Hva bruker folk til lagring av familiebilder i 2024? NAS? WD My Cloud Home? Kun nettsky?

Medlem
21. mai 2020
Innlegg
9
Sted
Sunnmøre
Det tas mer og mer bilder, bildene er flere mb/stk og gb-er hoper seg opp.

Hva bruker folk til å lagre (tenker da egentlig både sikkerhetskopi og daglig bruk) bilder?

Er det kun diverse automatiserte nettskytjenester?

Jeg har så langt brukt eksterne hardisker. 2 stk for sikkerhetskopi. Men det er litt tungvint. Det ender også med at man aldri tar de frem for å se på gamle bilder.

En form for nettverkshardisk hadde vært fint, for da kunne vel alle hjemme hatt tilgang til denne hele tiden fra egen pc. Vil vel også fungere borte hjemme fra med mobilen etc. dersom det er satt opp for det...?

Har så vidt sett litt på NAS. F. eks Synologi. Men ser at det fort blir mange tusen kroner for selv enkleste oppsett..?

Ser det er noe som heter WD My Cloud Home. Får f.eks 4TB for 2300,- https://www.prisjakt.no/search?search=my cloud home

Skal absolutt ikke brukes til noe avansert. I praksis kun lagre og se på bilder. Men det er mange og store bilder. Så viktig at det ikke er for tregt, både med tanke på kopiering, og når man skal se på bildene.

Er WD My Cloud Home brukbart?
Hva er isåfall billigste anbefalte totale NAS-løsning til denne bruken?

De siste 15 årene ser jeg at vi har samlet ca 1.5tb bilder. Så ideelt skulle jeg vel hatt en del større enn 4tb, men 4tb vil jo holde en stund til det også..
 
Bruker onedrive/internlagring mobil og minnekort i kamera/overføring til onedrive via pc.kjøper nye minnekort når de er fulle. Legger de gamle i skuffen som backup
 
Mobilbilder er kjekke på mobilen, og icloud er greit til backup der, men her i huset er det bare DSLR som brukes til "skikkelige" bilder. Vi har bildene på konas PC hvor de lastes ned fra minnekort og behandles. Backup gjøres av filserver i kjelleren, samt jevnlig manuell backup på to eksterne disker hvor den ene er lagret utenfor huset i tilfelle brann. Vi har også tenkt på å sette opp en filserver hos en slektning for real time off-site backup, men det har så langt blitt med tanken.
 
Raniets: Hvor stor lagringskapasitet har du i onedrive? om jeg ser riktig har det største abonementet "bare" 1tb?

stourbillon: når du skriver filserver, er det en form for NAS?
 
Følger denne. Og har et spørsmål som er sånn noenlunde on tonic: hvordan sikkerhetskopierer dere bilder tatt med iPhone? Med ujevne mellomrom lagrer jeg mobilbildene på ekstern harddisk. Her om dagen oppdaga jeg plutselig at bildene fra det siste året ikke kan åpnes på pc. Tilsynelatende fordi de er i Apple sitt fil-format og ikke vanlig jpeg. Finnes det noen lett måte å få åpna dem / konvertert dem på?
 
Kjører dobbel back-up på harddisk der en av to disker til enhver tid ligger lagret brannsikkert. Kommer nok til å oppgradere snart til 2 stk 4 TB-disker. Jeg skytjenester er supre, men jeg liker å ha det meste lokalt og utenfor nettverk.

Tillegg: disse krever "manuell" håndtering, men går raskt å kopiere. Har i tillegg løpende sikkerhetskopi fra mac til TimeMachine (om det heter det fortsatt), også dette x 2. Med dette oppsettet slipper jeg å være urolig...
 
jeg kommer fra en i all hovedsak dysfunksjonell familie, så derfor klarer det seg med tradisjonelle fotoalbum. tror ingen i min ætt har fotografert hverandre eller seg selv de siste 25 årene. vi driver ikke med slikt.
 
  • Haha
Reaksjoner: mr_frodo
Igjen takk for svar.

Ut i fra antall nyere artikler om NAS-lignende produkter for vanlige privatpersoner så tolker jeg det som om folk bruker noe annet ja..

Må undersøke om jeg kan koble til harddisk til routeren vår.

Ser at Synology nettopp (?) har sluppet et alternativ til WD My Cloud Home, Synology BeeStation, som ser ut som er en annen NAS for folk som ikke er så teknisk interessert.

4tb Synology Beestation: 3500,-

4tb WD My Cloud Home: 2300,-

Men for 3500,- kan jeg vel nesten bygge en "vanlig" synology NAS også, som vil være bedre..?
 
