In-house

Tror vel ikke Eterna kvalifiserer med tanke på at ETA ligger under SwatchGroup.. Før i tiden var det vel inhouse, men nå om dagen er det ikke det.... :)

Eterna bruker i dag både inhouse og Eta verk, tidligere har de også brukt verk fra F. Piguet.

Pr. dags dato er det kun 4 merker som produserer alle komponenter helt på egenhånd:

Rolex
Zenith
Patek Philippe
Jaeger LeCoultre

Sikkert mange mindre produsenter som også lager det meste selv, men dette ble meg fortalt på museumet til Patek Philippe i geneve rett før jul.

Pr. dags dato er det kun 4 merker som produserer alle komponenter helt på egenhånd:

Rolex
Zenith
Patek Philippe
Jaeger LeCoultre

Sikkert mange mindre produsenter som også lager det meste selv, men dette ble meg fortalt på museumet til Patek Philippe i geneve rett før jul.

Du glemte den "største", Seiko.

Seiko må tas bort fra listen!

Springdrive og quartzverkene i Grand Seiko og Credor blir ikke laget av Seiko, men av Epson.

Epson (Seiko Epson Corporation) er ikke en del av Seiko Watch Corporation eller Seiko Holdings Corporation. Hattori familien som eier Seiko Holdings, har også aksjemajoriteten i Epson, men Seiko og Epson er to uavhengige selskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Seiko_Epson

Sorry, både huset og skiven lages på andre lokasjoner.

Tja, urverket er vel lagd "innomhus" så det er jo in-house. Hvor vidt det bør telle ettersom de får produsert deler ute er jeg usikker på. Uansett morsom lesning på hjemmesiden dems. Takk. Hvilke modell var du ute etter?

Tja, urverket er vel lagd "innomhus" så det er jo in-house. Hvor vidt det bør telle ettersom de får produsert deler ute er jeg usikker på. Uansett morsom lesning på hjemmesiden dems. Takk. Hvilke modell var du ute etter?

Må si jeg er fristet av cal 99.3. Nydelig klokke. Den skal hvertfall med i vurderingen sammen med glashütte, breguet og iwc som nå er oppe til vurdering. Er visst også ganske rimelig sett i forhold til de andre merkene.

Longines er nok mye (om ikke bare) drevet av ETA verk.

Her har du en liten oversikt over urverkene hvertfall

Longines er nok drevet av ETA verk. Om ikke alle så hvertfall mange.

Fant nettopp ut det samme.
Da Longines ble en del av Swatch Group ble det slutt med in-house også der.

Men fy flate kaka så gode de var den gangen de produserte alt selv.
Som en kurositet kan også nevnes at Longines var først ute med skrukrone, allerede på 1860-tallet.
Digitale klokker, kan vel ikke kalles ur (?), var de også først ute med. I alle fall av de som produserte klokker for salg i det kommersielle markedet.

Please, arrest me if I'm wrong.
Dette er god lærdom for en som har litt tungt for det og nettopp har startet med blanke ark :eek:

Digitale klokker, kan vel ikke kalles ur (?), var de også først ute med. I alle fall av de som produserte klokker for salg i det kommersielle markedet.
De første digitale klokkene kom i følge denne siden i 1830-årene, og var funnet opp av en franskmann som het Blondeau.

Digital%20pocket%20watch.jpg

Når vi snakker om digitale elektroniske klokker, som kanskje er det de fleste forbinder med digitale klokker, er det Hamilton som stikker av med seieren. Presentert i 1970 og på markedet i 1972, Pulsar var modellen som regnes som den første.

picture.php

En kuriositet på slutten:

digital_watch.jpg

Du store!

Fant også ut at Longines kanskje ikke produserte egne verk før på 1860-tallet, altså noen tiår etter at de startet opp, og da var det nettopp skrukronen som på en måte var "kronen på verket". Er det derfra uttrykket kommer, mon tro?

Digitalt ur blir altfor upresist, så der tok jeg skammelig feil.
LCD derimot, der var Longines først ute da dette ble introdusert i 72/73.

Så, tilbake til elektronisk digitale ur. Dette er sakset fra en artikkeli i Time Magazine U.S. mandag 19. juni 1972.

"Bulova introduced the first marketable quartz-crystal watch in 1970, but its $1,350 cost was prohibitive. Late last year Bulova brought out an improved and cheaper version, the $395 Accuquartz, believed by many to be the best quartz watch on the market. By then Timex had begun marketing a quartz-crystal watch for $125. Hamilton came out with its $2,100 quartz-crystal Pulsar, and last month Japan's Seiko brought its three quartz timepieces to the U.S., the cheapest selling for $450."

Read more: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,877787,00.html#ixzz1S70MCkAa

Tydelig at det ikke er full konsensus omkring dette, ei heller ute i den store, store verden :)

Jeg tror du roter med begrepene her:) Et digitalt ur trenger ikke nødvendigvis å være quartz, og et quartzur trenger ikke være digitalt.

For øvrig tror jeg Seiko vanligvis krediteres med den første quartzklokka på markedet, Astron som kom i 1969. De påstår for øvrig selv at de kom med den første LCD-klokka i 1973, hvorvidt det er ubestridt vet jeg ikke.

Jeg tror du roter med begrepene her:) Et digitalt ur trenger ikke nødvendigvis å være quartz, og et quartzur trenger ikke være digitalt.

For øvrig tror jeg Seiko vanligvis krediteres med den første quartzklokka på markedet, Astron som kom i 1969. De påstår for øvrig selv at de kom med den første LCD-klokka i 1973, hvorvidt det er ubestridt vet jeg ikke.

Jepp, jeg rotet det visst litt til for meg selv her:)
Jeg vet at quartzur ikke er ensbetydende med digital visning og vise versa, men jeg blandet sammen quartz, digitalt og LCD på en merksnodig måte:eek:

Seiko er smarte når de hevder at de var først ute med LCD-ur. Som de selv skriver så var de først ute med LCD-ur med seks digitaler. Longines, og et par andre, kom med LCD i 1972, men disse hadde kun fire digitaler. Smart av Seiko, ikke sant?:)

Det smarteste av alt er at jeg blander meg inn i disse relativt sett ganske dype diskusjonene - da får jeg nemlig banket litt mer kunnskap inn i tjukkskallen min:D