Trekker denne tråden opp i dagen igjen, siden den omhandler et i mine øyne svært interessant tema. Jeg gikk for to måneder siden til anskaffelse av en slik:
En vesentlig grunn var at Rolex i fjor kunngjorde at de garanterte en presisjon innenfor + / - 2 sek. pr. døgn. Altså betydelig bedre enn det som har vært "standard" for mekaniske klokker (kronometre) så langt, dvs COSC, som krever presisjon innenfor + 6 / - 4 sek. pr. døgn. Og jeg er (i motsetning til mange som har kommentert denne tråden), opptatt av presisjon.
Så langt er erfaringene med ny klokke gode. Faktisk svært gode. Her er de oppsummert:
- Om jeg bærer klokken døgnet rundt ligger den på ganske nøyaktig + 2 sek. Det har den gjort stabilt siden kjøpet. Da er jeg hjemme mesteparten av tiden, og hjemme er på ca. 300 m høyde.
- Om jeg bærer klokken døgnet rundt på hytta, ligger den på ca. + 1,5 sek. Hytta ligger på 50 m høyde, så lufttrykket har tydeligvis en innflytelse. Sikkert en vitenskapelig forklaring på det.
- Om jeg tar klokken av om natten 6-7 timer (hjemme), går den i praksis helt presist! Vel og merke om jeg legger den fra meg i riktig posisjon. Og det er seks mulige posisjoner: Først skive ned eller skive opp, videre klokke med skive i vertikal posisjon med krone opp/ned eller venstre/høyre.
Jeg fant raskt ut at vertikal posisjon med krone høyre var riktig for min klokke. 6-7 timer slik hver natt, og den ble som nevnt helt presis. Jeg har ikke stilt klokka på 6 uker, og pr. i dag er den ca. 3 sek for rask.
Så jeg er strålende fornøyd! Høy presisjon i utgangspunktet, samt enkel metode for optimal justering. Kan knapt bli bedre for en som liker nøyaktighet.