chronometer
Støttemedlem
Eterna og ETA
Tror vel ikke Eterna kvalifiserer med tanke på at ETA ligger under SwatchGroup.. Før i tiden var det vel inhouse, men nå om dagen er det ikke det....
Du har nok rett hvis Lemania produserer klokker i dag. Gjør de det?
Pr. dags dato er det kun 4 merker som produserer alle komponenter helt på egenhånd:
Rolex
Zenith
Patek Philippe
Jaeger LeCoultre
Sikkert mange mindre produsenter som også lager det meste selv, men dette ble meg fortalt på museumet til Patek Philippe i geneve rett før jul.
Svaret er altså ganske enkelt: ingen?
Eller?
Hva med Dirk Dornblüth? Kom over de på jakt etter drømmeklokka. Forresten noen som vet hvordan disse urene er?
Sorry, både huset og skiven lages på andre lokasjoner.
Tja, urverket er vel lagd "innomhus" så det er jo in-house. Hvor vidt det bør telle ettersom de får produsert deler ute er jeg usikker på. Uansett morsom lesning på hjemmesiden dems. Takk. Hvilke modell var du ute etter?
Longines er nok drevet av ETA verk. Om ikke alle så hvertfall mange.
De første digitale klokkene kom i følge denne siden i 1830-årene, og var funnet opp av en franskmann som het Blondeau.Digitale klokker, kan vel ikke kalles ur (?), var de også først ute med. I alle fall av de som produserte klokker for salg i det kommersielle markedet.
Jeg tror du roter med begrepene her Et digitalt ur trenger ikke nødvendigvis å være quartz, og et quartzur trenger ikke være digitalt.
For øvrig tror jeg Seiko vanligvis krediteres med den første quartzklokka på markedet, Astron som kom i 1969. De påstår for øvrig selv at de kom med den første LCD-klokka i 1973, hvorvidt det er ubestridt vet jeg ikke.