Hvorfor Rolex er Rolex? En ærlig prishistorie.

Eneste redning er noe gammalt spikerstål. :)

Nicolas-Cage-Rolex-Day-Date-Lord-Of-War.jpg

US-Navy-Seal-Wearing-Rolex-Submariner-in-Vietnam.jpg

vietnam3-6-9-1.jpg

4dff19bf5cddf3a5848ceb4c22dccefd.jpg

General-Petraeus-Rolex3.jpg

General-Petraeus-Rolex5.jpg

GenGruenther_NATO.jpg.jpg

c.jpg

ScottCarpenter_13p.jpg.jpeg

Jeg gleder meg på Rolex-fundamentalistenes vegne... ;) Som vanlig er vintage Rolex MILEVIS foran de nye smykkene.

PS: Ja jeg er ikke ironisk. Jeg gleder meg faktisk på deres vegne. :D

• Liker
Reaksjoner: titan
Shit as! Jeg som trodde det bare var risikofri, høy avkastning ved å flippe bolig. Vi vet jo alle at i Norge er det alltid er fest for luksusvarer og boligmarkedet - eller?

Det er altså umulig å tape penger på Rolex også slipper man i tillegg å betale skatt og megler?!:eek:

Heldigvis trenger jeg bare én leilighet og vektlegger flere andre ting enn avkastning når jeg starter jakten på den neste klokken. Investere gjør jeg i et langt mer likvid og regulert marked:)
Jakten er for meg en stor del av klokkegleden og tror at å stresse rundt for å rekke ventelistehypen hver bidige Baselsesong for å kynisk flippe meg noen ekstra lapper kan drepe litt av gleden.

Håper jeg aldri blir bitt av basillen og har bestemt meg for å vente med å kjøpe krone til anledningen er riktig og formålet verdig.

Kodus til @Loevhagen for et godt trådinitiativ

• Liker
Reaksjoner: Swearengen og daghoi
Rolex er ikke veien til investering med høy avkastning uten risiko, vintage Rolex er kanskje sikrere på en måte men fallhøyden er større. Kunnskap er fasit, jeg kunne helt klart solgt meg ned på mine ur og hatt en ekstrem fortjeneste men WTF... spikerstål kan - og brukes daglig. Ikke gå i fella som enkelte som skal kjøpe og trade klokker til enhver tid og tro at det vil gi en fin årslønn, de går saftig på tryne de fleste.
Tom

Man kan si at i teorien er det tilbud og etterspørsel og ditto selgere og kjøpere, og således er markedet rasjonelt. Det er det ikke.

Det enkla svaret är dessvärre supply & demand (desire) skall inte gå in på detaljerna men sån är det bara ;) Produktionen är låg 500-800' ingen som vet exakt men med en ökad medelklass i Kina, Indien mfl förstår man lätt utan att gå in på detaljerna att brukt marknaden för Rolex inte är tillräcklig.

Världen är större än Tidssonen.no och andra internationella forum där vi klocknördar läser sälj annonser flera gånger per dag. En glad ny potentiell Rolex person skiter i att det finns milsub/red Sub/patina etc

Vederbörande köper det som alla andra medelklass önskar att bära. Detta är en väldigt generalisering precis som ditt egna inlägg.

Jag hängde mig speciellt dock upp i ordet "rationellt" vad menar du med detta? Tänker du på material kostnader, R&D etc? Hur som helst kom jag och tänka på den här artikeln ifrån 2014 som nog många kommer ihåg och som är intressant:

How And Why Rolex Prices Have Increased Over Time

http://www.ablogtowatch.com/rolex-prices-past-60-years-revealing-analysis/

Tillsist jag försöker se positivt på det du skriver som du även uppmanar till. Men det som jag tycker blir fel är att okunskap och avundsjuka gör även att priserna ökas även här på Tidssonen.no och det är absolut inte rationellt.

Allt väl allt gott,
Xalle

Redigert:
Det enkla svaret är dessvärre supply & demand (desire)

Nemlig.
Det skal ikke mange tilbyderne til før det blir slått hull på prisene.
Jeg vil tippe 3 - 4 tilnærmet like eksemplarer tilbudt til samme tid i et tregt marked, og priskrigen er i gang.
Det holder med at bare en desperat selger vil begrense tapene sine, og boom, boblesprekk.;)

Når rolex blir nevnt i investeringssammenhenheng er mitt ståsted likt gull. Det eneste formålet jeg ser i begge er som en hedge mot inflasjon. Ofte stiger gullprisen i "ekstra usikre" tider fordi gamle, store penger vil beskytte formuen sin.
Det er ingen iboende verdiskapning i gull og rolex, kun en sucker som er villig til å betale mer enn du selv gjorde. Hva den personen lager av argumenter for å rettferdiggjøre prisen er ens egen business, men det er ingen god underliggende investeringsstrategi.

På den andre siden: har du hus, hytte, to biler, to ferier i året og fortsatt penger til overs for 5 rolexer forstår jeg overlegenheten man kan føle av å også tjene bøtter på den neste suckeren ved å selge rolexen sin. Man kan jo tross alt trade opp og få en enda dyrere selv:cool:

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Når rolex blir nevnt i investeringssammenhenheng er mitt ståsted likt gull. Det eneste formålet jeg ser i begge er som en hedge mot inflasjon. Ofte stiger gullprisen i "ekstra usikre" tider fordi gamle, store penger vil beskytte formuen sin.
Det er ingen iboende verdiskapning i gull og rolex, kun en sucker som er villig til å betale mer enn du selv gjorde. Hva den personen lager av argumenter for å rettferdiggjøre prisen er ens egen business, men det er ingen god underliggende investeringsstrategi.

På den andre siden: har du hus, hytte, to biler, to ferier i året og fortsatt penger til overs for 5 rolexer forstår jeg overlegenheten man kan føle av å også tjene bøtter på den neste suckeren ved å selge rolexen sin. Man kan jo tross alt trade opp og få en enda dyrere selv:cool:

De fleste har vel hus, litt ferie i året og 2 biler... og selvsagt litt til overs. Da er Rolex og PP ++ ikke dumt å legge pengene i - hvis man ikke har råd til enda et hus da.

• Liker
Reaksjoner: Steiniz