Nå topper de faen meg igjen. Tenk om de heller hadde brukt alle reklamepengene på urverkfinish. Dæven!
https://www.hodinkee.com/articles/f...d-for-2017-rolex-at-the-top-of-the-list-again
Det er basert på følelser folk har for varemerkene eller firmene: ofte er det tilknyttet til kjennskap...
Men hvordan kommer kjennskapen? Bare fra munn til øre?
Ikke alt er basert på fakta: mye er "aura" og det kan bli veldig sujektivt.
Kort forklart der av de som gjør undersøkelsen :
"RepTrak® shows the emotional bond that people have with your company and connects that bond with their rational behaviors."
https://www.reputationinstitute.com/reputation-measurement-services/reptrak-framework
Jeg kjenne ingen varemerke som er så bygget på legender og sujektivitet som Rolex : for å si det sånn, har de ikke monopol på kvalitet, soliditet, pålitelighet og ekspedisjoner.
Men hver gang jeg snakker om klokker med folk som vet ingenting om klokkeverden, sier de med en gang...
-"Rolex er de beste ikke sant?" .
Hvordan fikk de seg dette: det vet jeg ikke, siden de har ofte INGEN peiling i klokker og har ofte kvarts klokker på seg...
Når man ser listen der: Canon, Sony, Adidas, Microsoft, Michelin, Levi Strauss & Co er langt foran andre.
Det er varemerker som lever på subjektivitet, folkelig omdømme som er ofte bygget på kjente reklamer, legender : ikke bestandig på best kvalitet fakta eller soliditet testet av profesjonelle personer.
https://www.forbes.com/sites/karste...ost-reputable-companies-in-2017/#2b4656fb2fe3
Jeg må si at alle i disse har brukte store reklamebudjett over mange år.
Som noen eksempler...
Min bror driver med små ekspedisjoner med fotografi i Groenland, Island, Kanada : for han er det
Nikon F5 eller ingenting.
Jeg like solide bukser og siden jeg fikk en
Wrangler 13MWZ på meg er jeg så ferdig med de "svake"
Levis 501.
Og datamaskiner fra
Microsoft: nei takk,
Apple holder mye lenger.
99,9% av Rolex kundene er også ingen "Mike Horn"... Og dessuten, er han sponset av Panerai.
Men de som står på toppen er de mest kjente.