Vis vedlegg 207053
Holder på med Erika Fatlands "Grensen", hvor hun reiser gjennom landene rundt Russland (Ishavskysten, Nord-Korea, Manchuria, Mongolia, Øst-tyrkistan, Kazakhstan, Georgia, osv), og gikk oss en kort men veldig bra introduksjon i historien til disse stedene, og herlig beskrivende reiseskildringer om folk hun møter på veien som virkelig lar oss få inntrykk av stedene. Skriver veldig bra og ujålete, fremhever ikke seg selv i det hele tatt (boken er ikke om henne; dette er herlig). Fortjener helt klart terningkast 6, og veldig forståelig at den oversettes til flere språk. Merk: Jeg syntes at de første kapitlene, om nordøst-Russland/ishavet, ikke holdt forventet Fatland-kvalitet, men etterpå blir boken glimrende; kanskje til og med bedre enn den likeledes glimrende "Sovjetistan". Anbefaler begge disse på det varmeste.
Vis vedlegg 207054
Har nylig også lest en bok jeg så veldig frem til, Gunnar Garfors "Ingenstad: på tur til verdas minst besøkte land", hvor han beskriver et utrolig kult prosjekt: reiser til verdens (visstnok) 20 minst besøkte land. Høres herlig ut, og boken er helt grei, men et stykke unna Fatland-nivå.
Vis vedlegg 207055
Holder også på med med Daniel Immerwahrs "How to Hide an Empire"
Vis vedlegg 207056 om USA's (tidligere og nåværende) kolonier, som Hawaii, Filippinene, Puerto Rico, etc.). Hadde trodd at det ville dreie seg mer om andre steder enn USAs anerkjente områder, men det ligger mye god forskning bak denne. Bekrefter nok engang at det absolutt ikke er noe gøy å være "okkupert" av et annet land. Greit (men ikke altfor godt) skrevet og absolutt en grei bok som jeg nok vil lese ferdig, men jeg tror det finnes en god andre bøker om historie/politikk jeg ville anbefalt før denne.