Jeg har bestandig lurt på hvorfor folk skal på liv og død må forsvare sine handlinger. Argumentene skal bestandig bygges opp med rasjonalitet og logikk. Når kona spurte hvorfor jeg skulle bruke 45.000kr på en kjedelig klokke (i 2012..) så var svaret veldig enkelt: Fordi jeg hadde lyst.
Jeg er en enkel person som har lyst til å gjøre enkelte ting mens jeg ennå lever. Jeg har lyst å kjøpe de tingene jeg liker. Å gå inn i seg selv for å finne en dypere mening med alt en gjør eller kjøper seg er bortkasta tid.
En liten (overtrøtt) tankerekke:
I bunn og grunn vet ikke folk sitt eget beste. Personlig er jeg inneforstått med at jeg gjør mye rart (kjøper meg en Rolex). Mennesker er kollektivt sett ikke smarte. Eksempelvis hvis påbudet om bruk av bilbelte ble fjernet, ville flere eller færre brukt bilbelte? Vi vet jo at sannsynligheten for at færre ville brukt bilbelte er høyere enn at flere hadde gjort det. Samtidig vet hver enkelt av oss at å bruke bilbelte er smart. Bilbelte redder liv. Kollektivt sett vil andelen som bruker bilbelte bli mindre og antall dødsulykker vil statistisk sett øke. Derfor mener jeg at vi kollektivt sett er dumme. Et annet eksempel er hvis vi hadde adoptert et USA-liknende skattesystem. Vi betaler ikke 36% skatt, men eksempelvis 10%. Men da må befolkningen selv ordne helseforsikringer privat. Denne kostnaden må hver enkelt dekke med de pengene de har spart på ikke betale like mye skatt. Hadde alle gjort dette? Hvis dette var frivillig hadde noen valgt å bruke pengene på forbruk istedet for å kjøpe disse forsikringene. Igjen, hver enkelt forstår at det er smart å tegne disse forsikringene, men det er totalt sett færre som gjør det. Kollektivt sett vet vi ikke hva som er det beste for oss.
Det jeg egentlig mener med hele paragrafen ovenfor er at vi burde alle betale 0,5% ekstra skatt hvert år og få utlevert hver vår Rolex Submariner når vi fyller 30år. Og kanskje muligens en datejust når vi går av med pensjon. Siden vi ikke vet vårt eget beste burde regjeringen ta ansvar slik at alle må eie en Rolex. Også du,
@Hammerfjord.