Hvilken klokke har best lesbarhet?

:mrgreen:
1643152428160.png

Om du jobber som skipsfører i nordlige havområder med mørketid året rundt så er det lite som slår Explorer 2 polar . En må jo ha GMT også
Ikke enig. Jeg har en Polar og elsker den. For tiden kanskje min ynglingsklokke. Hvertfall den som får mest wristtime
Men hvite visere på hvit bakgrunn gir absolutt ikke bra leslighet. Faktisk sliter jeg med å lese tiden ved kjapt øyekast noen ganger og må konsentrere meg.
Den har egentlig bedre leslighet i mørket med god lume enn på dagtid.
Ynglingsklokke? Ja
Høy lesbarhet? Tja..nei?

• Liker
Reaksjoner: Vestante
Ikke enig. Jeg har en Polar og elsker den. For tiden kanskje min ynglingsklokke. Hvertfall den som får mest wristtime
Men hvite visere på hvit bakgrunn gir absolutt ikke bra leslighet. Faktisk sliter jeg med å lese tiden ved kjapt øyekast noen ganger og må konsentrere meg.
Den har egentlig bedre leslighet i mørket med god lume enn på dagtid.
Ynglingsklokke? Ja
Høy lesbarhet? Tja..nei?

Ok. Eg har ikkje kvite visere på min men svarte . Og det fungerer veldig bra i dei fleste lysforhold.

Skjønner.
Hvilken referanse Polar kom med sorte visere? Det må være en stund siden?
Meg bekjent så har vel alle Explorer II hvit/polar hatt sorte visere? Uavhengig av ref. Den nyeste kommer også med det ref bildet under fra Rolex sin nettside. Har din sølv/hvite?
0A3A3F52-408A-4CFB-AFD6-D6BFDEC1E14E.png

• Liker
Reaksjoner: Topher
Meg bekjent så har vel alle Explorer II hvit/polar hatt sorte visere? Uavhengig av ref. Den nyeste kommer også med det ref bildet under fra Rolex sin nettside. Har din sølv/hvite?
Vis vedlegg 278362
Nei, men det der kaller jeg hvite viser med en tynn sort ramme rundt, ikke sorte visere.
Akkurat som på min 2021 Polar.
Og nettopp at det er så mye hvitt i viserne på en hvit skive gjør at jeg synes lesbar er so-so.

Dette sorte visere:
Vis vedlegg 278377

Nei, men det der kaller jeg hvite viser med en tynn sort ramme rundt, ikke sorte visere.
Akkurat som på min 2021 Polar.
Og nettopp at det er så mye hvitt i viserne på en hvit skive gjør at jeg synes lesbar er so-so.

Dette sorte visere:
Vis vedlegg 278377
Ok, bare litt vanskelig der altså. MEN selv om Polaren går for de fleste å være en ganske så lesbar klokke, så er jo dette subjektivt. Hvordan en selv opplever det, og det kan ikke noen ta fra en:)

Så til topic; jeg er også glad i klokker med god lesbarhet. Valget endte på Explorer 1 ved siste innkjøp. Denne knuser det andre jeg har av klokker som også går for å ha god lesbarhet som feks sub, og Doxa Sub 300 professional. Jeg opplever Explorer 1 som svært allsidig klokke pga størrelse (36mm), design, WR og lesbarhet.

• Liker
Reaksjoner: Topher, andres og UJU
Exp 1 er et bra valg @Thorvald. En nydelig klokke. Har en Exp 1 two-tone i bestilling, men på et eller annet tidspunkt vil jeg ha meg en standard Exp 1 også.
Exp 1 og 2 er mine absolutt favoritter fra Rolex.

Eg har aldri testa Explorer med sort skive , men eg synest Rolex har vært veldig flinke med lume på 216570. Eg har prøvd alle mine klokker på jobb , og foruten en sandwich dial Panerai 44/47mm så er det vel kun Explorer som har vist seg dugande så langt. Panerai utgikk på størrelse og manglende GMT . Cluet er å ikkje ha for mykje lume også , og helst unngå chronografer og lume på sekundmarkører.
Feks min tidligere submariner og noværande seadweller synes eg er ubrukelig til jobbbruk . Tidligere seamaster 300 synest eg har for stor forskjell i lume mellom visere og markører så en må fokusere nokre sekund . Mulig det er retta på seinere versjoner. Eterna Kon-Tiki hadde litt samme problemet som omegaen.

Forøvrig baserer eg lesbarhet kun på kor enkelt eg kan lese tid i alle lysforhold , og mest i dårlige lysforhold då det er det eg forholder meg mest til . Trur eg har irritert meg over klokker med dårlig lesbarhet i 25 år på jobb så spennande om det hadde dukka opp noke endå bedre egna i denne tråden.

• Liker
Reaksjoner: UJU og Thorvald