Hva bør jeg kjøpe?

Medlem
17. feb. 2017
Innlegg
4
Sted
Bergen
Jeg er ny her og hadde sikkert funnet mye hvis jeg hadde lest alt men jeg må høre litt meninger.. I en alder av 40 har jeg bestemt meg for å investere i en klokke. En bruksklokke! Er svak for Panerai men føler de blir for dyre for meg. Jeg vil bruke max 30.000kr. Har sett på Omega hos Bjerke men de jeg vil ha koster 50 tusen(Planet Ocean). Synes også Bell & Ross har noen kule klokker men er skeptisk til hvordan de holder seg i pris. Hva er beste kjøp? Har lyst å gjøre en god deal så er åpen for gode forslag! På forhånd takk:)
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Det beste kjøpet er den klokken du selv liker best!

Om det er Planet Ocean som frister, er det fullt mulig å få tak i en brukt utgave for rundt 30k. Kommer neppe til å tape seg i verdi til den dagen du skal selge den for å kjøpe Sub ;)

edit: Hvor er manerene mine:confused: Velkommen til sonen @Knut Inge. Det er enda ikke for sent å snu, men om du velger å bli kan jeg garantere deg en kostbar og spennende hobby :)
 
Redigert:
Hvis du er villig til å kjøpe brukt har du masse muligheter med et budsjett på 30k, blandt annet nevnte Omega PO.

Er det et must med nytt og du bare vil strekke budsjettet bittelitt så har jo Omega og Tudor noen divere som er litt billigere enn PO.

Omega SMP (ca.35k)
21230412003001.jpg

Tudor Pelagos (ca.37k)
25600TB-95820T-02I.jpg

Tudor Black Bay (ca.32k)
Tudor-Heritage-Black-Bay-79230-with-manufacture-movement-2016-8.jpg


...og så er det sikkert mulig å få litt rabatt.

Skulle du gå for noe annet enn en diver er selvfølgelig Omega Speedmaster et hett tips:)
 
Hvorfor er det viktig at de "holder seg i pris"?
Synes det er et totalt uinteressant spørsmål ved kjøp av en bruksklokke, og ikke et investeringsobjekt.
B&R taper seg nok spektakulært, men hvem bryr seg?
De har flere kule modeller som vi ser altfor lite til her.:)
 
Kjøpe deg en Planet Ocean og ikke se deg tilbake. Et raskt søk på finn ga en en til 32.00 fra 2012. Den trenger da en service i løpet av noen år. Er det ikke etter 7 Omega anbefaler? Ellers var det en nesten ny 2017 til 40k. Så da kommer det litt an på hvor fleksibelt budsjettet ditt er.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Knut Inge
Kjøp den klokken du liker best, logg deg av forumet her og kom aldri tilbake. Gratulerer du har nå drømme klokken din for resten av livet :)

Hvis ikke, velkommen til galskapen. Har selv hatt et par PO og det er kjempeflotte klokker! Savner min oransje PO støtt og stadig. Burde ikke være noe problem å få tak i en pent brukt til litt over 30 ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Knut Inge
Velkommen til "Huset med de gale i", @Knut Inge!
Som du har lest så e det mye å velge i innenfor ditt budsjett. En brukt orange PO er absolutt noe jeg tror du vil trives med som daglig klokke! Her kan du få en med co-axial urverk, som blis spesiell utenpå og inni.

Uansett så får du mye hygge med denne hobbyen i årene som kommer!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Knut Inge
Jeg for min del synes du bør finne ut av det selv. Ikke bare kjøpe den første noen Googlet frem til deg

Helt konkret kan jeg anbefale deg å gjøre noe jeg ikke gjorde.

1) kjøp en brukt Seiko SKX 007 eller 009 til ca 2000
2) kjøp noen Nato remmer
3) les forumer watchwille ol et års tid
4) spar
5) kjøp det du vil
6) oppdag at seiko til 2000 står seg mot dyrere saker

Eller
1) kjøp en panerai (samme hvilken de ser jo like ut alle sammen)
2) logg av
3) bruk klokka på en måte som gjør serie-flippere grønne av misunnelse

Lars Birger
 
Jeg vil anbefale en PO.
Nedenfor ser du min PO. Med noen få grep kan man endre utseende fullstendig. Ved bytte av Bezelring og reim/lenke så får du to "helt forskjellige" klokker.
Den holder seg også godt i pris dersom du ikke skulle like den.

Lykke til med valget.

image.jpg
image.jpg
 
1) kjøp en brukt Seiko SKX 007 eller 009 til ca 2000
2) kjøp noen Nato remmer
3) les forumer watchwille ol et års tid
4) spar
5) kjøp det du vil
6) oppdag at seiko til 2000 står seg mot dyrere saker

Er så jævla sant :rolleyes:

Men jepp, enig med mange andre her, si "faen heller" og flesk til med en PO. Om det er den du liker ender du nok opp der til slutt uansett ;) Og som det blir påpekt, fullt mulig å få tak i en pent brukt (neeesten) innenfor budsjett :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Knut Inge
Velkommen til sonen :)

Her er mine tanker om steget inn i denne dyre men utrolig fascinerende hobbyen.

Jeg begynte akkurat der du er nå for noen år siden ift budsjett, og har bygget meg videre derfra i løpet av noen år.

Mine tips er følgende:

Breitling Superocean Heritage 46.
Her har du alt vil ha til en relativt overkommelig pris (ca35-40k med lærreim tror jeg.) Stor størrelse men bærer veldig godt. Klassisk og veldig pen retrodiverlook.
Stor kvalitetsfølelse og akkurat på denne modellen så er ikke verditapet så voldsomt heller. Jeg sto meg ihvertfall godt på den når jeg solgte min. Dette er mitt konkrete tips til deg hvis jeg skal anbefale en spesifikk klokke.

Andre som er verdt å kikke på er jo mange av de som er nevnt over her, samt at jeg ville tatt en liten titt på Maurice Lacroix sine kronografer. Disse er veldig pene både med lenke og reim og gir i mine øyne utrolig bra value for money. Disse er også relativt store og ser bra ut. Gir en solid kvalitetsfølelse som er lik mye dyrere ur. ( jeg hadde en og var veldig fornøyd, men vær obs på verditap hvis dette er viktig for deg. Det er i mine øyne helt irrelevant, men verdt å nevne )
Tror du kommer i mål på rundt 30k.

Lykke til i jakten på ditt første skikkelige ur, det blir garantert ikke ditt siste :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Knut Inge og Grendel