Hvor nøyaktige er dine klokker?

Medlem
30. mai 2009
Innlegg
1.275
Sted
Stavanger
Tenkte det kunne være artig med en tråd hvor en sammenligner nøyaktigheten på klokkene til medlemmene.

COSC sertifiserte ur er vel somregel innen for spec, men jeg tenker helst på deres klokker som ikke er av denne sertifiseringen og gjerne klokker som er daglige beaters....

Jeg har til nå bare tatt meg bryderiet med å sjekke 2 av mine ur. Seiko SKX007 mod og Seiko Monster mod.

Monsteren sist jeg sjekket:

24 timer: + ca 30 sek
48 timer: + ca 1 min

Her må det nok litt justering til tenker jeg...

Seiko SKX007:

24 timer: + 7 sek (klokka på handa om natten)
36 timer: + 9 sek
48 timer: + 11 sek (crown up om natten)
60 timer: + 17 sek

Ellers så hadde jeg en klokke med asiatisk unitas 6497 inni som jeg sjekket nøyaktigheten på for moro skyld. Forventet egentlig at jeg måtte stille klokken på ny annenhver time, men utrolig nok så gikk den ca +3-4 sek første døgnet.
Det skal sies at en kompis hadde en tilsvarende klokke med samme verket som gikk nærmere + 5 min på 12 timer, så det er vel litt lottoflaks inni bildet når man får asiatiske billig verk ;)


Måten jeg har synkronisert urene på er ved hjelp av timeanddate.com. Denne er vel noenlunde nøyaktig og har vel ikke mer enn 1-2 sek i variasjon...

Tips for å hacke seiko's 7S26 verk:
Når krona er helt ute og du kan stille time- og minuttviseren så holder du litt "press" på krona CCW. Da vil sekundvisen holde seg i ro helt til du "slipper" igjen.
 
Har ikke tatt meg bryderiet med å sjekke alle klokkene på en stund.
Sjekket IWC Aquatimer'en her om dagen.
Den gikk da +5 sek. over de to siste dagene.:cool:

Hadde en Breitling SA som gikk i snitt +5 sek. pr. 24 timer.
Min Breitling SOHC gikk ca. + 4-5 sek. pr 24 timer sist jeg sjekket.
Begge disse er jo COSC så alt vel.
 
HÆ? Skal man bruke klokkene til å sjekke hva..klokken er?

Nei, nei, nei....
Du kan bruke mobilen til å sjekke hva klokken er.
Klokka du har på armen skal du kun nyte synet av uten at du blir noe særlig mer opplyst om hvilken tid den faktisk viser.;)
 
Nei, nei, nei....
Du kan bruke mobilen til å sjekke hva klokken er.
Klokka du har på armen skal du kun nyte synet av uten at du blir noe særlig mer opplyst om hvilken tid den faktisk viser.;)

Det er tidvis noe flaut når jeg til stadighet kikker på det som henger på venstrearmen min og noen plutselig spør hva klokken er... og jeg må sjekke igjen, for det var egentlig ikke det jeg så på :p
 
Det er tidvis noe flaut når jeg til stadighet kikker på det som henger på venstrearmen min og noen plutselig spør hva klokken er... og jeg må sjekke igjen, for det var egentlig ikke det jeg så på :p

Been there done that..Flere ganger:mrgreen:
 
Breitling Premier, Kelek cal 10000/B40, basert på ETA 2892/A2

Nøyaktigheten er +/- 1 sekund i løpet av dagen, klokken ligger flatt med urskiven opp eller med kronen opp om natten for å kompensere for avviket. Hvis jeg er nøye med å plasere klokken riktig om natten er klokken alltid innenfor +/- 1 sekund i døgnet, så lenge den brukes daglig.

Breitlingen er ikke chronometersertifisert, men urverket er av chronometerstandard.


Jaeger-LeCoultre Master Grande Taille, JLC cal 889/2

Ved normal bruk - 1-3 sekunder i døgnet, om klokken ligger flatt med urskiven opp om natten, reduseres avviket til +/- 1 sekund.

