Hva skal man velge av Rolex.

Medlem
16. aug. 2014
Sted
Sørlandet
Tenkte jeg skulle kjøpe meg en Rolex nå snart. Har lest mye rundt på nettet og lært mye av det,men har ikke helt skjønt greia med alle forskjellige modell betegnelsene innenfor Submariner og GMT Master. Tenker da på 14060-16610-14060 osv. Har forstått det sånn at det er fra bestemte år de er produsert. Mitt spørsmål her er om verdien er den samme om det er en 16610 eller 14060? Tenkte jeg skulle handle brukt men blir rimelig forvirra med alle disse modellene og hva som er en grei pris.

Mvh
Tommy O

Man kan si 16610 og 14060 er forrige verson sub.
Der 16610 har dato og 14060 har ikke.

Disse har også smale lugs i forhold til den nyere 116610og 114060.
De nyere har også fått "daytona". Med en litt finere clasp som jeg mener. Disse har også hurtig justering, eller comfort/ diver extension.

Også en tightere lenke generelt.

Jeg er ingen ekspert men mener det jeg har skrevet skal være riktig.

Jeg er ikke noen veldig ekspert på området, men jeg vet litt om sub. Forskjellen på 16610 og 14060 er at førstnevnte har dato, men 14060 har ikke dato. Dette gjør slik at det blir prisforskjell både hos AD(modellene du refererer til produseres ikke lengre) og på bruktmarkedet. Modellene du spør om er ikke de nyeste, men er gode forslag til første sub. 16610 ble produsert for første gang i 1989 og siste året var 2010. Det er cirka samme år for 14060. Foretrekker du dato bør du jo se på 16610 og hvis dato ikke er viktig for deg bør du se på 14060. De nyeste submarinerne er 116610(dato) og 114060(uten dato). Jeg vil anbefale å prøve både de nyeste og de eldre modellene, fordi det er ganske stor forskjell på lenke, kasse osv.
Det med prisen går helt ann på: tilstand, b/p osv. Prisene hos AD(ca. priser, men dere må gjerne korrigere meg hvis jeg har feil. Er en liten stund siden jeg så prisene) : 114060-53.400kr 116610LN-overkant av 60.000kr. GMT-klokkene hos AD ligger på rundt 60k+

Redigert:
16610 er den tradisjonelle submariner med den gamle kassen og alu-bezel produsert fram til ca 2009. Denne har datovindu! Tilsvarende er 14060 meget lik, men har ikke dato. Senere er disse erstattet av henholdsvis 116610 og 114060. Disse har en annen kasse og keramisk bezel. Når du snakker om Gmt er den gamle 16710 utgått omtrent samme tid som sub'ene. Denne hadde blå og rød bezel (evt helsvart og delt svart og rød) disse har en ekstra viser som viser 24 tidssone rundt klokken. 116710 er etterkommeren og fåes i svart keramisk bezel samt delt blå og svart. De nyere Rolex koster ca 60 i butikk og 40+ brukt mens de gamle får du for 33++ til masse mer:)

Jeg valgte en GMT II C 116710LN som min første rolex. SEL lenke, oppgradert lås, keramisk bezel og komfort justering av lenke var viktige valg for meg. Deretter liker jeg de polerte midtleddene og grønne detaljer (GMT viser og skrift på skiven).

Brukt får du de fra 40000kr. Verdt hver krone!

Velg en Daytona 116519! Jeg er super fornøyd :)

IMG_5099kopi_zpsb8ce06b2.jpg

Takk for mye god informasjon. Har ikke bestemt meg for om jeg vil ha Submariner eller GMT Master enda. Liker veldig godt den Pepsi utgaven. Dato synes jeg er greit å ha da dette blir en bruks klokke som må tåle litt røff bruk. Da er kanskje en av de nyeste beste alternativ for å få vekk slark i lenka?

Vil en Sub og GMT M føles likt eller er disse kassene veldig forskjellige?

Ta en tur til nærmeste AD eller klokketreff. Prøv litt forskjellig på armen så får du fort los på hva som trigger deg :)

Det er kommet mange ulike modeller av oyster modellene (Sub, GMT SD, DJ...) opp gjennom tidene. Uheldigvis betyr dette at også fake-produsentene har fått spesialisert seg på kopieringene. Derfor må du være forsiktig ved brukt-kjøp. Fordelen er selvfølgelig at det kan være mye å spare! :cool:
Bruk "Kjøp og salg" her og kontroller vår "Good Boy" liste! Ellers er det også seriøse brukt-forhandlere som Briljant Watches (http://briljantwatches.com/no/). Da vil du være helt sikker på at du får en ekte klokke!

Det er mange fine Sub-modeller som har blitt laget opp gjennom tiden. Selv hadde jeg bestemt meg for en 16610LV som er "vanlig Submariner, men med grønn beazel". Valget falt på en 16613; two-tone med gull og stål, blå skive og beazel. Litt circus skal det være!

Jeg har aldri angret!
(Selv om jeg må få meg en LV en gang!)

Lykke til! Og ikke glem at jakten er halve moroa!!!

WP_20140806_07_52_01_Pro.jpg

:cool:

Hvordan er det å kjøpe en Rolex uten boks og papirer og service ukjent? fort å kjøpe katta i sekken da?

Som nybegynner ville jeg hvis jeg var deg, holdt meg unna dette. Mange potensielle fallgruver. Det beste er nok å kjøpe en forholdsvis ny (maks et år eller to gammel) 114060 eller 116610, dvs. ny Sub med eller uten dato. Da er allerede verditapet der, så du taper ingenting hvis du bestemmer deg for å selge den etter en liten stund, og du får en klokke som du garantert ikke får noen problemer med (forutsatt at den er kjøpt hos norsk forhandler).