Hva bruker de med "gamle penger"?

Medlem
30. mars 2010
Innlegg
1.049
Sted
Norge
Inspirert av en middagsdiskusjon om såkalte 'nyrike' vs de som kommer fra familier med flere generasjoner med rikdom, såkalt 'gamle penger'. Klisjen er som kjent at nyrike flasher velstanden i større grad en de som er vokst opp i familier som har opplevd velstand i flere generasjoner. Hvilke klokke/klokkemerke kjøper de som kommer er vokst opp med 'gamle penger' ? Noen tanker ? Bare lufter noen spredte tanker....
 
Vet om noen hvor Patek og AP er det vanlige, men tør ikke generalisere selv om jeg kan tenke meg at dette ststemme for flere.

Spørs vel også hvor mye penger det er snakk om :p
 
Redigert:
De er sikkert som alle andre; kjøper klokker etter hvor stor interesse de har.
 
Inspirert av en middagsdiskusjon om såkalte 'nyrike' vs de som kommer fra familier med flere generasjoner med rikdom, såkalt 'gamle penger'. Klisjen er som kjent at nyrike flasher velstanden i større grad en de som er vokst opp i familier som har opplevd velstand i flere generasjoner. Hvilke klokke/klokkemerke kjøper de som kommer er vokst opp med 'gamle penger' ? Noen tanker ? Bare lufter noen spredte tanker....

Du har glemt de "kredittkort nyrike" som er egentlig i flertall...
 
Hva tenker du selv. :)


Tenkte i retning Patek/AP, litt skjult i spørsmålet lå også et lite ønske/håp om å 'oppdage' et nytt merke. ...
Ellers er det sikkert mange som ikke legger vekt på klokka, men enkelt å greit, kjøper seg et tilfeldig pent kvarts ur.
 
Kong Harald bruker en gammel sliten Rolex GMT Master - selv til galla.
Så det er helt klart innafor;)

Tror det i disse miljøer fort blir oppfattet som vulgært med et nytt "flashy" ur.
Kvalitet som allerede HAR tålt tidens tann og helst har vært gjennom et generasjonsskifte eller to er å foretrekke.
Patek sitt reklame budskap er nok ikke tatt helt ut av luften.

Kjenner ingen som er så gjerrige på egne vegne, som de få bekjente jeg har som kan smykke seg meg å inneha "gamle penger".
Det sitter i ryggmargen på disse, å utøve en nedtonet livsførsel, i hvert fall når de er her hjemme.
 
Av de jeg har møtt på - og jobber for - så er det Patek og JLC som er gjengangere.

....eller pulsklokke...
 
Gamle penger-nye penger

Har heller inntrykk av at de som har "gamle" penger har hatt penger lenge "i familien" og har oppnådd dette stort sett pga av nøkternhet og sparsommelighet, og forretningssans gjennom mange år og tidligere generasjoner.
Derfor har stort sett folk i denne kategori ikke brukt allverden på dyre klokker, de få som allikevel har brukt mye penger på ur
har nøytrale/diskrete ur. Jeg vil tro at Patek,JLC , AP og Rolex figuerer ofte i dette laget. (uten å sammenligne)
En ting er sikkert, folk med "gamle" penger har hatt penger lenge og har ikke kjøpt klokke nylig, derfor har de det vi idag kaller "vintage" ur av forskjellige merker; kansje en grunn til at vintage av kjente merker stiger stadig i pris, nye rike vil gjerne se ut som de har hatt penger lenge og - nettopp ikke er nyrike ? Ref. nye million/milliardærer i Kina/Østen og Russland. Resultatet er stigende priser på vintage.

IMO

NB ((En av de "rikeste", (liker ikke uttrykket, "velhavende" er bedre), i Norge idag kjøpte sin første og eneste klokke da han var 16 år ved hjelp av inntekt fra 4 morgen-avvis-ruter)) Det var en stål sub btw.

Ps. det gjelder å bruke opp penga (på klokke) før de blir borte synes nå jeg.
 
Nyrike har mer rett til å bruke penger på dyre klokker. De har jo tjent pengene selv.

Familiepenger....ville du ha følt det riktig å bruke 300 000 kr på klokke som foreldrene dine har tjent?
 