JLC chronometersertifiserer ikke klokkene sine, men de har en intern sertifisering, "1000 Hour Master Control". Kravene til nøyaktighet er de samme som for chronometersertifisering, men testforholdene er mye strengere.


Minerva Pythagore, Minerva cal 48

Normalt innenfor +/- 5 sekunder i døgnet.


RLT ’69, finjustert ETA 2801
ca 3 sekunder minus ved normal bruk.


Eberhard & Co. Huit Jours, Peseux 7001 ombygget til åtte dagers verk med dobbelt fjærhus
+/- 1 sekund de første fire dagene, så begynner den å gå litt saktere, avviket er på ca - 5 sekunder på en uke.


O&W MP 2801, standard ETA 2801 i enkleste utførelse
- 5-8 sekunder i døgnet.


Longines DolceVita Chronograph, high end quartz
Avviket er ca +3 sekunder i året.


Junghans Mega 1, Radiostyrt Junghans urverk
Avvik: +/- 1 sekund på en million år. Alle klokkene mine synkroniseres i forhold til denne.
 
Min Rolex GMT 116710 mister 3,5 sek i døgnet, testet den hos Bjerke her om dagen og den kom negativt ut på nøyaktighet, så jeg får vel levere den inn til justering ettersom den er såpass ny.

Har ikke testet IWC Da Vincien, men skal gjøre det senere. Min 007 derimot legger på ca 5 min i døgnet etter en tur i asfalten.
 
Jeg hentet Seamasteren (2531.80) fra service mandag for 2,5 uke siden. Jeg har gått en hel del med den siden da (nok til at den aldri har stoppet), og siden det har den mistet ca 35s. Det skulle bli -2s i døgnet, og det er jeg vel forsåvidt godt fornøyd med. Skulle gjerne sett at den rett fra service gikk litt på plussiden, får se om jeg gjør noe med det.

Ellers har LV-en gått ganske konsistent +5-6s i døgnet, mens min klart mest nøyaktige (mekaniske) er nok black Monster. Hvis jeg går med den hele tiden hver dag, og legger den "crown up" på natta, går den +1-3s pr uke! Slå den!
 
Vil "Crown Up" bety å legge klokken motsatt av vanlig bruksvinkel på natta?
 
Her er forresten hvor nøyaktig min Rolex er;

3d8d3844.jpg


Ikke spør meg hva alt betyr:p
 
Er det noe spesiell grunn til at den ligger med kronen opp? Og ikke f.eks ned.
 
Er det noe spesiell grunn til at den ligger med kronen opp? Og ikke f.eks ned.

Mekaniske ur vil gå forskjellig alt etter hvilken posisjon de legges i. Dette skyldes den fordømrade tyngdekraften som haler og drar i fjærer og balanser. Det er det de forskjellige linjene på lappen fra Bjerke betyr. Jeg tipper CH og CB er skiva opp og ned, mens de fire neste er klokken 12 opp osv. Det maskinen spytter ut er avviket pr døgn og amplituden (utslaget, egentlig) på balansefjæra i grader. Det er den som avgjør hvor langt et sekund er på klokka di.

Hvis du følger med på klokka di, og merker deg avviket fra f.eks klokka.no morgen og kveld, og eksperimenterer med hvordan du legger den om natta vil du fort finne ut hvordan det lønner seg å legge den for at den skal "regulere" seg inn når den ligger i ro. Dette gjelder særlig rimelige verk som Seikos 7S26 som antagelig ikke er særlig finjustert fra fabrikken, og i tillegg har lavere beat (21600) enn de fleste ETA/Rolex-verk (28800).
 
Takk for gode svar.

Får jeg legge klokka ved siden av watch winderen i natt da...
 
Stoltheten min med tanke på nøyaktighet er denne.
Pano1.jpg


trakk den og brukte den på onsdag forrige uke. deretter ble den liggende med skiven opp i boksen sin og trukket hver dag. På fire dager er den +/- 0 sekunder diff. testet den mer omfattende over en toukersperiode hvor den var på armen hver dag og vekslet mellom skive opp(CH), krone ned (9H), skive ned (FH), krone venstre (6H) og krone opp (3H) om nettene. da var resultatet 0,5 sek. + i døgnet :D