Hvilken klokke skal man legge mest penger i?

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Innlegg
3.404
Sted
Bergen
Jeg er på jakt etter ny dressklokke.

Tråden til @Loevhagen er knallbra og har gitt meg en del inspirasjon i det siste. Jeg mener at dressklokken bør være den desidert dyreste klokken i samlingen. Hva mener dere andre?
 
I mitt tilfelle så er dressen såpass sjelden på at jeg ikke får at brukt uret mer enn 10-15 ganger i løpet av året. Da føler jeg at det blir litt lite armtid på dressuret til å forsvare at jeg skal bruke mest penger på det. Jeg personlig legger mest penger i de klokkene jeg bruker mest. Også passer jeg gjerne på at jeg har et ur i samlingen som passer både til casual og dress.
 
Jeg tenker at å legge mest penger i dressklokke er innafor, så lenge man går i dress daglig, og således også bruker klokka. For min del, som bruker dress 3-4 ganger i året, ville jeg heller lagt det lille ekstra i det jeg bruker det hverdags. For min del greier jeg ikke å forsvare å bruke mye penger på en klokke som kun sitter på armen 3-4 ganger i året.
 
Er det slik at man bare kan bruke en dressklokke til dress da? Jeg tenker nå at dette er greit innafor. Forøvrig den klokka jeg har lagt mest penger i, men min 16710 har kanskje gått forbi den i verdi.

21042743_150197452232659_5049509491318456320_n.jpg


DSC_0471-01.jpeg


DSC_0467-01.jpeg
 
Kan jo absolutt bruke den til annet enn dress, men er jo litt avhengig av hvor "puristisk" du ønsker dressklokka?
 
Det er jo mange muligheter. Hvis man tenker seg et en gradering fra mest «toolish» til mest klassisk dressklokke er det mye flott som ligger nærmere det siste uten at man må gå i dress for å føle at de passer.

Hvor klassisk må det være? Og hvorfor mener du den må være den dyreste?
 
  • Liker
Reaksjoner: rattytdr
Jeg prioriterer også mest penger til de klokkene jeg bruker mest.
Dressklokken min bruker jeg minst, og faktisk sjelden til dress. Det er kun de aller mest formelle anledningene (maks 2 ganger i året) som krever begge deler synes jeg.
Ellers går jeg med dykker eller hva jeg måtte ønske til dressen. Alt fra Speedy til Sub til Panerai er innafor.
Men når det er sagt; ingen samling er komplett uten en dressklokke!
 
16570 eller 116710BLNR passer perfekt som dressklokke. Har ingen ambisjoner om å investere en eneste krone i et ur jeg har "formelt bruk for", 1-2 ganger i året. Da kan jeg heller være en sånn harry bondeknøl som bruker en sportsklokke fra Rolex til dress.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og lobster
Jeg er på jakt etter ny dressklokke.

Tråden til @Loevhagen er knallbra og har gitt meg en del inspirasjon i det siste. Jeg mener at dressklokken bør være den desidert dyreste klokken i samlingen. Hva mener dere andre?

Støtter @Dr. Fiddy sin holning, de(n) som brukes mest har høyest verdi hos meg. Ingen glede i ha dyre klokker i klokkeboksen! Så hvis dressklokken ikke brukes mest bør den heller ikke koste mest:) Dressklokker kan absolutt brukes til jeans, men "tåler" ikke så mye og for meg blir de da heller ikke brukt så mye (definerer her dressklokke som en pen og litt skjørere klokke med skinnrem).
 
Jeg tenker det er greit å fokusere på dressen også. Dress er ikke dress, generelt vil jeg si at svært mange nordmenn med fordel kunne bruke mer tid og ressurser på å finne en dress som faktisk passer :eek:

Sub eller liknende til dress er IMHO derfor det minste problemet, da har man i hvert fall greid å unngå pulsklokken som halve befolkningen bruker til daglig og til dress.

Jeg følger tanken bak å koste på seg litt ekstra de gangene man skal være skikkelig pyntet, men det er jo litt synd å begrense bruken av en flott klokke.

Selv har jeg aldri fikset konseptet "dressklokke" (ref. definisjonen i posten over), da jeg er avhengig av klokker jeg ikke behøver å være redd for og kan bruke til alt. Har dog en vintage Omega gullklokke som jeg kun bruker til smoking, og det er jo heldigvis ikke så ofte :D
 
Jeg tenker det er greit å fokusere på dressen også. Dress er ikke dress, generelt vil jeg si at svært mange nordmenn med fordel kunne bruke mer tid og ressurser på å finne en dress som faktisk passer :eek:

Sub eller liknende til dress er IMHO derfor det minste problemet, da har man i hvert fall greid å unngå pulsklokken som halve befolkningen bruker til daglig og til dress.

Jeg følger tanken bak å koste på seg litt ekstra de gangene man skal være skikkelig pyntet, men det er jo litt synd å begrense bruken av en flott klokke.

Selv har jeg aldri fikset konseptet "dressklokke" (ref. definisjonen i posten over), da jeg er avhengig av klokker jeg ikke behøver å være redd for og kan bruke til alt. Har dog en vintage Omega gullklokke som jeg kun bruker til smoking, og det er jo heldigvis ikke så ofte :D

Men bruker man klokke til smoking???
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Eg Bruker ofte zenith tricolour eller speddy på skinn til dress synes begge fungerer helt fint til det.

Legger vel mest penger i den klokken eg har mest lyst på, og som eg då bruker mest.