Fin tråd
Hukommelsen svikter og ettersom fattern var i bilbransjen var det nye og brukte biler om hverandre i et heftig tampo. I grove trekk er dette de bilene jeg husker best og som vi hadde lengst, eller flest av. Kronologisk fra 1961:
- Hvit (Fiat) Neckar 600 med selvmordsdører, canvastak og 1000-metere
- 3 eller 4 Skoda Octavia, hvorav en løpsrigget blodrød sak med hvitt tak
- DKW, mørk blå totakter med heldekkende skvettlapp full av reflekser (noen som husker disse?). Forøvrig første bilen fattern lot meg kjøre uten hjelp. Som seksåring var det litt av en opplevelse å få kjøre rundt på isbanen på Strandefjorden. Litt vanskelig med rattgiret, kan jeg huske, men merkelig gikk clutch og gass rimelig greit. Hadde styreteknikken inne etter å ha sittet på fatterns fang og styrt mang en gang.
- Ford Cortina - husker fattern fikk montert inn to-punkts sikkerhetsbelter da dette ble "moderne"
- Datsun Bluebird - konebil
- Datsun Cherry 100A - konebil (gjorde nesten 130 km/t på tredre gir)
- Datsun 1200 Coupe - konebil
- Datsun 240Z, rød med sort interiør
- Citroen GS - en drøss av modeller fra Special til 1220 Pallas - fattern var bilforhandler
- Citroen CX - en drøss av ..... etc
- BMW 3,0 si - nå begynte han også med BMW...
- BMW 5- og 3-serie i bøtter og spann.
- Toyota i alle mulige fasonger - nå fikk han det agenturet også
- SAAB 9000 turbo
- så var jeg vokst ut av redet og langt inne i min egen bilkarriere:
- ca 1971 kjøpte jeg min første bil, en 50-talls Pobeda med plysj, gardiner og pedalstart
- noe gamle bobler og annet som vi kjørte på jordet og i skogen med
- første bilen etter førerkort var en 2CV special med 32 morderiske hestekrefter. Den skremte jeg vannet av alle med da vi krenget så speil og dørhåndtak skrubbet. Ble totalvrak etter en velt i mai 1980.
- BMW 2002
- Citroen GS 1220 Club, første bilen jeg mistet lappen med
- BMW 3-serier i diverse varianter, tøffest var nok 325i den gang den kom på 80-tallet
- Diverse Toyotaer, verd å nevne er vel den nye 1987-modell Supra 3,0i med targatak som jeg hadde et drøyt halvår. Satte pers med den en gang på vei hjem fra Oslo. Hverken snitthastighet eller topphastighet oppgis her
- Flyttet deretter til hovedstaden hvor jeg ble værende i bilbransjen frem til 2005. Antar at jeg tok ut i snitt tre nye biler i året i denne perioden, i tillegg til noen konebiler. Alt i alt kan det da dreie seg om ca 60 nye biler, hvorav de fleste ikke var stort å skrive hjem om - hvilket jeg heller ikke gjorde. Det var selvsagt litt stas med XM V6 og turbo, artig med Opel Vectra V6 og Vectra turbo. Mazda RX8 var jo litt spesiell. Kia Elan, en håndbygd Lotus Elan av den gamle typen som var utstyrt med en litt snau motor på ca 130 hk, var også morsom. Subaru Imreza WRX og STI var morsomt. WRX'n ga meg noen uker i statlig forpleining, men både maten og sengen var god så det gikk greit.
- I dag er det heller kjedelig her, men bilen til kjerringa er helt ok. En Kia Magentis V6 med 170 hk som ble fabrikkbestilt i 2002. Double wishbone og en del andre småsaker gjør at den kjører veldig bra. Arbeidsbiler har vært Dodge RAM V8 7,5 Hemi, Chevroleter og noe annet rask. Den siste japsepickup'en ble nettopp solgt, grusomme greier å kjøre, og nå blir det vel en amerikansk pickupvariant av et eller annet slag. Kravet er hk og NM. Om ikke pengene går til klokkekjøp.
Og pølsevogna da, den må jeg ikke glemme, en Honda Goldwing GL1800 med dreimoment som et lokomotiv.