Jeg ville hatt en NAS som oppbevaring av bilder også ha en "off-site" backup. Dette kan være i "skyen" eller en hardisk du har f.eks. på jobb som du backer opp NASen til med gjevne mellomrom.
 
Synology Beestation

Den er det 1 disk inni? Generell regel om harddisker er at de vil dø, og da vil du ha data på minst 2 disker. Minst.

Edit: og da tenker jeg minst 2 speilede disker inni samme NAS. "1 kopi på minnekort og 1 kopi på harddisk" er ikke godt nok. Jeg tror jeg har 4-5-6 harddisker liggende et eller annet sted som er enten helt eller delvis ødelagt. Før jeg kjøpte Synology hadde jeg en selvbygget PC med 8 disker som kjørte Windows Home Server. Der døde strømforsyningen og da drepte den 3 av diskene samtidig.
 
Redigert:
Ja, 1 disk. Forsåvidt enig. Men om man i tillegg kjører regelmessig manuell sikkerhetskopi til en vanlig ekstern harddisk (som man kanskje lagrer et annet sted), så er man vel litt sikret mot det.

Hva er billigste totalløsning du vil anbefale som gir minst 4tb lagring? F. eks hvilken 2-disk nas og hvilke disker? Vil denne isåfall også "arbeide raskere" i det daglige? Mindre forsinkelse når man f.eks ser på bilder?
 
I utgangspunktet tenker jeg at hvis man først skal gå til en NAS-løsning så er det mye jobb og penger og da bør NAS-løsningen være en komplett backup, altså med data redundancy.

All min informasjon er 8-9 år gammel, men jeg tror ikke en speilet disk jobber (nevneverdig) raskere i NAS. På wifi er det nok uansett overføringshastigheten som er begrensningen.

I dag ville jeg sjekket NAS Selectoren til Synology og så kjøpt NAS-ready disker. De pleide å koste litt mer men være mer driftsikre. Jeg har 4 stk WD Red i min NAS og de må være 9 år gamle nå. Jeg liker også regelen om å kjøpe dobbelt så stor disk som man tror man trenger - ref at mine spinner på det 9ende året.
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler
Kan anbefale Synology NAS. Gå for en med 4 disker og gjør som Edward - overdimensjoner størrelsen på diskene. Sett opp Synology Drive på maskina di, som synkroniserer de mappene du vil til NAS, så har du lokal backup, som hverken er avhengig av sikkerheten eller oppetiden til en skyleverandør. Sørg så klart for at NAS'en ikke er aksesserbar fra internett. For økt brannsikkerhet, så kjør manuell backup til eksterndisk som lagres et annet sted.
 
Tommelfingerregel: 3 - 2 - 1.

3 forskjellige kopier av dataen din, på 2 forskjellige media med 1 kopi "off-site". I praksis betyr dette for eksempel at du har 1 kopi på NASet ditt (Dette har såklart redundanse i form av RAID), 1 kopi på en eksterndisk koblet til NASet ditt (Og konfet til ukentlig/daglig backup) samt kopiering til en skytjeneste som google drive, onedrive osv osv.

Personlig ville jeg anbefalt et NAS med 4 disker i RAID6. Det vil si at 2 disker kan feile før det er fare for tap av data. Personlig bruker jeg Synology og jeg har gode erfaringer med det. Husk å kjøp disker som faktisk er beregnet for NAS: Seagate IronWolf eller WD Red feks.

Anbefaling: Synology NAS, 4 4TB disker i RAID6 (Gir deg 8TB tilgjengelig, hvor 8TB er satt av til redundans) + Eksterndisk på 4TB koblet til enten hjemmenettet eller NAS som er konfigurert til backup + Backup til skytjeneste.

Når det kommer til pris så er det jo såklart subjektivt hva som er "billig" og ikke. Men en ting kan jeg garantere deg: Ingenting er dyrere enn å miste x antall gigabytes av familiebilder og minner! Ta det fra en med snart 15 års erfaring fra IT-bransjen: Inngangsprisen er nok høyere enn hva du forventer, men den har du glemt den dagen det brenner eller en vannskade har tatt livet av alle diskene dine.

EDIT: 4TB og 2TB koster så og si det samme. Endret til 4TB.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Følger denne. Og har et spørsmål som er sånn noenlunde on tonic: hvordan sikkerhetskopierer dere bilder tatt med iPhone? Med ujevne mellomrom lagrer jeg mobilbildene på ekstern harddisk. Her om dagen oppdaga jeg plutselig at bildene fra det siste året ikke kan åpnes på pc. Tilsynelatende fordi de er i Apple sitt fil-format og ikke vanlig jpeg. Finnes det noen lett måte å få åpna dem / konvertert dem på?
Finnes ting du kan laste ned som kan vise HEIC filer.ellers så virker de i ondrive.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly