Hvilken klokke skal eg kjøpe for å få verdiøkning?

Som du sikkert har forstått er vi lite interessert i dine investeringer. Dette er et forum for klokkeentusiaster som har dette som en hobby. Prøv Hegnar Online eller noen av de andre økonomisidene så får du sikkert svar på hvilke investeringer som gir best avkastning.

Edit: Prøv den kombinerte varianten kalt Klokkeriet på facebook.

Redigert av en moderator:
Svaret på denne problemstillingen er jo lett:
Sett deg opp på venteliste til 3 Rolex sportsmodeller, f.eks. Pepsi eller Daytona, så får du kanskje lov til å kjøpe dem innen det har gått omtrent 18-20 år. Da er jo prisen det den er i 2038 eller der omkring, og du slipper å tenke på verditap.

Eg ser det er en del som tror eg er innterissert i meningen deres om hvorfor eg gjør dette! Men det er eg altså ikke så hold meningene for dere selv! Sp var hvilken klokkr bør eg satse på for å beholde verdiene i mange år? Eg har en klokke som eg fikk av min far, i gave og skulle gjerne gitt den videre, men det blir krankling av slikt hvis ikke må den deles på 3 :)

Nå må jeg si jeg ble enda mer innterissert i hvordan du forventet å poste noe på et internettforum uten å få meninger du ikke var enig i?;)

• Liker
Reaksjoner: Stvg100
Tilbake til tema:
Kjøp en klokke du selv liker og gravér inn en hilsen/familienavn på baksiden.:)

Det har jeg gjort med klokken min datter skal arve/få når hun står til konfirmasjon. Junior skal nok få samme type klokke, men med annen skive.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Edzilla, hvilke klokke har du kjøpt til datteren din då?

Her tester hun den for første gang.
CB4BC862-16AA-424A-9627-43553CD58C9B.jpeg
DD348D74-267F-4AFB-B553-A67AF971E7C5.jpeg

Syns det er mange rett og slett idiotiske kommentarer på dette, hva er galt med å ta med en eventuell verdiøkning i dette??

Dersom man kan velge mellom flere hundre ulike produkter som i utgangspunktet er relativt like, som klokker i bunn og grunn er, hva i all verden er da galt i å velge en som man TROR i framtiden kan få best verdiøkning?

Absolutt ingenting!

Dette er jo uansett en kostbar hobby, så at man forsøker å begrense kostnadene ved å velge en klokke som man tror får en bra prisutvikling er faktisk en ekstremt logisk måte å tenke på.

Og hadde min egen far tenkt på dette og kjøpt en Rolex fra mitt fødselsår på 60-talet tror jeg neppe det hadde vært noen sjanse for at jeg hadde blitt sur for det.

Og når noen skriver her opp at «mekaniske ur kan være helt «off» om 20 år» må jeg nesten le litt, mekaniske ur har vært «i skuddet» i flere hundre år, så at interessen plutselig skal forsvinne om 20 år høres snodig ut, interessen for ur som samleobjekt har vært til stede hele tiden, greit nok det har økt på de siste 10 årene, men jeg husker selv at da jeg kjøpte mitt første «vintage ur» for 30-årene siden var iallfall min interesse nesten like stor som den er i dag.

Hva er 20 år? Faktisk veldig kort tid.

Dette med at «de unge» i dag ofte ikke bryr seg om klokker vil endre seg, dette er jo kostbare gjenstander, og som man ikke får interesse for før man får råd til å kjøpe de, og det er som regel ikke når man er 20.

Menn går jo normalt ikke med kostbare gull og diamantsmykker, så når en mann skal «pynte seg» blir det ofte med en klokke, at dette vil endre seg tviler jeg meeeeeget sterkt på, hva skal klokka i så fall erstattes med?

Og at verdien ikke spiller noen rolle «fordi det skal arves» er også en veldig flåsete kommentar, selvsagt har mange gjenstander en meget høy affeksjonsverdi men null pengeverdi, men når den i tillegg har en meget høy pengeverdi blir det ekstra gjevt, den som ikke innrømmer det lyver. Penger er viktig for alle, muligens med unntak av de som har altfor mye ;)

Redigert:
Nå må jeg si jeg ble enda mer innterissert i hvordan du forventet å poste noe på et internettforum uten å få meninger du ikke var enig i?;)

Han forventet vel muligens det, men det bør ikke stoppe han i å poste en kommentar på at han er uenig i svaret, noe han også gjorde ;)

Han spurte jo bare om et enkelt råd: hvilke klokker som man kan forvente får best prisutvikling, at noen da begynner å kritisere hans prioriteringer forstår jeg at han reagerer.

Noen her tror de skal vise hvor «edle» of moralske de er ved å poste om hvor lite de bryr seg om penger, jeg syns det minner om det man på engelsk karakteriserer som “hypocrisy”. Spesielt når de samme personene eier klokker som er så kostbare at mange ikke engang ville har råd til en bil i samme prisklasse!!!

