Hvor nøyaktige er dine klokker?




Som nykjøpt ca 8 til 9 sec på 10 dager, nå ca 5 til 6 sec på 10 dager..
Kan ikke be for mer :cool:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
De eldre vintagene i samlingen kan fort variere 30 +/-, 5513 holder derimot stødige -1-2 sekunder i døgnet noe som må være greit mtp at den ikke er cosc-sertifisert :)
 
MM300 - konsekvent +7 sekunder til dagen (kronen opp), ned fra +8/9 da den var helt ny. Ser ut som den kjører seg inn og går litt saktere nå. I det store og det hele er jeg veldig fornøyd med denne nøyaktigheten - sakker den enda et sekund eller to til etter innkjøringsfasen så er det bare en bonus. :)

16980484380_2c9d9fa975_b.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: JonA1
+ 15 sec på 20 dagar nu. :)



Tjejens Milgauss går ett par min Off om dagen :( och APn gick -4 sec innan den åkte på spa.
 
Rolex Explorer 2 +0,5 sekund på ca to måneder. Ikke vært på armen hele tiden, men aldri stoppet iløpet av perioden.
 
Orient Mako XL: som ny gikk den på ca +5-7 sek. Nå går den på +3. Vert i bruk daglig siden begynnelsen av februar. Veldig godt fornøyd.
 
Nyttig quote fra annet forum vedrørende dette temaet:

First you cannot check any watch for accuracy the way you are doing it,when the movement is tested at the COSC,In the first 10 days of testing the movement could vary by up to 10 seconds either way in any 24 hour period and still pass the test.Now the COSC test is only for the time of testing just to say the movement had passed the AVERAGE of -4 +6 seconds over any 24 hour period nothing more.Now to test any watch for accuracy first give it a full manual wind 40 full crown turns clockwise only.Then sync your watch to a reliable time source for this test any quartz watch will do that's accurate enough.After setting watches wear yours as normal but for 8 hours plus a day.Check time once daily with same setting source write down the lose or gain do this for 5 complete days then average out the loss or gain over the 5 days for a more accurate result but remember there are 86400 seconds in a day.With the 3 series movements different resting positions when off wrist will make little or no difference perhaps a second or so difference at most.But gravity does have the most effect of all mechanical movements so there will always be very tiny almost daily tiny variations. The secret of owning a mechanical watch is not to get to anal about a second or so as that will start to take the pleasure out of owing one of the finest mechanical watches made today your Rolex. (Originally Posted by padi56 )
 
Jeg skal ta imot rådet, og prøve å gjennomføre en slik testperiode. Spennende å se hva utfallet blir. Jeg har for så vidt målt en stund allerede med Watchcheck-appen. Den kan jeg anbefale, enkel å bruke. Eneste jeg ikke har funnet ut av så langt er hvor i telefonminnet de eksporterte filene havner, og om de er lesbare i Excel.
 
Trekker denne tråden opp i dagen igjen, siden den omhandler et i mine øyne svært interessant tema. Jeg gikk for to måneder siden til anskaffelse av en slik:





En vesentlig grunn var at Rolex i fjor kunngjorde at de garanterte en presisjon innenfor + / - 2 sek. pr. døgn. Altså betydelig bedre enn det som har vært "standard" for mekaniske klokker (kronometre) så langt, dvs COSC, som krever presisjon innenfor + 6 / - 4 sek. pr. døgn. Og jeg er (i motsetning til mange som har kommentert denne tråden), opptatt av presisjon.

Så langt er erfaringene med ny klokke gode. Faktisk svært gode. Her er de oppsummert:

- Om jeg bærer klokken døgnet rundt ligger den på ganske nøyaktig + 2 sek. Det har den gjort stabilt siden kjøpet. Da er jeg hjemme mesteparten av tiden, og hjemme er på ca. 300 m høyde.

- Om jeg bærer klokken døgnet rundt på hytta, ligger den på ca. + 1,5 sek. Hytta ligger på 50 m høyde, så lufttrykket har tydeligvis en innflytelse. Sikkert en vitenskapelig forklaring på det.

- Om jeg tar klokken av om natten 6-7 timer (hjemme), går den i praksis helt presist! Vel og merke om jeg legger den fra meg i riktig posisjon. Og det er seks mulige posisjoner: Først skive ned eller skive opp, videre klokke med skive i vertikal posisjon med krone opp/ned eller venstre/høyre.

Jeg fant raskt ut at vertikal posisjon med krone høyre var riktig for min klokke. 6-7 timer slik hver natt, og den ble som nevnt helt presis. Jeg har ikke stilt klokka på 6 uker, og pr. i dag er den ca. 3 sek for rask.

Så jeg er strålende fornøyd! Høy presisjon i utgangspunktet, samt enkel metode for optimal justering. Kan knapt bli bedre for en som liker nøyaktighet.
 
Omega Planet Ocean cal. 8900
+3 sek. på to uker nå. Ikke på armen hele tiden, og ligger med kronen opp når den ikke er i bruk.
 
Klokken jeg bruker mest nå om dagen, en Tudor North Flag med Tudors in-house urverk, er den desidert mest nøyaktige klokken jeg har hatt. Etter en uke var den +1 sek, men nå etter 14 dager er den "back on track"...+/-0 :)

Det kan nok være litt tilfeldig;), men jeg målte den også hver deg for et par måneder siden og i løpet av en 10-dagers periode hadde den aldri et avvik på mer enn 2 sek pr døgn. Absolutt godkjent.