Independent watchmaking-tråden

Dagen oppdagelse var en produsent med navn Schaumburg. Dette er en Tysk produsent aom jeg personlig synes virker veldig spennende.

De bruker i hovedsak Sellita-urverk. Som de fleste vet er dette kloner av ETA-verk, men ut i fra hva jeg kan bedømme gjør de en god jobb med dekorasjon/modifisering (noen er også kronometer-sertifisert). Tror også det er en ganske vanlig missoppfatning at Sellita er dårligere enn ETA. Anerkjente produsenter som feks Raymond Weil har gått mer og mer over til Sellita i det stille og flere vil nok følge på etterhvert som Swatch strammer inn tilgangen. Min gamle Raymond Weil Maestro Moonphase hadde blant annet et modifisert Sellita-verk, selv om nettsider påsto hardnakket at det var et ETA-verk. En hyggelig dame hos Raymond Weil kunne da bekrefte at de hadde brukt Sellita grunnet vanskeligheter med å få tak i ETA.

Tilbake til Schaumburg; De ligger i mine øyne i et veldig fint prissjikte (800-6000 euro, der mesteparten er i den lavere halvdel av dette) og lager veldig spennende modeller. Skulle gjerne sett noen slike på sonen :)

Disse likte jeg virkelig! Hvor finner du prisene @acnorway? På nettsiden ser jeg bare "price on inquiry"...

Redigert av en moderator:

Den fant jeg @acnorway, men får ikke opp priser der. Alle står kun som "Price on Inquiry".

Capture2.jpg

Schaumburg så jo riktig så interessant ut.
Er det noen som har erfaring med disse?

Schaumburg så jo riktig så interessant ut.
Er det noen som har erfaring med disse?
@dab

Fant denne artikkelen som var ganske interessant. Ut fra hva jeg har lest på nettet er dette selskapet det man kaller for "the real deal" :)

http://cosmone.com/time/agenda/real-deal-schaumburg-watch

Noen korte utdrag fra artikkelen:

There are a couple of “watch brands” (quotation marks intended) making the rounds on the internet, masquerading themselves as quasi-European watchmaking firms with Euro-sounding names like Stuhrling and Steinhausen. The result? A solid and authentic (if small) German watch house goes largely ignored and we are here to correct that misconception.

Hailing from the little town of Rinteln, Germany- Schaumburg watches formerly known as Schaumburg Watch Lindburgh & Benson is the real deal AND an amazing deal- Certainly an amazing value proposition for any budding collector.

Moon No. 1 & No 2- depicting the moon cycle of the northern and southern hemisphere with only a maximum one day deviation in 122.5 years is a mathematical and engineering wonder in itself. In the Schaumburg Watch Moon, the movement is complicated enough to calculate an Astron rotation for 27.3217 days rather than the simple 27.5 days which lesser moonphase timepieces are known for.

Og enda et lite bilde :eek:
time_agenda_schaumburg_watch_7.jpg

De tilbyr forøvrig også urmakerkurs der man kan velge mellom, vanlig manuell og automatisk klokke, kronograf eller tourbillon. Man får da også beholde klokken etter kurset. Prisene er henholdsvis 898 euro, 1890 euro og 2490 euro. Så her har man evt mulighet til å kombinere klokkekjøp med ferie og et spennende kurs (+ en ekstra klokke fra kurset) ;)

Takk for den.
De hadde jo en del som ser fint ut, til relativt hyggelige priser.
Hadde aldri hørt om disse og fryktet en kinesisk fabrikk, med tysk postboks.

Sendte en forespørsel og fikk raskt svar på e-post. Kort og noe mangelfullt svar, skrevet på litt slurvete tysk.
Vet ikke om det er et godt eller dårlig tegn.

Takk for den.
De hadde jo en del som ser fint ut, til relativt hyggelige priser.
Hadde aldri hørt om disse og fryktet en kinesisk fabrikk, med tysk postboks.

Sendte en forespørsel og fikk raskt svar på e-post. Kort og noe mangelfullt svar, skrevet på litt slurvete tysk.

@dab

Ser ihvertfall at de har fornøyde kunder rundtom på diverse forum :)

Nå har jeg ikke hatt tid til å dypdykke i de aller mest bortgjemte hjørnene på nettet så jeg tørr ikke akkurat å personlig gå god for dem, men det jeg har lest virker positivt ihvertfall :)

"Dagens Independent"; dette virker knallbra @acnorway
Gleder meg til imorgen ;)

Alle de bildene du hadde (var vel Schaumburg?): virker som om merket mangler en profil.
Hadde litt av hvert designmessig der, uten noen fellestrekk/rød tråd. Ellers så det bra ut.

Mange av de schaumberg modellene var helt rå. Lukter retrolateur på meg når finansene er i orden:)

"Dagens Independent"; dette virker knallbra @acnorway
Gleder meg til imorgen ;)

Alle de bildene du hadde (var vel Schaumburg?): virker som om merket mangler en profil.
Hadde litt av hvert designmessig der, uten noen fellestrekk/rød tråd. Ellers så det bra ut.

Hehe, tror nok jeg kommer til å gå raskt tom for produsenter om jeg skulle poste en ny hver dag @Hvalrossen :p

Når der gjelder bredden i kolleksjonen deres og mangel på rød tråd synes jeg vel egentlig at det bare er positivt. Synes dog ikke at de virker noe "verre" enn de fkeste andre merker. Eksempelvis så har jo Omega og IWC vel så stor bredde på sine kolleksjoner, bare at noen enkeltmodeller får mer fokus enn andre.

Fikk for øvrig en ny e-post i går. Den første jeg fikk på tysk skulle vært en intern beskjed, som gikk til meg ved en feil. Fikk en mer formell på engelsk litt senere. Prisene i acnorways skjermdumper over er EU priser. Ved salg til Norge kan tysk VAT (19%) trekkes fra.

Farlig nærme en bestilling her nå.

Redigert:
Habring2 er forøvrig et merke som har klart overgangen fra små opplag til større produksjon uten å miste sjelen.

Habring2 har jeg sett litt på tidligere, særdeles spennende saker.
Doppel 3 er jo egentlig innertier for min del, klarer bare ikke forsone meg med Austria på skiven.

image.php

Fikk for øvrig en ny e-pot i går. Den første jeg fikk på tysk skulle vært en intern beskjed, som gikk til meg ved en feil. Fikk en mer formell på engelsk litt senere. Prisene i acnorways skjermdumper over er EU priser. Ved salg til Norge kan tysk VAT (19%) trekkes fra.

Farlig nærme en bestilling her nå.

Så bra :) Regnet igrunn med at det Tysk VAT kunne trekkes fra og det gjør jo at prisene oppgitt på nettsiden nærmest blir inkludert norsk mva. Så prisene må jo absolutt kunne sies å være hyggelige :)

Nå skal jo neste klokke etter planen bli en Pepsi, men etter å ha satt meg litt inn i independents så er sjansen stor for at neste klokke blir enten en Nienaber eller en Schaumburg! Spesielt med tanke på hvor galematias Rolex-markedet er om dagen..

Hadde vært veldig fint om folk sluttet å sende inn gode tips nå, da jeg straks blir mer usikker igjen:p Nienaber og Habring er jo helt konge også!!

Noen som har priser på disse to merkene?

Kjenner jeg er keen på noe ukjent og litt sært...