Phenix
Støttemedlem
50% av Rolex sin produksjon går til Kina og Russland. Europa får nesten bare halvparten av tidl år.
Enig i noe av det du sier. Når det kommer til justering av tilbud for å møte etterspørsel er jeg uenig. Det vil føre til en «spotpris», dvs en veldig fluktuerende pris som luksusvaremerket ikke opererer eller vil assosieres med. Dårlig for brandet da det senker verdiene luksusvarer har (dyrt og i tillegg noen ganger vanskelig å få tak i).
Bobletendenser i luksusgoder er svært korrelert med makroøkonomien overordnet. En (øvre)middelklasse (hei alle asylanter) med romslig økonomi vil etterhvert søke slike goder. Om Rolex skulle bygge sin business for å tilfredsstille middelklassen vil det antagelig sprekke en boble ved neste resesjon i de største økonomiene.
Nesten rart at prisene ikke øker når etterspørselen er så høy.
Jeg tror ikke det er veldig mange som er i tvil for om de skal gå for Rolex , Panerai eller Omega. Folk går for de de vil ha, derfor Rolexprisene er som de er. Til sammenligning ligger omtrent boksnye Omega ute for salg. Med nypris på 50 kan en få de på midten av 30 tallet. Og fortsatt ligger de ofte lenge. Trist som faen da de teknologisk sett er state of the art industrihåndtverk. Men folk vil heller betale blodpris for kronen.
For Rolex er bare dette enda mer gratis merkevarebygging oppå sitt allerede gigantiske propagandaapparat.
Trøsten er at om en klarer å se forbi denne selvforskyldte hypen så ligger det godt prisede godbiter på rekke og rad.
yepp ( vet dog ingenting om eventuelle rabatter) men dette var tilfelle i Norge utelukkende, jeg husker at folk i Italia/Frankrike nektet å tro på meg når jeg nevnte det. Jeg måtte ta et bilde som bevis hos Bjerke som hadde hvit og sort 116520 i utstillingen.I 2012 og 2013 var 116520 hyllevare, fikk gjerne 10% rabatt også.
Rolex er umulig å få tak på om du ikke skal kjøpe noen med gull eller andre edle metaller, sjekka bare opp en hulk hos Bjerke og fikk dette svaret:
Takk for at du kontakter oss. Modellen 116610LV har en enorm etterspørsel og vi skulle gjerne levert denne til alle som ønsker, men tilgangen på klokker er ikke så stor. Slik det er nå får vi derfor ikke satt deg opp på venteliste. Listen på denne modellen er en av de som hos oss nesten er sprengt for øyeblikket, så for denne modellen og andre svært populære sportsmodeller er det kunder med et aktivt kundeforhold hos oss som vil ha mulighet til å stå på venteliste.
Er det andre modeller som kan være av interesse? Vi har større mulighet til å levere Submariner i gull og stål med blå eller sort tallskive. Daytona i gull og stål, eventuelt så er det også kort leveringstid på Yacht-Master (både blå og rhodium tallskive), Milgauss, Air-King og Oyster Perpetual (36 og 39 mm). Kom gjerne innom en våre butikker for en nærmere titt på vårt utvalg og en klokkeprat