Hvis klokker var biler?

Medlem
30. mars 2011
Innlegg
3.527
Sted
Oslo
Litt artig vri hvor jeg ønsker innspill om hvilke bilmerker som kan sammenliknes med de forskjellige klokkemerker?
 
Forslag:

Rolex = Mercedes (kvalitet som ikke er eksklusiv)
Tudor = Smart ;)
Patek = Pagani (skreddersøm av høyeste eksklusivitet)
Seiko = Toyota (innovativ & til tider kjedelig)
Omega = Audi (mange modeller, ønsker enda mer ekslusivitet)
Steinhart = Caterham (bygger videre på andres modeller)

tar ikke flere i farten.
 
Certina = Volkswagen (Bra, utbredt, men ikke så spennende)
BMW = Omega (Mer sportslig enn Mercedes)
Tag Heuer = Audi (Overpriset Volkswagen/Certina) ;)

Hvem er Lada? :p
 
Jeg mener AP er mer Pagani. Patek er for elegant i forhold til hvor harry Pagani er.
Patek er for meg mer som Maserati eller Aston Martin.
 
Jeg har i flere år brukt lignelsen om rolex og mercedes, "vanlig" dyr og bare går og går, mens jeg har benyttet lignelser som rolls, bugatti og ferrari om de derre andre high-end merkene... Dette har vært for menige, slik at jeg har ikke gitt de siste bilmerkene konkrete klokkenavn, men brukt dem om hverandre. Jeg poengterer dog atter en gang at jeg ikke kommer over hvor god lignelse det med rolex og mercedes er......
 
Fasit:

Rolex - Mercedes
Breitling - BMW
Omega - Audi
Tag Heuer - Volvo
Seiko - Toyota
Panerai - Alfa Romeo
Audemars Piguet - Ferrari
Hublot - Porsche
Patek Philippe - Rolls Royce
Vacheron Constantin - Bentley
A. Lange & Söhne - Maybach
Frederique Constant - Geely
 
Mine forslag. Noen passer godt til samme bilmerke, men men.

Rolex = Mercedes

Tag Heuer = Audi

Seiko = Toyota

Audemars Piguet = Lamborghini

Patek Phillipe = Bugatti

Vacheron Constantin = Rolls Royce

Hublot = BMW

A. Lange & Söhne = Maybach

Jaeger LeCoultre = Ferarri

IWC = Aston Martin

Panerai = Hummer

Omega = Porsche

Certina = Volvo

Breitling = Bentley

Tudor = Jaguar

Zenith = Maserati

Certina = Volvo

Frederique Constantin = Alfa Romeo

Richard Mille = Pagani Zonda
 
Jeg er fersk på dette med klokker, men bilmerker kan jeg litt om. Og som A. Lange & Söhne-fan må jeg få protestere på sammenligningen med Maybach. Maybach var et luksusmerke som forsvant på 30-tallet, men ble hentet fram av Mercedes for noen år siden for å selge S-klasser med altfor mye utstyr.

(Og feila fullstendig, Mercedes erklærte slutten på merket for et par dager siden.)
 
Mine forslag. Noen passer godt til samme bilmerke, men men.

Rolex = Mercedes

Tag Heuer = Audi

Seiko = Toyota

Audemars Piguet = Lamborghini

Patek Phillipe = Bugatti

Vacheron Constantin = Rolls Royce

Hublot = BMW

A. Lange & Söhne = Maybach

Jaeger LeCoultre = Ferarri

IWC = Aston Martin

Panerai = Hummer

Omega = Porsche

Certina = Volvo

Breitling = Bentley

Tudor = Jaguar

Zenith = Maserati

Certina = Volvo

Frederique Constantin = Alfa Romeo

Richard Mille = Pagani Zonda

Panerai og Hummer? Jeg protesterer!:twisted: Hummer er Jacob med bling. Panerai og mokkabil du lissom;):D:D
 
Jeg er fersk på dette med klokker, men bilmerker kan jeg litt om. Og som A. Lange & Söhne-fan må jeg få protestere på sammenligningen med Maybach. Maybach var et luksusmerke som forsvant på 30-tallet, men ble hentet fram av Mercedes for noen år siden for å selge S-klasser med altfor mye utstyr.

