Hva styrer "retningen" på samlingen din?

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Sted
Gullkysten
Et langt og godt klokkeår nærmer seg slutten. Det har blitt unboxet noe voldsomt på sonen i år, og ikke minst i høst (IMHO).

Mitt inntrykk er at mange TSere sitter på flotte samlinger, uten at jeg trenger nevne navn....

Det hadde vært interessant å høre litt om hvilke valg dere gjør for hva som kommer inn, går ut og hvilke som er keepers, samt hvilken" retning" dere ser for dere fremover.

Noen plukker på øverste hylle, mens andre er i en fase der det kommer rimeligere saker inn. Noen har fokus på ett merke, andre feks på gull eller vintage.

For min egen del som nokså fersk i gamet (første mekaniske ur i 2007/2008, Speedy Pro), har vært nokså retningsløs i år, vært innom tre Rolex, Sub 16800 (keeper), Exp II Polar (solgt), DJ 1601 (solgt), Tudor SUb 7016 (beholdt), og diverse ventepølser. I det siste har jeg gått mot Omega (igjen) og har spedd på med en 2254 og en 2255 Electric Blue.

Av rent økonomiske grunner (mest bang for buck) går det hovedsakelig i brukte ur for meg. Mange vil sikkert mene at jeg har valgt safte og kjedelig, med Rolex og Omega, men jeg er jo enda grønn i gamet :D

Ser for meg at jeg må utømme Omegatemaet litt mer før jeg gir jeg, så får vi se...

Ok, dette var rimelig retningsløst for egen del, men jeg er spent på å høre andres betraktninger :)

Det siste året har jeg fokusert på dykkerur. Fremover nå blir det nok mer generelt, men med vekt på Rolex.

Dette året har jeg fokusert på å prøve å gi slipp på flippingen. Og faktisk bli knyttet til noen av urene mine.

Jeg har også tenkt i de baner at jeg ønsker klokker som er tidløse, og som om 10-20-30 år vil være like populære og ettertraktede. For meg er klokkeentusiasmen en kombinasjon av interesse og show-off. Jjeg kjøper ikke ur bare for å vise de fram, men det er klart at å ha ur som folk kjenner til gir meg en ekstra godfølelse.

Noen ur har dog kommet inn og gått ut igjen. Det trror jeg også vil fortsette, men ikke 2 i uken som det var for noen år siden. Har gått lei.

Har et par ur på vei inn, og det går i Rolex. For meg er dette det komplette urmerket. Men det må komplementeres av noen andre klokkermerker bare for moro skyld:)

Prøvde en stund å fokusere litt på Omega.. Og da særlig for å vinkle meg inn mot vintage Omega.. Men det har liksom aldri skjedd...

Tror vel fortsatt at jeg er opptatt av å prøve forskjellige ting. Forskjellige merker, stiler og størrelser.. Så kommer jeg vel inn på et spor jeg trives med etter hvert. For øyeblikket kan det se ut til å være mer typiske "dressur" framfor sportur. Det kan fort endre seg. ;)

Drømmen er vel å starte en komplikasjonssamling. Men det blir fort dyrt, så får vel vente litt med det.. ;)

Det kommer helt an på dagsformen, saldo på konto og hva som er til salgs.

Det er jo ingen hemmelighet at jeg liker å kjøpe nytt, og aller helst Rolex ;)

Men, nå har jeg fått det for meg at jeg skal kjøpe en firkantet klokke. Helst en GO Seventies :)

Takker for gode tilbakemeldinger! Ser at flere enn meg har et litt "tilfeldighetsprinsipp", at dere liker å prøve ut ulike retninger. Jeg hadde en tanke om et dressur, men det kom aldri ut av startblokken, før jeg gikk mot divers og Omega igjen :)

Men hvem vet hva fremtiden bringer :)

Har innsett at jeg har en hang til utgåtte modeller. Gjerne Rolex.:)
Vet ikke helt hvorfor det er slik.;)

Kanskje vi skulle latt noen psykologer se på klokkene våre og lage en analyse? ;)

Utgåtte Rolex-modeller: Mann ca 40, konservativ, jobber i det private, jakter, har minst én tysk bil og to barn ;) :D

Bortsett fra jakt (og alder om jeg er litt snill) har jeg beskrevet meg selv i min særdeles grunne "analyse"

Et langt og godt klokkeår nærmer seg slutten. Det har blitt unboxet noe voldsomt på sonen i år, og ikke minst i høst (IMHO).

Mitt inntrykk er at mange TSere sitter på flotte samlinger, uten at jeg trenger nevne navn....

Det hadde vært interessant å høre litt om hvilke valg dere gjør for hva som kommer inn, går ut og hvilke som er keepers, samt hvilken" retning" dere ser for dere fremover.

Noen plukker på øverste hylle, mens andre er i en fase der det kommer rimeligere saker inn. Noen har fokus på ett merke, andre feks på gull eller vintage.

