Hvilken klokke skal man legge mest penger i?

i mitt lille hode er det forskjell på dresser og anledning. Til de mest formelle anledningene er jeg enig i at en enkel dressklokke med skinnrem passer best. Det blir ikke feil i mer uformelle anledninger heller, bare så det er sagt. Min utfordring er at jeg sjelden opplever klokker på rem som like komfortable som klokker med lenke. Det er bare å bøye hodet i skam og innrømme at jeg derfor ofte bruker en sportsklokke med lenke til dress. Det ser nok unektelig helt tullete ut :(

Vis vedlegg 76024
Vis vedlegg 76025
Vis vedlegg 76027
Vis vedlegg 76026

Det der er ikke _egentlig_ sportsklokker selv om de som lager dem gjerne vil at det skal være det.
 
Som @TomB er inne på, er det for meg også forskjell på dress og anledning. Går man med dress på jobb og jakke på byen, senkes gjerne terskelen for hvor dressy klokker må være for å kunne brukes med dress til daglig. Samtidig forsterkes kanskje behovet for en dressklokke som føles riktig og spesiell nok ved mindre dagligdagse anledninger, gjerne sammen med dress og sko som man heller ikke bruker til vanlig.

Jeg tenker at den ideelle dressklokken skal gi den rette følelsen ved spesielle anledninger og samtidig kunne få en del armtid uten dress, men kanskje ikke til daglig. Ideelt sett er den ment som en keeper, gjerne også for fremtidige generasjoner. Og for å komme til det trådstarter egentlig spør om: I mine øyne trenger ikke dressklokken være den dyreste i samlingen, og det er ikke i utgangspunktet pris det handler om, men alt tatt i betraktning - for eksempel materialer, horologi, affeksjonsverdi og så videre - bør det ikke føles som et andrevalg å bære dressklokken ved spesielle anledninger, den bør være slik at det føles helt rett og at man er på grensen til å vie håndleddet mer oppmerksomhet enn man burde ved slike anledninger, i kontrast til en av årsakene til at man opprinnelig ikke skulle bruke klokke sammen med smoking. ;)

Ok, nok fabling fra meg, det skinner vel ganske greit gjennom at jeg har et spesielt forhold til min dressklokke. :oops::D Og for the record, jeg har også erfaringer med en meget pen dressklokke som dessverre likevel føltes som et andrevalg.
 
Det der er ikke _egentlig_ sportsklokker selv om de som lager dem gjerne vil at det skal være det.

Åjoda!

Ref PPs katalog:
1.jpg


Ref mitt eget håndledd:
3.jpg


Samtidig som jeg er enig med @TomB :
2.JPG
 
Til dress har jeg denne.
Oppfyller alle krav jeg stiller selv.
Pen, skinnrem passe liten så den ikke stikker seg fram. Fin nok til å snakke om hele kvelden. Kostet 5000 så jeg har råd til å beholde den til de gangene jeg bruker dress. Og den matcher sort belte og sko.
CD51624A-6ABC-42C8-8B15-F712D4D2301A.jpeg


Lars Birger
 
Jeg mener det både handler om hvor ofte du trekker i dress og delvis om du har økonomien til å bruke mye penger på noe du bruker lite.

Meg, som eksempel - jobber i staten, tjener middels og går absolutt aldri i dress på jobb og ekstremt sjeldent ellers. For meg vil der derfor være helt uaktuelt å ha et svært dyrt dressur. Jeg har konas Nomos Tangente 38 jeg kan stjele, en Omega planet ocean XL som fint glir under skjorten og en PAM 233 som med «riktig» rem med all sannsynlighet vil fungere utmerket i dress.

Nomosen «er» faktisk meget egnet på grunn av minimalisme og lav høyde. Samtidig bryr jeg meg ærlig talt ikke nok. Jeg er vel forholdsvis bredbygd, og har ingen kvaler med å briske meg med favoritturet mitt pam233 i dress neste gang det blir aktuelt.
 
Så spørs det jo då. Om man skal ha gull og brun reim som går fint til brune sko /belte eller wg/stål som med svart reim passer fint til svarte sko/belter.

Gull med svart reim?

Fallgruvene er mange :D
 
Selvsagt er det slik at reim, belte og sko skal ha samme farge, men er det ikke slik at man ikke skal bruke bune sko til dress etter kl 18? Da utelukker jo isåfall det bun skinnreim, med mindre man skal bruke den før kl 18...
Arrester meg gjerne da jeg ikke er helt brennsikker på dette.
 
Selvsagt er det slik at reim, belte og sko skal ha samme farge, men er det ikke slik at man ikke skal bruke bune sko til dress etter kl 18? Da utelukker jo isåfall det bun skinnreim, med mindre man skal bruke den før kl 18...
Arrester meg gjerne da jeg ikke er helt brennsikker på dette.

Anse dem som anholdt @Dingle.....;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dingle
Slik jeg ser det er det ikke et must at dressklokken er dyrere. Klokkene jeg har som jeg bruker mest til daglig er alle sammen i stål. Dette fordi materialet egner seg bedre til hverdagsbruk. For meg så vil dressur (ofte) koste mer ettersom det i mine øyne bør være en analog i edelt metall (og ikke en sportsmodell i stål.)