Hva er din favorittklokke?

Av uoppnåelige ville det vært PP 5970 eller ALS Datograph. Litt mer jordnære valg er Submariner eller JLC ultra thin.
 
Favoritten endrer seg hele tiden. Men hvis jeg skulle hatt en klokke resten av livet og fikk velge på øverste hylle. Så tror jeg det hadde blitt Philippe Dufour - Duality.

duality.jpg


Hvorfor? Derfor.
 
Favorittklokken min er Speedy Pro.

Ikke fordi det er verdens flotteste klokke. Ikke fordi det er den som får mest armtid. Ikke fordi den er dyr, eksklusiv eller spennende. Men fordi den er så viktig.

For min del rangerer jeg alt jeg har, og har hatt, av Rolex, JLC, Zenith, annet Omega og IWC bak Speedy Pro i episkhet.

Hver gang jeg tar den på armen er det som om den gir meg et lite nikk og sier: "dude, jeg har vært på månen, altså".

Slå den.
 
Redigert:
Denne IWC'en er min grail.

Den har liksom alt jeg etterspør.
Balanse i subdialene.
Tekstur i skiva.
Dato korrekt plassert.
Edelt varm metall.
Visere i en utførelse ingen andre har.
Pushere som er grove,men samtidig ser innbydende ut.
Kasseformen som er i en særklasse.
Brandet.
Urverket.
Kler skinnrem,kontra det norske fenomenet der alle klokker skal være med lenke.
Integrasjon av remmen mot kassen.


iwc-big-ingenieur-chronograph-gold.jpg
[/URL][/IMG]

image.jpg1_zpsy1txoie4.jpg
[/URL][/IMG]
 
Redigert:
Tror jeg holder en knapp på IWC Portuguese Tourbillon Mystère Rétrograde:



I mitt eie er det helt klart SD4000 som er favoritten:

 
Innenfor hva som kanskje kan være mulig:

AP 26320
26320ST_OO_1220ST_02.png


Den jeg liker best er vel kanskje pandaen

AP26300TrATZ.jpg


Utenfor rimelighetens grenser:

ALS Zeitwerk Decimal Repeater
Lange-Sohne-ZEITWERK-minute-repeater-07.jpg

Lange-Sohne-ZEITWERK-minute-repeater-141.jpg
 
Jeg forstår denne tråden som hvilken som er favorittklokken av de vi eier.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for det, og nyter hver klokke. Så alle de følgende er mine favorittklokker.

Den klare favoritten var lenge denne. JLC Master Compressor Extreme World Alarm, special edition (vel, 946 eks ...) Valentino Rossi (se avatar). Herlig subtil carbonfiberdial, og hørbar alarm og verdenstid. Glimrende remkvalitet. Kule sverdvisere.
What's not to like? Dessverre ekstremt (Extreme :) vanskelig å fotografere denne pga litt buet glass og muligens ikke overdreven bruk av AR coating:



Siden den fortrengte de andre litt de første årene, bruker jeg nå de andre mer.

Favorittklokken er denne. AP Orange Scuba, boutique edition. Semi-limited edition til 300 eks. Min grail. Dessverre trengte den litt kjærlig pleie for 17K, men nå synes den å klage litt igjen (håper det går på garantien) og det er ikke så bra. Får mest armtid om tiden:





Kanskje den neste er favorittklokken idag. Roger Dubuis Sympathie S46. Totalt 28 eks. Elsker denne, og den går meget bra. Ikke så veldig mange avanserte komplikasjoner (hvis man ikke teller sekundvisning) men en stor favoritt. WG og virker å være veldig forseggjort. En kul feature med denne er at WG-viserne har litt stealth-egenskaper. De er ikke så synlige av seg selv, men kun når de kan reflektere lys. Så av og til ser man hva klokken er, av og til ikke (se bilde 2). Herlig! Endel lume på skiven, veldig lite på selve viserne, så det er ikke alltid lett å se tiden på natten, men da er det bare å sove videre ...





Den følgende er kanskje favorittklokken. Siklet i flere måneder på bilder før den kom inn. GG Biretro, også WG med tantalum bezel. Jeg klarer ikke å unngå å synes at minuttviseren er noe femi, men ellers ville den vel dekket over timeviseren? God og tung, men dessverre ser man ingenting om natten ... men herlig herlig:





Muligens en litt odde kolleksjon av klokker, men det er vel greit å bruke noe som ikke alle andre går med? Ser heller ikke hvilken av disse jeg ville byttet ut for noe annet.

Hvis det var snakk om drømmeklokken, så er jeg en enkel sjel og bytter ikke preferanser ofte:

Urwerk UR-110, selvsagt:



Cabestan:



Synes denne er litt kul, da (Richard Mille RM052):



Som noen andre her, ville jeg også tatt imot følgende hvis noen kastet den etter meg:



Jeg hadde også tatt imot en Zeitwerk i platina hvis noen insisterte på å gi meg en:



Eller hvorfor ikke en UN Freak?



Hvis jeg selger alle mine favoritter er den følgende den mest realistiske grailen jeg satser på, De Bethune DB22:



Ok, back to work ...
 
Foruten Speedmaster, som for meg er et av de vakreste og mest vellykkede klokkedesignene noensinne, må det være disse:

Patek 5712

patek_image.1567741.jpg


Seamaster 300

11Xaql.jpg


Navitimer Cosmonaute 809 fra 60-tallet

809AA.JPG
 
Herlig, herlig! Godt å se at det ikke bare er jeg som sikler etter De Bethune. Disse var ekstremt lekre og verdt en quote :)

Forandrer seg hele tiden... men akkurat nuh er det

De-Bethune-DB28-Digitale-12.jpg


eller


De-Bethune_DB25L.jpg


sikkert noe helt annet om litt...
 
Redigert:
Foruten Speedmaster, som for meg er et av de vakreste og mest vellykkede klokkedesignene noensinne, må det være disse:

Patek 5712

patek_image.1567741.jpg

Utrolig bra bilde av den kanskje lekreste klokken jeg har prøvd på armen. Jeg liker kanskje ikke helt mainstream klokker,
men denne hadde jeg tatt imot med stor glede.
 
Veldig vanskelig. Skal jeg være ærlig, blir det fort de klokkene jeg bruker mest:

dP4Z9EO.jpg

Speedmaster Professional, ref. 105.012-66, cal. 321 (1966)

50gTV8Y.jpg

Seamaster 300, ref. 165.024, cal. 552 (1967)

Ja, jeg tror jeg er så heldig at jeg faktisk har mine favoritt-klokker i samlingen. Det eneste må vel være en Luftforsvaret-variant av denne:

czDjuH5.jpg


Lander jeg den, er jeg ferdig med å samle på klokker. Yeah, right.... :)
 
@SpaceCowboy, du er så ufin, det er jo tre av mine grails på ett og samme bord det der, og du har to av dem, din heldiggris! :D
 
Redigert av en moderator: