Hvilken klokke skal eg kjøpe for å få verdiøkning?

Medlem
26. juli 2018
Sted
Brattholmen
Hei

Eg her 2 gutter snart 3, og eg lurer på å kjøpe en bra klokke til de som de kan få når de er 18 eventuelt 20,
Noen som har noe forslag til hva eg bør kjøpe for å få klokker som øker i verdi? hvertfall ikke taper seg...
prisklasse 50 000,- til 70 000,- per klokke...

• Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Dersom noen her kunne se i glasskulen og forutsi en prisstigning tror jeg de hadde hamstret og holdt helt kjeft.

Kjøp den / de klokkene du liker hvis du vil gi guttene en arv.
Alternativet sett tilsvarende midler i en langsiktig fond. Det er garantert verdistigning i løpet av de 18 - 20 årene du skal sitte på midlene.

Når det gjelder nytt er det vel Rolex, men når det gjelder vintage kan det være mye, vil forvente at endel vintage vil stige mye, men går ut fra at du snakker om nye klokker her.

Eventuelt birthyear, og da er det vel Rolex fra ca 2015 som gjelder. Har selv planer om å kjøpe en Submariner eller GMT til gutten som nå er 9, så sikter inn på en klokke fra 2009.

• Liker
Reaksjoner: tidsmarskin
Dette blir bare helt feil for meg.

Punkt 1.
Hvem kan spå noe sikkert om dette?
Punkt 2.
At du er interessert i ur, betyr jo ikke at de vil arve denne interesse.
Punkt 3.
Mekaniske ur kan være helt "off" om 20 år.
Punkt 4.
Om du er ute etter å sikre de økonomisk, så finnes det bedre alternativer.
Punkt 5.
Om det er et "emosjonelt arvestykke" du ønsker å gi videre - så se punkt 2.
Punkt 6.
Om det er en "lett solgt" sikkerhet du ønsker å gi dem - så se punkt 3 og 4.

Dette er sagt mange ganger før; mekaniske ur handler om eierglede og interesse, en eventuell økonomisk gevinst er bare en hyggelig MULIG bonus.

Skjønner ikke helt greien med å kjøpe klokke når barna blir født for så å gi den i gave når de blir atten. De vil ikke ha noe emosjonell tilknytting til det uret. Og dette med birthyear klokke må man kanskje bli påvirket av forumer for å synes er veldig stas. Ikke minst satser man alt på at et design man velger nå skal være noe som appellerer en ungdom om 18år. "tidløse" hypete Rolexer er kanskje blitt ganske Harry innen den tid. Ting som er veldig "inn" har en tendens til å bli ganske ut.

Hadde jeg blitt glad for å arve en klokke? Ja. Men skulle jeg fått en ubrukt en kunne den heller vært ny og vært en jeg faktisk selv hadde lyst på.

Synes Rolex allerede har blitt (enda) mer Harry slik alle "invistorene" holder på om dagen.
Klokka som alle idiotene forsøker å tjene noen småpenger på, og som enda større idioter betaler overpris for liksom...

Enig

Snodig at noen er «negative» til at TS tenker å gjøre noe flott for ungene sine.

Kjøp som du skriver birthyear Rolex hvis du har lyst til det. Hvis du bruker de selv frem til du gir de videre så får jo barna et forhold til urene. Fortell dem gjerne at disse skal bli deres.

Uansett merke eller verdi så vil barna helt sikkert sette veldig pris på omtanken. Tenker de blir glad for klokkene uansett egne interesser for klokker.

Tror ikke det er tanken om å handle arvegods som trigger "negativitet" her.
Snarere formuleringene rundt verdiøkning.
Mange har vel blitt litt allergiske mot ytterligere diskusjoner rundt det temaet.

Personlig lurer jeg på hvorfor verdiøkning har noe å si når klokkene skal arves uansett?

I min familie har det vært en greie med birthyear vin som gis på bryllupsdagen. Det er alltid stor stas. 1972 var tydeligvis et dårlig vinår, så min vin er det nok ikke så mye igjen av, men den er uansett en morsom flaske å ha liggende.

Klokke derimot blir et sjansespill. Jeg er temmelig sikker på at våre barn aldri kommer til å ha noen interesse for klokker. Eldstemann på 14 kunne ikke gitt mer faen, men man vet jo aldri. Når den tid kommer kan det jo likevel tenkes at en av dem synes det blir et hyggelig minne å arve den klokka pappa alltid gikk med. Eneste problemet er å finne en klokke som jeg faktisk alltid vil gå med. Veldig vanskelig å finne den ene...

Uansett prisverdig at man gjør seg tanker om dette allerede når barna er små!

Snodig at noen er «negative» til at TS tenker å gjøre noe flott for ungene sine.

Kjøp som du skriver birthyear Rolex hvis du har lyst til det. Hvis du bruker de selv frem til du gir de videre så får jo barna et forhold til urene. Fortell dem gjerne at disse skal bli deres.

Uansett merke eller verdi så vil barna helt sikkert sette veldig pris på omtanken. Tenker de blir glad for klokkene uansett egne interesser for klokker.
Ening her.
Bruker du den litt selv så får de den med fin patina i også ;)

• Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Ingen negativitet til at ts vil kjøpe noe til barna. Det høres ut som det er snakk om et invisteringsobjekt som barna skal selge. Da er kanskje fond sikrere?
Var mer en kommentar i forhold til å gi en 18år gammel safequeen til en som muligens ikke er intr i klokker. Er det en klokke man selv bruker så vil den kunne ha affeksjonsverdi..

Sant nok, ser den.
Tipper TS tenker at det er gøyest om de har litt verdi samtidig samtidig som affeksjon. Ikke kjøper helt katta i sekken.
Kanskje litt knotete formulert.

Jeg tenker uansett hvordan ting er i dag med invistorer, ventelister etc så kan man ikke gå feil i en 15-20 års perspektiv med et par Sub

Det samme trodde sikkert samlere om tegneserier for noen år siden. Nå er det "ingen" som bryr seg

Var litt inne på tanken selv med birthyear til guttungen men har vel kommet frem til at Speedmasteren forblir min og at far heller får svi til med en flott bursdagsgave en gang i fremtiden om interessen er der. Så langt har fondet hans mye bedre avkastning enn mine klokkekjøp;)

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper og UJU
Eg ser det er en del som tror eg er innterissert i meningen deres om hvorfor eg gjør dette! Men det er eg altså ikke så hold meningene for dere selv! Sp var hvilken klokkr bør eg satse på for å beholde verdiene i mange år? Eg har en klokke som eg fikk av min far, i gave og skulle gjerne gitt den videre, men det blir krankling av slikt hvis ikke må den deles på 3 :)