(Og feila fullstendig, Mercedes erklærte slutten på merket for et par dager siden.)

Det var nytt for meg. Du er sikkert klar over at A. Lange & Söhne ikke lagde klokker mellom slutten av 40-tallet frem til Sovjetunionens fall. Dette er naturligvis bare en kuriositet, men sammenligningen er jo ikke helt på jordet :)
 
Jeg er fersk på dette med klokker, men bilmerker kan jeg litt om. Og som A. Lange & Söhne-fan må jeg få protestere på sammenligningen med Maybach. Maybach var et luksusmerke som forsvant på 30-tallet, men ble hentet fram av Mercedes for noen år siden for å selge S-klasser med altfor mye utstyr.

(Og feila fullstendig, Mercedes erklærte slutten på merket for et par dager siden.)


Tja, det er vanskelig å sammenligne historiene til urmerkene/bilmerkene mtp at det skal matche i kvalitet og finish og hvilket segment bilmerkene/klokkene sikter seg mot. Maybach og A. Lange & Söhne er av øverste hylle av hvert sitt segment så det passet.


Panerai og Hummer? Jeg protesterer!:twisted: Hummer er Jacob med bling. Panerai og mokkabil du lissom;):D:D

Haha, ja det hører vel egentlig ikke heeeelt sammen, men det var det første som falt meg inn. Stemmer ikke historisk eller kvalitetsmessig, bare litt utseende. Og Arnold selvsagt! :D
 
Panerai og Hummer? Jeg protesterer!:twisted: Hummer er Jacob med bling. Panerai og mokkabil du lissom;):D:D

Kan ikke skjønne annet enn at Hummer = Hublot. Både kundegruppe, navn og design matcher.

Omega = VW. Trygt, populært og relativt rimelig priset.

Jeg lanserer også følgende forslag, Richard Mille = Koeningsegg
 
Sammenligningen Omega=Audi viljeg ha meg frabedt.

Min Seamaster 2001 electric blue er mye bedre og påøitelig enn noen Audi noengang produsert, og den flasher ikke akkurat.

Gå tilbake til start og vent på din tur.

Tommy
 
Jeg har i flere år brukt lignelsen om rolex og mercedes, "vanlig" dyr og bare går og går, mens jeg har benyttet lignelser som rolls, bugatti og ferrari om de derre andre high-end merkene... Dette har vært for menige, slik at jeg har ikke gitt de siste bilmerkene konkrete klokkenavn, men brukt dem om hverandre. Jeg poengterer dog atter en gang at jeg ikke kommer over hvor god lignelse det med rolex og mercedes er......

+1. :)

"Douglas" på TZ begrunner det slik:

"Another automotive analogy- since I've read often here where people attempt to equate Rolex to a manufacturer. Allow me. Rolex is akin to Mercedes Benz. A consumer may know absolutely nothing about automotive engineering. They might buy a Mercedes solely for the three pointed star on the hood. They may buy one for the status or the pop-culture associations. If they do, they can expect to be perfectly happy with their car. No one has ever been embarrassed handing the valet the keys to their Benz. At the same time, the world is full of MB products serving Military roles, as rental-fleet staples or as taxis. Few places in the world, most notably in the underdeveloped world, can one go and not see old Mercedes diesels soldiering on in unglamorous surroundings. Starlet's bling-ride to third world taxi, and good at either? That's a genuine achievement."
 
Tja, det er vanskelig å sammenligne historiene til urmerkene/bilmerkene mtp at det skal matche i kvalitet og finish og hvilket segment bilmerkene/klokkene sikter seg mot. Maybach og A. Lange & Söhne er av øverste hylle av hvert sitt segment så det passet.

I så fall måtte A. Lange & Söhne selge klokker basert på overblinga Rolex. Og utelukkende bli kjøpt av nyrike aksjespekulanter med mer penger enn smak og interesse. ;)

Når det gjelder historikk og periode med manglende produksjon, så er jeg enig, det passer bra. Det er først og fremst mitt inntrykk av målgruppen og prestisje som ødelegger for sammenligningen.


Hmmm, når jeg tenker meg om er Seiko/Grand Seiko veldig likt forholdet mellom Toyota og Lexus. Det er mitt bidrag. :)