Vel, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt det... men psssttt... det er ikke særlig bærekraftig at hver og en av oss skal bruke 1500-2000kg bil for å bevege på 80 kg menneskekjøtt. Enda verre at dette er uavhengig av energisystem.
Psst2. Steinalderen tok ikke slutt på grunn av mangel på stein, men hva med oljealderen?
Skulle jeg kjøpt en el-bil til under 300 000 kroner nå, tror jeg at jeg hadde gått for en KIA Soul EV. Det er en veldig kjekk bil, og til under 250 000 får du en topp utstyrt bil (blant annet varme i baksetene og rattet, og a/c- i førersetet) med grei rekkevidde og relativt god plass. Hadde jeg kunne velge mellom en e-Golf og en Soul (har prøvd begge), hadde jeg valgt Golf, men jeg synes ikke den er verdt 50 000 mer.
Todda
Bensin kan fremstilles kjemisk fra karbondioksidet som er i luften rundt oss, og mengden med entusiaster som ønsker å kjøre skikkelige biler vil, så lenge jeg lever, være høy.
To sentrale elementer:
- Hva er kostnaden for kjemisk fremstilling av bensin?
- Entusiaster har også en prisgrense - og det kan myndighetene gjøre noe med, i verste fall forby...
Slik verden ser ut i dag vil tilgangen på elektrisitet bli stor nok, drevet av fornybart, at elbil antagelig vil være en del av løsningen. Poenget er også, i det øyeblikket man kan kommersialisere en elbil med rekkevidde 8-900 km/lading til en fornuftig pris, så dekker den de behovene i praksis alle har. Og da står vi igjen med kostnad som hovedelement, entusiastene utelukket. Så lenge batteriprisen er lineær målt i kWh-kapasitet er det et stykke dit enda.
Jeg har redusert mine driftsutgifter med ~90% i forbindelse med transport til/fra jobb. Da betaler elbilen seg selv, og vel så det. Det skal da legges til at jeg er offer for et betydelig antall bompengeutgifter som kanskje kan forandres fremover og ikke forbli 0,-. Men nåverdien vil uansett bli hyggelig positiv.
Jeg ble forespeilet en levering i August 2015 på Kia Soul EV her i Stavanger.
Bilen var også veldig spesiell i utseendet, selv om den opplevdes veldig bra.
Angrer ikke på at jeg tok levering på en E-Up i forrige uke. Har umiddelbart blitt primærbil her i huset, men vi kjører ikke allverdens langt da.
Irriterer meg bare litt at jeg lovet meg selv å ikke gå tilbake til Møller
Jeg prøvde e-Golf, og prøvesatt en e-Up rett etterpå, og da syntes jeg e-Upen virket veldig kjip i forhold. Det synes som om en får veldig mye for de snaue 100 000 kronene som er prisforskjellen mellom de to. Eller?
Ikke glem lade tiden. Du er heldig og har en Fosli-ordentlig bil i tillegg. Blir det mye kjøring en dag har du en i bakhånd. Her kommer dagens hybrider og morgen dagens hydrogen biler inn med sine sterke og fullverdige kort. Vel kan en EL bil lades fra 0-100 på ti minutter så. Og det kan skje.
Takk til alle gode (og noen snodige) innspill her Ikke noe tvil om at temaet engasjerer i allefall.
Ble nok E-Up det falt på til slutt gitt. Rasjonalet var rent objektivt, og ikke særlig subjektivt (da jeg ikke akkurat får tenning når jeg ser den) Men da den er overraskende god å kjøre, responsiv og tight, godt utstyrt i forhold til konkurentene (nei, tesla var aldri et alterantiv og E-Golf/i3 ble litt dyr. i3 opplevdes av meg også som nevnt her av andre, som en spy-maskin mtp ivrig oppbremsing osv, og to unger i baksetet som er på audition til exorsisten hver gang vi skal i butikken, orker jeg ikke), oppleves som en "vanlig" liten bil å kjøre. Hurtiglading, mulighet for oppvarmet bil når den står tilkoblet (noen men ikke alle konkurentene har dette) Batteripakke som kan skiftes ut enkle celler, og ikke må ta hele sulamitten om noe ryker (sjekket for morroskyld hva det ville koste og skifte batteripakken på en Citroen/Mitsubishi/Renault, og det var intet mindre enn 201.000,- eks arbeid ...`nuff said)
Samfunnsnylter osv, tja mulig det. Om så må jeg nok være en av de aller værste. For som statsansatt (les, skattebetalerne betaler alle kostnader) så er det i tråd med "grønt-fokus" etablert en haug med hurtigladestasjoner på arbeidsplassen min, kostnadsfritt for ansatte (dvs ikke bare snylter jeg på alle tenklige steder som bomringe, gratis offentlig parkering og temporært kollektivfelt, men får også ladet gratis)
For å kompensere noe på imaget i det minste (som samfunnsnylter og el-bilhipster) kjøpte jeg og nettopp en ny A4 som bruker masse fossilt brennstoff. Det vil vel gleder puritanerne her inne vil jeg tro
Er ikke el-bil litt som en Quarts klokke?
Rart det er så populært her blant kokkeentusiaster som for meg virker som det er kun mekanisk som gjelder.
Hydrogen er definitivt et blindspor med det vi vet i dag, bare spør en realist så får du et langt svar.