Hva F*** er poenget med Tudor?

Medlem
25. juli 2012
Sted
Troms
Ja: Siden Tudor er fattigmanns Rolex, hva fæn er poenget med Tudor "samleklokker" som koster så mye som en Rolex?
ETA verk kontra in-house liksom?
Etter min mening er det noen som prøver å surfe på den "vintage Rolex syke klatreprising" med Tudor: Kan det begrunnes fordi Tudor er ett selskap av Rolex?
Nei, det kan jeg ikke tenke meg...
Alle på TS kjenner min legendarisk kjærlighet for Rolex:mrgreen: NOT
Fyr i vei...

Alt er samleverdig, 20 år siden betalte folk avsindige summer for pins. Hva gjelder Tudor så er vel det like lite eller mye samleverdig som alle andre klokkemerker?

Alt er samleverdig, 20 år siden betalte folk avsindige summer for pins. Hva gjelder Tudor så er vel det like lite eller mye samleverdig som alle andre klokkemerker?

Er enig der... Men hvorfor burde man kjøpe den "low model" for samme pris som den tilsvarende "top model" ?
At prisen kunne gå opp pga samleverdig er jeg ikke uenig med: Men fortsatt burde den forbli under den "top model" sine tilsvarende priser...
Vel, det er min mening.

Du er glad i Rolex @Hammerfjord... Helt innerst inne ;) Jeg er forøvrig enig i at det kan være overpriset både det ene og det andre. Men helt til slutt er det jo markede som bestemmer hva det er verdt..

Redigert av en moderator:
Tja, jeg vet ikke, rød skrift på en 1680 gjør vel klokken 30-40K dyrere, borderline madness det også rent fornuftsmessig, men jeg har likevel lyst på en. Alt har med tilgjengelighet å gjøre. I tillegg er det jo ingen tvil om at Rolex Vintage har hatt en oppsving siste årene og da er det jo naturlig at Tudor vintage følger på. At prisene er på samme nivå er vel ikke helt tilfelle (med unntak av en noe ambisiøst blå Tudor Sub?), men jeg har registrert at snowflake f. eks har blitt populært. Jeg kjøpte en Tudor Sub her på forumet for noen år tilbake og samme modell forsøkes solgt for ~30-40% høyere pris pr i dag. Blir spennende å se om bobla sprekker slik den gjorde med pins :p

Du er glad i Rolex @Hammerfjord... Helt innerst inne ;) Jeg er forøvrig enig i at det kan være overpriset både det ene og det andre. Men helt til slutt er det jo markede som bestemmer hva det er verdt..

Ja, siste gang jeg tok en Explorer 39mm og en ny Kermit Sub på hånden(forrige sommer) ble jeg egentlig litt skuffet: " Er det bare det?" følelse.
Eller kanskje jeg er litt psykopat fordi egentlig: Jeg følte bare INGENTING ;)

Jeg er ikke helt enig at "helt til slutt er det jo markede som bestemmer"... For meg, eget fornuftighet gjelder først.

• Liker
Reaksjoner: Frost
"Blir spennende å se om bobla sprekker slik den gjorde med pins"

Ja @mushkin : Er det ikke sånn at alle bobler sprekker snart eller senere?;)

Pins = 0.- og jeg er enig i at pins var en boble.
Rolex er ikke en boble men et produkt med bruksverdi.
Det vil være naivt å tro at Rolex, eller klokker generelt ikke vil få perioder med konjunkturer. Rolex vil uansett stå så sterkt at etterspørselen vil stige i takt med eventuell prisnedgang.

Hva, er pinssamlingen min verdiløs nå, liksom??!!!??

Akkurat som tyve tusen unike pins fra alle verdenshjørner mister sin verdi over natten!! :mad:

Hva, er pinssamlingen min verdiløs nå, liksom??!!!??

Akkurat som tyve tusen unike pins fra alle verdenshjørner mister sin verdi over natten!! :mad:

JaNei, pins må til. Har ingen, kanskje eg skal begynne å samle?

Når det gjeld min andre hobby, hifi har stereokomponenter og elektronikk stått seg bra i verdi.
Verre er det med dei over 1000 cdane. Grøsser når eg går forbi CD hylla og tenker på kva eg har betalt for å få tak i desse.
Nå spilles kun Wimp Hifi, og det koster 199 i mnd. Samme som en CD(!)

On Topic: Synes Tudor har mye fint, og kjekt dei står på "egne bein". Fadern har en gammel SUB, tikker og går, og solid kasse. Bruksklokke deluxe.

Er litt enig i hammer`n her. Tudor har selvfølgelig mange flotte modeller og gjør mye riktig, men skal man sette det litt på kanten så er prisen av f.eks en Pelagos hva en Submariner egentlig burde koste, og man skal sånn sett være gal for å betale ca 30k for ETA surr... greit nok at markedet holder seg og alt mulig tull, men 30k for noe som inneholder et urverk til kanskje 500kr er galskap. på samme måte som 60k er mye for en klokke med et in-house urverk som har kostet... 501kr å lage.

Egentlig så er hele Rolex-Tudor opplegget en stor råtten boble og det eneste som gjør at folk kjøper det er at de vet at bobla er tjukk og ikke sprekker med det første og at de får igjen pengene sine om de selger.

Er litt enig i hammer`n her. Tudor har selvfølgelig mange flotte modeller og gjør mye riktig, men skal man sette det litt på kanten så er prisen av f.eks en Pelagos hva en Submariner egentlig burde koste, og man skal sånn sett være gal for å betale ca 30k for ETA surr... greit nok at markedet holder seg og alt mulig tull, men 30k for noe som inneholder et urverk til kanskje 500kr er galskap. på samme måte som 60k er mye for en klokke med et in-house urverk som har kostet... 501kr å lage.

Egentlig så er hele Rolex-Tudor opplegget en stor råtten boble og det eneste som gjør at folk kjøper det er at de vet at bobla er tjukk og ikke sprekker med det første og at de får igjen pengene sine om de selger.

Hvor mange Rolex hadde du igjen @crown guard?? ;) (jeg er ikke bedre selv...)

Jo, det er galskap. Men på sett og vis er det noen forskjell på Steinhart og Tudor? Det er ca. samme tråd heading og.... Begge er påfallende lik "idealet" Rolex. Tudor har "ekte" kasser etc.

Tudor har gjort sin egen vri på mange områder, visere og slikt. Positivt og det vil jeg si høyner verdien av klokken. Selv om jeg ikke er like begeistret for alle endringene... Helt egne klokker har de, og prøver å bygge seg opp som selvstendig (eller hva jeg skal si) i USA. Så da er vel svaret at Tudor har fått gode start hjelp og er på vei opp og frem. De har, pga lang historie, artige gamle produkter med historie!

Jo, jeg har også lyst på en gammel Tudor!

:cool:

Enig i at Tudor er stivt priset til tross for flott design og høy kvalitet på kasser og lenker. "Mid grade" ETA 2824 er liksom ikke å forvente i denne prisklassen.
Men å sammenligne med Stein.....(grøss!), det blir helt feil. Tudor har sin egen historie helt fra 1920, riktignok i skyggen av Rolex.

Poeng hit å poeng dit.
Haft to og elsket dem begge, vintage 79090 og nå en Black Bay - godt bygget og pålitelige verk som kan serves av enhver urmaker verden over.
Om de er overpriset så er de i hvertfall ikke alene om det og Markedet er alltid Markedet.

En 1680 koster 40k +, mens en Tudor sub med plexi er nesten (?) like pen, har mye av det samme dna-et og koster halvparten.
Det tiltrekker mange og dermed går prisene opp/høyt.

:D