For min egen del som nokså fersk i gamet (første mekaniske ur i 2007/2008, Speedy Pro), har vært nokså retningsløs i år, vært innom tre Rolex, Sub 16800 (keeper), Exp II Polar (solgt), DJ 1601 (solgt), Tudor SUb 7016 (beholdt), og diverse ventepølser. I det siste har jeg gått mot Omega (igjen) og har spedd på med en 2254 og en 2255 Electric Blue.

Av rent økonomiske grunner (mest bang for buck) går det hovedsakelig i brukte ur for meg. Mange vil sikkert mene at jeg har valgt safte og kjedelig, med Rolex og Omega, men jeg er jo enda grønn i gamet :D

Ser for meg at jeg må utømme Omegatemaet litt mer før jeg gir jeg, så får vi se...

Ok, dette var rimelig retningsløst for egen del, men jeg er spent på å høre andres betraktninger :)

For min del har klokkeinteressen vært der mange år, men først våknet voldsomt til liv de siste par årene. Likevel er det 2011 som står for det mest omfattende klokkeåret med tanke på hva som har gått ut og inn, og ikke minst hvor mye tid jeg har brukt på å surfe, titte, sikle, drømme og handle klokker.

Retningen har vært litt innom flere merker, men med hovedfokus på sporty klokker. Av de som har gått ut, er det bare en jeg seriøst vurderer å handle inn igjen, og det er Breitling Chronomat 44 B01. Den gikk da bil måtte handles tidlig dette året, og den har aldri helt blitt borte fra tankene. Vi får se hva 2012 kan bringe.

Av de kostbare merkene jeg har eid det siste året; Breitling, Omega og Rolex er det kun Rolex som er i samlingen og Breitling som rimelig sikkert skal inn igjen (dette gjelder selvsagt pr dags dato... hvem vet hva som skjer om to timer angående følelsen man får av klokker ;)

Tror retningen min kommer til å være sporty enda, men merker også et behov for en dressy klokke. Mtp at jeg bruker dress svært sjelden tror jeg det må bli av den rimeligere sorten, men helt klart med mekanisk urverk.
Skal jeg drømme litt har jeg lyst til å kjøpe nytt, kjøpe ur jeg har tenkt å beholde lenge og heller bruke lang tid på å finne de rette urene for meg. Det har blitt litt bytting dette året, og jeg syns egentlig det er litt mer slitsomt enn nødvendig. Når jeg har funnet klokke jeg virkelig har lyst på gir det en helt annen mening når den havner på labben, er ny og ubesudlet, og jeg kan lage alle de nye ripene selv ;)
Nytt er dyrt, så dette kommer til å ta lang tid, haha!

Kanskje vi skulle latt noen psykologer se på klokkene våre og lage en analyse? ;)

Utgåtte Rolex-modeller: Mann ca 40, konservativ, jobber i det private, jakter, har minst én tysk bil og to barn ;) :D

Bortsett fra jakt (og alder om jeg er litt snill) har jeg beskrevet meg selv i min særdeles grunne "analyse"

Tja...tror den beskrivelsen kan passe flere her inne - foretrekker dog mange andre merker før Rolex:D

....også foretrekker jeg fiske fremfor jakt....

Jeg klarer ikke å finne en helt spesiel retning jeg sikter meg inn på, liker det jeg liker, og kjører på;) Men å ha et ur eller tre i ulike kategorier "må" man jo ha;) Liker vel mest dykkere, og klokker med mer klassiske linjer og design. Så får tiden vise om det blir noe mer spesifikt mønster etter hvert, men det tviler jeg på.. Hadde dog vært moro å ha feks en Rolex, en JLC, en Omega, en Breitling, en AP, en IWC. Altså en klokke fra flere av de store produsentene:)

Ja, en psykoanalyse av klokker og medlemmer her inne ville nok ha vært interessant. Tror forresten ikke at man må være psykolog for å fastslå at sonens hardcore-medlemmer aldri vil bli idømt et fengselsopphold, uansett lovbrudd. Tipper heller på tvungent psykisk helsevern ...

Apropos retning for samlingen - nå har vel ikke akkurat jeg hva man kalle en samling, men jeg holder på å stake ut en retning - så endrer denne seg fra dag til dag. Dette medfører lange økter på nettet, lite nattesøvn, slunken lommebok, sur kjerring - you name it.

Trodde for noen dager siden at jeg hadde funnet min nisje. Inntil et av sonens gode medlemmer gjorde meg oppmerksom på at jeg måtte kjøpe 24 klokker for å komme i mål. Jeg tenkte det lå mer i området 10 klokker.

Det ender vel opp med at jeg samler på Orange Monster. På gummi, på lær, på nato, på lenke osv...

....Det hadde vært interessant å høre litt om hvilke valg dere gjør for hva som kommer inn, går ut og hvilke som er keepers, samt hvilken" retning" dere ser for dere fremover....

