Helt enig. Jeg gir med kvittering om jeg har, tar gjerne imot om jeg får, men bryr meg veldig lite om det begge veier. Det er ihvertfall ikke noe jeg oppfatter som frekt å bli spurt om, eller selv å spørre om. Hvorfor kvitteringen skulle være et mer personlig dokument enn garantikortet synes jeg det er vanskelig å forstå. All dokumentasjon som finnes om klokken - hvor den kommer fra, service mv er et gode.
Det som er litt av poenget mitt er at det er mange som oppfatter/har forståelse av at org kvittering Må følge med klokken, hvis ikke så er det noe dodgy. Jeg skal gi et eks, jeg kjøpte en klokke av et TS medlem som har kjøpt klokken ny hos en Norsk autorisert forhandler. Stemplet/datert sertifikat fulgte med klokken. For meg er det nok, jeg trenger ikke noe mer. Hadde jeg hatt behov/eller så nytten av kvittering, så hadde jeg ikke bedt om kvitteringen mellom forhandler og kjøper, men en kvittering/kjøpskontrakt mellom selger og meg selv om kjøpet. Ofte er det også slik at forhandler ikke vil at det skal komme ut til folk hvor mye klokken/klokkene er solgt for. (jeg vet selv at dette er et problem som svært mange forhandlere som er knallharde på pris iht f.eks Rolex policy irriterer seg grønne over).
Hvis man ser på de som har f.eks agentur på Rolex så er det noen av dem som er ganske små, å det som kanskje er et typisk kjennetegn for de små er at man oppnår større rabatter hos dem, fordi de ønsker å raskere kunne omsette klokkene for å minimere tiden på lager. Lager= oppbunnet kapital. For de store er ikke dette et nevnverdig problem. Men for de små er dette et problem. Videre så er det sånn at man må omsette et hvis antall klokker i året for å opprettholde sitt agentur til f.eks Rolex.
Hvordan oppnår man dette? Se f.eks på byene Tromsø og Haugesund, det er ikke sånn at det finnes så mange innbyggere i disse byene at Rolex fohandlere kan omsette mange klokker i året. Såfall må disse byene ha en av verdenshøyeste ratio pr innbygger med f.eks Rolex.. Så hva gjør de? jo de selger klokkene billig, dermed er det kjøpere fra hele landet. Det er bare å se på forumet her, hvor mange av de siste nyinnkjøpte Rolex som kommer fra en forhandler i Oslo eller Stavanger..
Hvordan kjøper har finansiert/betalt/ eller gitt for klokken er en sak mellom forhandler og kjøper. Å jeg vet at det er flere forhandlere som har et nettverk av " privat dealere" som de selger klokkene til særdeles gunstige priser i mange tilfeller for å frigjøre kapital. Noe som strider imot f.eks Rolex policy om avslag. Spesielt er dette tilfelle for dyre klokker som blir liggende lengere enn forventet. Det er lettere for en forhandler med å "kvitte seg" med disse til f.eks en privat dealer som selger dem videre privat. Gjerne flere klokker samtidig. (dette er forøverig ikke et problem jeg tar opp, det får forhandlerene og oppkjøperene stå for). Hvis man kjøper f.eks en Rolex fra urverket.no så får man en klokke som gjerne stammer fra en autorisert forhandler som urverket.no har en avtale med( noe som også er imot Rolex policy). Da får man en kvittering fra urverket på det. Ikke fra forhandler. Uansett tilbake til min påstand, jeg mener uansett at en personlig kjøpskontrakt/kvittering er godt nok for alle de forskjellige konstellasjonene som beskrives i denne tråden. Kjøper jeg en klokke her på TS fra et annet medlem, så får han/hun stå ansvarlig for det den personen selger. Selges en klokke med utenlandske papirer på TS eller på Finn eller hos en brukthandler på Frogner, så kjøper jeg den i god tro i norge om at den er legitim. Klokker kjøpt nye i Norge anser jeg ikke som noe problem.