...

Konkludert med: Dagens Hublot klokker(som andre merker også) med in-house urverk gir mer klokke for pengene enn de tidligere modeller som var 80% asiatisk i delene.
 
Hvordan urverk er det feks i Big Bang? ETA basert? Isåfall, hvor mye har Hublot gjort med verket selv?
 
Se dette intervjuet med Jean-Claude Biver så forstår man historien om Hublot. Fasinernde, karismatisk, genial fyr, og aldri så lite gal. Mannen kom til Sveits fra Luxembourg så han var vel nødt til å tenke nytt for å få respekt. Han er jo katolikk i motsetning til det pietistiske etablissementet i den sveitsiske klokkeindustrien. Jobbet for AP på syttitallet og så potensialet i RO og mener Nautilus kopierte design tanken bak RO i mye større grad enn han selv nå hos Hublot eventuelt har gjort det samme med noen Hublot modellene, ikke minst fordi det var han selv som lagde grunnlaget for RO utviklingen. Hans begrunnelse for å sponse fotball, Usain Bolt, basketball og hiphop er etter sigende at ungdommen må bli kjent med det de skal ønske seg når de i voksen alder får mye penger (han er kanskje ikke så oppdatert på aldersspyramiden i den rike delen av verden)
Min (sikkert politisk ukorrekte) mening om Hublot og Biver er at de er ekstremt opptatt av 'innovasjon' på det ytre plan, fremfor alt på materialsiden. jo mer sjelden og outrert og dyrere jo bedre.(I rettferdighetens navn var det vel han som stod bak Ulysse Nardin's silisium teknologi på innsiden også). Men alt i alt synes jeg han hos Hublot står for extravagante løsninger hvor innovasjon er til for å skape noe anderledes og spesielt for de få. Kunsthåndverk? Jeg vet ikke, ihvertfall ikke når det gjelder horologi.

[video=youtube_share;XvLhJamAjAs]http://youtu.be/XvLhJamAjAs[/video]
 
Redigert:
Jeg vet at det finnes mange meninger om Hublot, men jeg anbefaler alle å prøve en på hånden før man sier noe for bastant. Jeg syntes ikke noe om Hublot tidligere da jeg kun hadde sett bilder av de og lest om overprisede ETA-klokker, men nok en gang overrasker klokkeverdenen meg. Jeg fikk nemlig prøve en Hublot Aero Black Classic Fusion på hånden for noen uker siden og da forsvant plutselig all "klokke-fornuft" som urverk, pris osv ut vinduet.

Når alt kommer til alt er jo ofte godfølelsen viktigere enn alt annet og jeg må si at godfølelsen kom snikende når jeg fikk prøve denne. Sitter som et skudd rundt håndleddet! Ikke aktuell for meg å kjøpe nå, men om jeg en gang skulle føle meg leken og har litt penger til overs så kunne jeg fort røket på en slik ;)

iSkoWtY.jpg


Her treffer du blink på kanskje det viktigste man skal se etter når man skal ha seg et ur, hvilken følelse gir klokken deg. Er det godfølelsen burde det ikke spille noen rolle hva hva andre mener om merket eller hvordan merket står på rangstigen her inne.

Selv har jeg aldri prøvd Hublot og synes designet på bilder er helt greit, men ikke mer. Kanskje et live møte hadde fått meg til å forandre mening?
 
Jean-Claude Biver

Jeg endret oppfatning av Hublot den dagen jeg så talking watches med Jean-Claude Biver. en utrolig herlig fyr, og jeg tror han sitter med en god følelse av velbehag om kvelden.

Personlig har jeg begynt å se litt mot Hublot som min første "the watch", det finnes mye morsomt på bruktmarkedet, i mange prisklasser, men ser man får mye morsomt til rundt 40k.

Dette er pent:)

generate_stamp.php

mvh
stian
 
Jeg har hatt flere Hubloter i den periden de var "hotte" (huff da, hørtes litt selvgod ut) nå har jeg gått skikkelig lei, å for meg lyser de litt nyrik "russer.

Det påstås fra Hublot selv at det faktisk var de som oppfant gummiremmen.
De lager noen flotte og gode å ha på armen gummiremmer, å ikke minst dufter gummiremmene til Hublot
Deilig av Vanilje ;)
 
Urmaker Bjerke har nå Hublot King Power Special One inne i butikk til den nette sum 152.300,-

Sitat fra Facebook:

"Nå har vi inne denne veldig spesielle modellen - Hublot King Power Special One Blue Carbon. En hyllest til fotballens egne "Special One", José Mourinho, som også er en av merkets ambassadører. Kassen er i karbon og titan, og baklokket prydes av Mourinhos signatur.
Vi har en av 250 eksemplarer i butikken vår i Prinsens gate."



...kjenner jeg blir litt deppa av at den er så langt utenfor min rekkevidde :( :(
 
Redigert: