Jeg er elsker god lume!
Men kanskje like mye som jeg elsker god lume, så blir jeg mektig irritert og frustrert over dårlig lume. Og jeg sliter sånn med å forstå hvorfor noen klokker har dårlig lume.
Her må dere opplyse meg litt! (brapapitsj )
For meg er faktisk god lume viktigere en hvor nøyaktig klokken går. Mine klokker stilles uansett alltid noen minutter for fort for å kompensere for min tendens til å være ute i siste liten. Og de er sjelden i bruk så lenge av gangen at sekundene får akkumulert seg nok til å være av betydning.
Når jeg leser (eller ser) anmeldelser av en klokke jeg vurderer, og får vite at den har dårlig lume så er det alltid en dealbreaker. At den går 20sek feil i døgnet skulle jeg alltids klart å leve med.
Er det vanskelig å lage ? Er det dyrt ? Tenker de at det ikke er så viktig ? Er det noen som liker at lumen ikke skal være så sterk ? Er det noen negative konsekvenser av å putte for mye lume på klokken ? Er det meg det er noe galt med som er så opphengt i det ?
Jeg har for eksempel vurdert en Doxa. Jeg elsker fargene deres og at de er såpass lekne i stilen. Det kunne vært en perfekt sommer-klokke. Jeg er så rar at jeg faktisk liker den billigste modellen deres best til og med, så alt er helt perfekt. Men i alle anmeldelser jeg har lest eller sett (mange!) så sier alle at lumen forsvinner fort og er dårligere en en billige seiko. Det blir jo litt ekstra rart siden de faktisk er et skikkelig dykkemerke, og fargen på skiven spesifikt var laget for at man skal se den i mørket. Og når dette er tilbakemeldingen i alle anmeldelser over mange år….hvorfor lager de ikke bare bedre lume ?? Jeg sliter sånn med å forstå det. Er det ikke en veldig enkel ting å gjøre noe med ?
I dag så jeg på anmeldelser av noen rolex kopi merker på youtube (inspirert av en tråd jeg leste her på forumet, som igjen var inspirasjon til navnet på dette innlegget). En av tingene som ble nevnt var at akkurat lumen faktisk var bedre på noen av kopiene en på originalen. Og de viste det med video. WHAT ?? HVORDAN kan en klokke til 4k ha bedre lume en originalen til 80k+ som den kopierer ? Igjen, jeg sliter sånn med å forstå det.
Jeg kommer ikke på andre konkrete eksempel akkurat her og nå, men jeg kan med sikkerhet si at jeg har valgt bort mange klokker på grunn av en review som påpeker dårlig lume.
Vi betaler jo så masse for disse klokkene, og de gir oss flott innpakning, verktøy, flotte oppbevarings poser, blekkpenner og alt mulig ekstra når vi kjøper. Kunne de ikke heller brukt litt av de pengene på å sørge for at de KNUSER en 4k rolex-kopiklokke på lume ??