In-house

Litt på kanten av topic..............

Vet ikke om Longines har vært først, størst, best, kun inhouse etc. men de har en meget innholdsrik historie som jeg synes i seg selv gjør merket meget interessant. (+ design, kvalitetsfølelse etc.)
De har hatt en viktig plass innenfor navigasjon og tidtagning både i luften, på land og på havet.
Longines historie "Sports Legends - The book of exploits" anbefales som en smakebit på Longines historie.

Kun Inhouse er det tydeligvis ikke mange merker som kan "slå i bordet med" tror vel også (uten å vite) at man ved å gå i minste detalj kanskje ikke finner noen som bare har hatt inhouse helt uten deler utenfra.

Sorry...

... det var nok jeg som satte igang med off-topic her.

Kjør på vider med topic, fokens, det er interessant og lærerikt for meg og sikkert flere andre også.

Trekker frem denne tråden igjen da det var mange med mye kunnskap som diskuterte her :)
Noen som vet hvorfor Rolex plutselig benyttet seg av Zentih verk i en klokkemodell ?
Det lille jeg har lest av Rolex histore tyder jo på at de var tidlig ute med mange komplikasjoner og skulle vel strengt tatt ikke trengt å benytte seg av noen andre ?

Trekker frem denne tråden igjen da det var mange med mye kunnskap som diskuterte her :)
Noen som vet hvorfor Rolex plutselig benyttet seg av Zentih verk i en klokkemodell ?
Det lille jeg har lest av Rolex histore tyder jo på at de var tidlig ute med mange komplikasjoner og skulle vel strengt tatt ikke trengt å benytte seg av noen andre ?

Er ikke Rolex ekspert men jeg tror at de brukte den Valjoux 72 på de første Daytona...Og senere den El Primero.
Modifisert og kalt med sin egen Rolex Nr.
Akkurat som de gjort med den Cortébert 616(kalt Rolex 618) på de gamle Radiomir.
At Rolex var tidlig ut med mange komplikasjoner? Ikke etter min mening.
De startet med komplikasjoner i 40-50 taller tror jeg og alt var basert på Valjoux: Noen som vet bedre her?

Rolex har aldri vært kjent for mange komplikasjoner.

Til meg ser det sånn ut at Rolex patentert en del ting som eksistert allerede på noen måte.
A.L Perrelet utviklet den først "automatic" klokke i 1770 men systemet ble lagt med rotor i 1778 av H.Sarton...
histoire de la montre automatique
A.L Breguet lagt selv sin versjon og kalt det "Perpetuelle" eller "Perpetual" i engelsk i 1780.

Om -Complications-
Den A.L Breguet "Marie Antoinette" klokke som var ferdig i 1827 hadde "perpetual calendar", "minute repeater", "thermometer", "chronograph", "Power reserve", "shock-proof", "chime" og uavhengig sekund viser.
The Escapement: Breguet's Marie Antoinette Back on Display

At Rolex gjort det bedre eller på sin måte, er det ingen tvil: Men det var allerede over 100 år etter at det var på plass da er det ikke så mye å skrytter av som oppfinner etter min mening.

"Patenting" prinsippe ligger i at så snart man modifisere noenting som eksitere, da er det mulig å få det registrert som en "patent": Der forklare jeg på en veldig enkelt måte.
Jeg har selv 2 patenter og står som oppfinner siden 2008: Ikke mye hokus-pokus der... Bare penger å betaler til Patentkontor.
Patentkontoret er blitt en slags mafia over årene: Min mening.
//Gir meg dine tegninger, jeg gjør disse offentlig og tilgjengelig til helle verden og nå må du betale meg gullpris for å beskytte deg(land per land). Men hvis det går galt, må du betaler selv for å rettferdigjøre deg i uendelig rettsaker....Og bare håp for at disse som kopierte deg eller etterlignet deg, er fattigere en deg selv eller skal du ruinere deg over tiden i foran en armada av sleipe advokater...//
Men det forblir en annen diskusjon.

Redigert: