Hva bruker de med "gamle penger"?

Kong Harald bruker en gammel sliten Rolex GMT Master - selv til galla.
Så det er helt klart innafor;)

Tror det i disse miljøer fort blir oppfattet som vulgært med et nytt "flashy" ur.
Kvalitet som allerede HAR tålt tidens tann og helst har vært gjennom et generasjonsskifte eller to er å foretrekke.
Patek sitt reklame budskap er nok ikke tatt helt ut av luften.

Kjenner ingen som er så gjerrige på egne vegne, som de få bekjente jeg har som kan smykke seg meg å inneha "gamle penger".
Det sitter i ryggmargen på disse, å utøve en nedtonet livsførsel, i hvert fall når de er her hjemme.

Enig. Ikke noe poeng å flashe når man allereder "ER". Husker eksempelvis Trygve Hegnar fra et tv-intervju for MANGE år siden. Hadde da på et japansk ur (Citizen??) med sprukket glass. Mener journalisten påpekte det også, men mulig jeg husker feil. Utrykket "gamle" penger blir vel ikke riktig her, men tydelig at ikke klokka var så viktig for ham da...

Ellers tror jeg det er litt tilfeldig. Hadde en hyggelig prat på Hankø for noen år siden med en "pensjonert" skipsreder. Han hadde gullur på rem, liten diameter og alt annet enn prangende :) Spurte, og fikk se; fin gammel Longines der i gården!
 
Redigert:
Den første der er jeg kanskje ikke helt enig i @Hammerfjord, verken i praksis eller "gre alle over en kam" i teori! :eek:

Selfølgelig er allemann alle forskjellige, men hvis jeg skal ytre noen fellestrekk vil jeg kanskje si at nyrike og gammelrike bruker pengene sine nokså likt på det meste som bla. klokker, men at gammelrike kanskje ikke ser helt "the fuzz" om å eie en dyrere klokke.

Kort oppsumert; Er vel Rolex på de alle sammen, men den ene gruppen er som regel den som skriker "jeg har Rolex, så jeg vet det best" høyest gjennom studiehallen på BI da foreleser spør hva tiden er.... :mrgreen::mrgreen:

Nei, jeg kan vel tenke meg at du er ofte uenig med meg @crown guard
Hammerfjord er nok 25 år eldre enn du er, han har ikke vokst opp i samme samfunn og har aldri sett eller hørt om noen Rolex på skolene sine...
 
Redigert av en moderator:
Gamle penger = diskresjon, man skal ikke vise at man har penger, og i hvert fall ikke med dyre og prangende ur. Min erfaring er at det går mye i eldre spikerstål fra kjente produsenter, samt at det er lov å “pynte” seg med gullur o.l. når det er fest. Ellers er det åpenbart at interessen stort sett er svært avgjørende for hva slags ur man har, uavhengig hvilket samfunnslag man tilhører; ingen penger, gamle eller nye.... Og @netrom71, på Hankø spottes det også mye Rolex om sommeren :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Sunnmøre er et godt eksempel. Her er mye "gamle penger". Helt ordinære klokker type Omega Aqua Terra eller liknende uten noe ekstraordinært av noe slag. Diskret og sparsommelig er stikkordet her.


Alt er jordnært og og ordinært utenom når det kommer til BÅT. DA sitter millionene løst.
 
Det er naturlig for oss alle å sette ting i båser, for det er et hjelpemiddel til å (prøve og) forstå en komplisert verden med fasetter.

Det betyr imidlertid ikke at ting plasseres i de riktige båsene - eller at båsene egentlig finnes annen plass enn i vår imaginære forenklingsverden.

Men - myter er kjekt forumunderholdning. :)
 
Det er naturlig for oss alle å sette ting i båser, for det er et hjelpemiddel til å (prøve og) forstå en komplisert verden med fasetter.

Det betyr imidlertid ikke at ting plasseres i de riktige båsene - eller at båsene egentlig finnes annen plass enn i vår imaginære forenklingsverden.

Men - myter er kjekt forumunderholdning. :)

Trådstarter her. Det var litt der jeg var. Ønsket å diskutere temaet uten bli for alvorlig/kategorisk, litt å observere forskjeller med et glimt i øyet.
 
Gamle penger = diskresjon, man skal ikke vise at man har penger, og i hvert fall ikke med dyre og prangende ur. Min erfaring er at det går mye i eldre spikerstål fra kjente produsenter, samt at det er lov å “pynte” seg med gullur o.l. når det er fest. Ellers er det åpenbart at interessen stort sett er svært avgjørende for hva slags ur man har, uavhengig hvilket samfunnslag man tilhører; ingen penger, gamle eller nye.... Og @netrom71, på Hankø spottes det også mye Rolex om sommeren :mrgreen:

Diskresjon, ja ... en gang snakket jeg med en eldre mann hvis penger var både mange og gamle, og han sa: "Penger er som avføring, det er noe man har, og ikke noe man snakker om" :)
 
Redigert av en moderator:
Trådstarter her. Det var litt der jeg var. Ønsket å diskutere temaet uten bli for alvorlig/kategorisk, litt å observere forskjeller med et glimt i øyet.

Glimt i øyet er alltid bra. :)

10809628_356770227827920_469399474_n.jpg