Redigert:
Syns det er mange rett og slett idiotiske kommentarer på dette, hva er galt med å ta med en eventuell verdiøkning i dette??

Dersom man kan velge mellom flere hundre ulike produkter som i utgangspunktet er relativt like, som klokker i bunn og grunn er, hva i all verden er da galt i å velge en som man TROR i framtiden kan få best verdiøkning?

Absolutt ingenting!

Dette er jo uansett en kostbar hobby, så at man forsøker å begrense kostnadene ved å velge en klokke som man tror får en bra prisutvikling er faktisk en ekstremt logisk måte å tenke på.

Og hadde min egen far tenkt på dette og kjøpt en Rolex fra mitt fødselsår på 60-talet tror jeg neppe det hadde vært noen sjanse for at jeg hadde blitt sur for det.

Og når noen skriver her opp at «mekaniske ur kan være helt «off» om 20 år» må jeg nesten le litt, mekaniske ur har vært «i skuddet» i flere hundre år, så at interessen plutselig skal forsvinne om 20 år høres snodig ut, interessen for ur som samleobjekt har vært til stede hele tiden, greit nok det har økt på de siste 10 årene, men jeg husker selv at da jeg kjøpte mitt første «vintage ur» for 30-årene siden var iallfall min interesse nesten like stor som den er i dag.

Hva er 20 år? Faktisk veldig kort tid.

Dette med at «de unge» i dag ofte ikke bryr seg om klokker vil endre seg, dette er jo kostbare gjenstander, og som man ikke får interesse for før man får råd til å kjøpe de, og det er som regel ikke når man er 20.

Menn går jo normalt ikke med kostbare gull og diamantsmykker, så når en mann skal «pynte seg» blir det ofte med en klokke, at dette vil endre seg tviler jeg meeeeeget sterkt på, hva skal klokka i så fall erstattes med?

Og at verdien ikke spiller noen rolle «fordi det skal arves» er også en veldig flåsete kommentar, selvsagt har mange gjenstander en meget høy affeksjonsverdi men null pengeverdi, men når den i tillegg har en meget høy pengeverdi blir det ekstra gjevt, den som ikke innrømmer det lyver. Penger er viktig for alle, muligens med unntak av de som har altfor mye ;)

Ja der er vel mange quartzklassikere du skulle ønske noen kjøpte til deg for 20-30 år siden.

Men for å svare ts. Kjøp en sub.

Skulle de synes at Rolex er kjempeharry så kan de alltids selge å velge seg en klokke som passer sin egen smak.

Menn gikk med gull og diamantsmykker på 80-tallet. Ca 2x 20 år siden.

Nei der tar du feil, det var ikke vanlig da, ikke før det og heller ikke nå heller, selvsagt finnes det unntak.

Men klokker som lommeur og armbåndsur har menn bært med stolthet siden de ble oppfunnet for nesten 400 år siden. Som sagt tror neppe dette vil endre seg med det første.

Tror du tolker ting litt feil her @Eternamaniac. Dette er et forum hvor vi stort sett diskuterer selve klokken og gleden vi har ved å ha denne hobbyen. Når noen lager seg en bruker for å kun spørre om hvilken klokke han kan tjene mest penger på er det lov å reagere.

• Liker
Reaksjoner: acnorway og UJU
Ja der er vel mange quartzklassikere du skulle ønske noen kjøpte til deg for 20-30 år siden.

Men for å svare ts. Kjøp en sub.

Skulle de synes at Rolex er kjempeharry så kan de alltids selge å velge seg en klokke som passer sin egen smak.

Snakker ikke om quarts, men om mekaniske ur.

Tror du tolker ting litt feil her @Eternamaniac. Dette er et forum hvor vi stort sett diskuterer selve klokken og gleden vi har ved å ha denne hobbyen. Når noen lager seg en bruker for å kun spørre om hvilken klokke han kan tjene mest penger på er det lov å reagere.

Der har vi det igjen, vi diskuterer selvsagt klokkene, mekanikken, kvaliteten og alt dette, men at verdien liksom skal være uvesentlig er løgn, som sagt de som ikke innrømmer at det betyr noe er ikke ærlige med hverken seg selv eller andre.

Men klart, skal man BARE snakke pris blir det kjedelig, men det gjør vi vel heller ikke selv om vi må tåle at noen legger ut en tråd om nettopp pris.

• Liker
Reaksjoner: Mr Davis og HerrUr
Hvorfor man på død og liv skal anbefale den grusomt stygge og uproporsjonerte Submarineren, er meg en gåte.
Ta en tur inn til Bjerke i Bergen, og snakk med @Nillo87 om hjelp og veiledning til å kjøpe noe tidløst og ganske kjønnsnøytralt.
Mine forslag, om du vil tenke litt økonomi i dette, er Datejust med riflet (fluted) bezel, rhodium skive og jubilee-lenke, eller Explorer.
Min mening. Ingen fasit.