Jeg tenkte at jeg skulle kanskje svare på det du eller andre lurer om også
@Loevhagen
Som jeg sagt tidligere: Jeg må vel anta mest av alt siden jeg kjenner deg ikke personlig. Og du gjør det vel også på din side.
Det jeg syns er at du ser bare på overflate av tingene: Og selvfølgelig på klokker også.
Vi har ikke samme visjon. Og det har ingenting å gjør med "
sydeuropeisk blod" som du sier.
Hvis du ser meg i gaten skal du aldri finne ut at jeg er fransk: Fordi jeg ser ikke ut som noen typiske franskmann i helle tatt.
Folk snakker vanligvis direkt norsk eller dansk til meg.
Angående mentalitet, er jeg ikke typisk fransk heller...
Jeg er av germaniske og eldre skandinaviske opphav: Frankrike er ikke bare et land av latiner, eller vet du det?
Alt jeg har å si til deg er at du har fokusert for mye av din lidenskap på Rolex.
Det er nok greit å bli lidenskapelig men generell kunnskap skal ikke løpe til deg sånn: Les mer om zenith, Omega, Panerai, Eterna, alt mulig...
Og mest av alt også: Kjøp deg noen "cheapos" eller høykvalitets "beaters" for å åpne ditt syn.
Du kan ikke tenke deg hvor mye klokke du kan få ut av for eks. : En god tyske urkasse og en god ETA urverk... Kazimon, Aquadive, Dievas... Du vet nok at en 2824-2 ETA varer hele liv: Den er ikke kalt "traktoren" av den sveitsiske klokkeindustri for ingenting.
Å reparerer den er veldig lett, delene koster peanøter og et helt ny urverk skal koste deg 1500Nok hvis du trenger det.
De store merkene har ikke monopol på en veldig solid konstruksjon: En del micro har også en høy standard for prisen.
Vil du vite hva du burde kjøpe som god snadder for under eller rund 10K: Bare spør, jeg skal anbefale deg noe som skal overraske deg.
Dr.Girard&Schild ble fundert i 1856, i 1905 de tok navnet Eterna og ETA ble fundert av Eterna i 1932 (ETA er ETERNA minus 3 bokstaver) for å lage urverk til seg selv og andre: Eterna var in-house og blant de meste avansert for sin tid.
Når du skal tenke på noen annet enn varemerkets stempel, skal du forstå hva jeg mener...
Jeg anbefaler deg å lese gjennom disse linker
http://netlibrary.net/articles/eta_sa
http://www.ablogtowatch.com/a-brief-history-of-eta/
http://www.eterna.com/en/historique
Det som er spesiell med Omega
nå, er at de har hatt tilgang til sin egen gammel teknologi men også Lemania og Eterna(egentlig ETA) sin teknologi : Det er en fordel få fikk på markedet, uansett at mest av alle patenter er nå fri.
De har også tilgang til store finansering fra Swatch-Group for sin utvikling: Og S.G er ikke små som vi vet.
Det gir Omega en stor springbrett etter min mening: Når vi snakker om urverk teknologi.
Og nå med G.Daniels sin Co-axial escapement, har de en stjerne til på skuldrene.
Men tilbake til hvordan jeg tenker:
Min kompis som er en eldre urmaker sagt meg en dag:
"Min drømmeklokke er en klokke jeg vil få bygget for meg og meg bare: Til og med urverket også...Den skal ha en veldig høy standard men ingen stempel, ingen varemerke...Ingen type av synlige merking og bakluken skal bli det samme: Uten syn til urverket... Bare meg vil vite hva som er inn i den: Ingen andre, fordi de andre trenger ikke å vite. Det er nok for min egen glede. "
Ja, det har gjort meg tenke: En man som er stor nok trenger ingen erkjennelse...?
Jeg har selv tenkt sånn i lang tid egentlig...Men uten å oppfatte det selv eller gjennomføre det fullstendig.
Det tar nok en del tid å bli "stor nok" og det kommer med alderen tror jeg.