Interessant tema.
Interessante betraktninger.
Men be nice; - ikke bland hjernekrympere inn i dette. Tror vi klarer oss bra uten. Mener å erindre vi har fått diagnosen stilt for en tid tilbake. Hørte jeg ikke noe om påfugler i en viss aktivitet.....;)

Til temaet...
Dette har jeg prøvd å si litt om i min egen galleritråd; - Moore's samling
Tror kanskje det meste fanges opp der for min del.

Over tid har både retning og innretning på samlingen etterhvert fått satt seg.
Jeg nyter de mer klassiske ur. Komplikasjoner.
Det er primært dress-ur segmentet som har mitt fokus nå. Innen sportskategorien har jeg kvoten greit på plass.

Det jeg savner er en Breguet.
Eller en Jaeger-LeCoultre.
Eller kanskje en Vacheron Constantin.
Med fokus på en og annen dressy variant av arten. Ikke nevnt her i noen prioritert rekkefølge.
Og like selvsagt; - kanskje kommer ingen av dem inn engang. Men det er denne veien jeg vier oppmerksomheten, og leker med tanker og fascinerende nettbilder.

Det er det jeg kan si i dag.
Hva morgendagen bringer aner jeg ikke.... Nesten. :cool:

Jeg klarer ikke å finne en helt spesiel retning jeg sikter meg inn på, liker det jeg liker, og kjører på;) Men å ha et ur eller tre i ulike kategorier "må" man jo ha;) Liker vel mest dykkere, og klokker med mer klassiske linjer og design. Så får tiden vise om det blir noe mer spesifikt mønster etter hvert, men det tviler jeg på.. Hadde dog vært moro å ha feks en Rolex, en JLC, en Omega, en Breitling, en AP, en IWC. Altså en klokke fra flere av de store produsentene:)

Dette kan jeg kjenne meg igjen i. Jeg ønsker også er variert samling, med innslag fra flere av de store produsentene. I tillegg er jeg spesielt svak for "ikonene," de klokkene som er en viktig del av historien hos de respektive. Liker best de sportslige klokkene. Finner jeg en "keeper" ønsker jeg om mulig å kjøpe den ny, såfremt de fortsatt er under produksjon. Det gir meg ekstra "godfølelse."

Har to keepere sålangt:

- Rolex Submariner 116610LN
- Omega Speedmaster 3570.50

d6fa8431.jpg

Har ikke helt bestemt meg enda for hvor veien går videre, men er hvertfall på utkikk etter en Zenith El Primero (pre Defy).

Min samlings retning:
-inhouse verk er viktig!
-ur med historie- gjerne klassikere evt i ny utgave
-gjerne utgåtte modeller, så sjeldne som mulig
-nyere ur forløpig, ikke bitt av vintage. Men det vil de jo bli en dag..
-variasjon i utseende
-noe av alt av komplikasjoner. Dvs en chronograph, en gmt, en annual cal. Osv
-gjerne komplikasjoner som merket er kjent for
-tenker Max 10 ur, alle skal rulleres og brukes.
-prøver å tenke nøye gjennom hvert nye, ikke Intr i selge etter 2mnd..
-forløpige favorittmerker: Omega,Rolex,JLC,IWC,Patek
Mangler fortsatt IWC og Patek, stay tuned!

Kom plutselig på en viktig faktor - uansett retning "samlingen" tar.

Secondman må like klokkene jeg kjøper. I min alder er det kjekt å vite at klokkene som etterlates verdsettes av neste generasjon.

Jeg har egentlig ikke en samling i det hele tatt.. Har to mekaniske klokker, Russeren og Speedmasteren.

Har vært interessert i mekaniske klokkker i 15 år ca, men gjorde ikke noe "med det" før jeg handlet Aviatoren for ca 5 år siden. Det skulle være et slags substitutt for Speedyen som jeg har siklet på siden begynnelsen.

Men, i år bestemte jeg meg. Knuste sparegrisen og troppet opp på Askeland.
Meeeget fornøyd med Speedy :) Brukes hver dag, som dere kanskje har sett på Dagens Klokke :)

Kommer trolig aldri til å kvitte meg med den. Det eneste jeg har syslet med er litt reim bytter.

Russeren vurderer jeg å selge. Irriterer meg faktisk litt å tenke på at den ligger i en skuff uten å bli brukt.

Så jeg tror faktisk jeg hadde blitt litt sprø av å hatt mange klokker liggende i en klokkeboks. Mener ikke at det er noe i veien med det!, men det er ikke for meg.

Meldte meg inn her på TS mens jeg prøvde å bestemme meg for hvilken modell jeg skulle gå for. Men som dere ser henger jeg her hver deg selv om kjøpet er gjort :)

Synes det er svært interessant å lese om samlingene deres og bakgrunnshistoriene til de forskjellige klokkemerkene.
:)

God helg!

Jeg tenker funksjonsområde, at jeg skal ha klokker som passer til forskjellig type bruk. Chrono, diver, beater, flieger, hverdags, dress-ur, gull (hvis jeg noen gang får råd), etc.