Nyrike har mer rett til å bruke penger på dyre klokker. De har jo tjent pengene selv.

Familiepenger....ville du ha følt det riktig å bruke 300 000 kr på klokke som foreldrene dine har tjent?

Ja. Penger man rettmessig eier kan man bruke til hva man vil, uansett hvilken lovlig måte de er fremskaffet på. Jeg er fri til å kjøpe klokke for noen millioner, hvis jeg har pengene. På den annen side har du friheten til å mene at jeg er en idiot, og til å gi uttrykk for det :)
 
Familiepenger....ville du ha følt det riktig å bruke 300 000 kr på klokke som foreldrene dine har tjent?
For å si det sånn: gamle penger som ikke klarer å formidle til barna at man ikke bruker 300 000 av fars kroner på en klokke, er ikke gamle penger i veldig mange generasjoner.

Ellers har jeg sett en salig blanding av Patek og IceWatch-kopier fra det lokale markedet.
 
Har heller inntrykk av at de som har "gamle" penger har hatt penger lenge "i familien" og har oppnådd dette stort sett pga av nøkternhet og sparsommelighet, og forretningssans gjennom mange år og tidligere generasjoner.
Derfor har stort sett folk i denne kategori ikke brukt allverden på dyre klokker, de få som allikevel har brukt mye penger på ur
har nøytrale/diskrete ur. Jeg vil tro at Patek,JLC , AP og Rolex figuerer ofte i dette laget. (uten å sammenligne)
En ting er sikkert, folk med "gamle" penger har hatt penger lenge og har ikke kjøpt klokke nylig, derfor har de det vi idag kaller "vintage" ur av forskjellige merker; kansje en grunn til at vintage av kjente merker stiger stadig i pris, nye rike vil gjerne se ut som de har hatt penger lenge og - nettopp ikke er nyrike ? Ref. nye million/milliardærer i Kina/Østen og Russland. Resultatet er stigende priser på vintage.

IMO

NB ((En av de "rikeste", (liker ikke uttrykket, "velhavende" er bedre), i Norge idag kjøpte sin første og eneste klokke da han var 16 år ved hjelp av inntekt fra 4 morgen-avvis-ruter)) Det var en stål sub btw.

Ps. det gjelder å bruke opp penga (på klokke) før de blir borte synes nå jeg.



Hvis man "tillater" seg å kunne bruke sin avispenge eller gressklipping penger(kall det son du vil) rett på en Rolex, det er nok fordi man vet at sin egen framtid er forsikret: Av pappa sin penger.
Mest av alle ungdomer fra lavsamfunn som jobbet hardt ved å bære grønnsak/kjøtt kasser på marked, avis selging, gress/tre klipping etc holdt på pengene for sin egen studering, sin første leilighets depositum, sin første moped, sine første møbler eller ga det rett til sine foreldre i nød.
Det fins zillioner nyttig ting å bruke penger på, enn å gjør det på en føcking luksus klokke når man har fattige foreldre: Da holder du på en gammel Casio og satser på nyttigere ting dine foreldre kan ikke betale for deg.

Det er nok enkelt å bli ungdom med rike foreldre og jobbe "hardt" for en Rolex...
Jeg har en kompis jeg kjenner siden vi var ungdommer: Sin far var og er en rik "self-made-man".
Kompisen betalt for sin egen førerkort med sin første jobb: Han takker fortsatt sin far for dette første livslekse.
 
Den første der er jeg kanskje ikke helt enig i @Hammerfjord, verken i praksis eller "gre alle over en kam" i teori! :eek:

Selfølgelig er allemann alle forskjellige, men hvis jeg skal ytre noen fellestrekk vil jeg kanskje si at nyrike og gammelrike bruker pengene sine nokså likt på det meste som bla. klokker, men at gammelrike kanskje ikke ser helt "the fuzz" om å eie en dyrere klokke.

Kort oppsumert; Er vel Rolex på de alle sammen, men den ene gruppen er som regel den som skriker "jeg har Rolex, så jeg vet det best" høyest gjennom studiehallen på BI da foreleser spør hva tiden er.... :mrgreen::mrgreen:
 
Redigert av en moderator: