Inspirasjon til dressklokke i gull

Seiko_Grand_Seiko_62GS_YG_560.jpg

• Liker
Reaksjoner: Todda og 69variant
Denne er jo latterlig lekker, men koster rundt 120k mener jeg. Du har Master Ulta Thin i flere varianter også. Prismessig ca samme
Jaeger-LeCoultre-Ultra-Thin-2014-watches-6.jpg

Ligger en ny JLC master control i gull til 100k på finn
FINN-kode: 56318688

Brilliant har også en IWC portofino i rosegull til 64k
FINN-kode: 57020299

Eller hva med en vintage Patek?
FINN-kode: 56650506
Ikke helt min stil men fortsatt en Patek.

Søker du opp selgeren atempo24watches på ekst, finner du flere vintage AP, VC og PP innen budsjettet.

Redigert:
Takk for fin tråd. Synes også ditt IWC utgangspunkt er nær toppen av en liste med 80k som grense, ja. Men det er det med modifisert Sellita da....Har du sett nærmere på Omega De Ville Trésor ? Et fantastisk verk, og siden det er manuelt bygger det ikke for høyt synes jeg. Og vel innenfor prismessig med litt rabatt.

Zenith! Ville i alle fall vært mitt valg. Hadde denne i stål, ikke lenge riktignok, men deilig klokke så lenge det varte. Står høyt på listen hvis jeg trenger mer dressur.
18.2010.681_21.C493.jpg
18.2010.681_01.C498.jpg

Zenith! Ville i alle fall vært mitt valg. Hadde denne i stål, ikke lenge riktignok, men deilig klokke så lenge det varte. Står høyt på listen hvis jeg trenger mer dressur.
18.2010.681_21.C493.jpg
18.2010.681_01.C498.jpg

@Hansur
Må nok innrømme at jeg ikke er verdens største fan av Zenith på generell basis. Vet ikke hvorfor, men jeg har enda tilgode å få godfølelsen av en Zenith-klokke. Har sett på de på bildene der, men synes den sekund-visningen er.. Ja.. Mindre pen :/

Hadde den ikke hatt den sekundviseren så kunne den nok vært et alternativ :)

Edit: Skal uansett gi Zenithen en sjangs når jeg drar på prøverunde. Ting har en tendens til å endre seg når man får en klokke på hånden. Plutselig sier det klikk også er jeg verdens største Zenith-fan :eek:

Redigert av en moderator:
Takk for fin tråd. Synes også ditt IWC utgangspunkt er nær toppen av en liste med 80k som grense, ja. Men det er det med modifisert Sellita da....Har du sett nærmere på Omega De Ville Trésor ? Et fantastisk verk, og siden det er manuelt bygger det ikke for høyt synes jeg. Og vel innenfor prismessig med litt rabatt.

@Bilanz
Har sett på den ja :) Uten tvil en pen klokke, men moderne Omega er for meg sportsklokker. Skulle jeg hatt en Omega dressklokke måtte det vært en pen vintage. Der er det mye fint :)

Det er vel også litt av kjernen av hva jeg er ute etter; En dressklokke fra en produsent jeg forbinder med dressklokker. Er nok derfor ALS forblir en grail.

Redigert av en moderator:
Da ser det ut til at det blir bryllup til neste år og dermed vil klokkebudsjettet bli ganske stramt fremover. Jakten på dressklokken fortsetter uansett, men tidsrammen blir nok kanskje litt lengre enn jeg først så for meg. Akkurat nå står det mellom 3 litt forskjellige kandidater.

Kandidat 1: IWC Portofino
iwc-portofino-automatic-watch-rose-gold-silver-plated-dial-ref-3565.jpg

Fordeler:

- Pris (Denne er det faktisk en liten sjangs for at jeg får råd til FØR bryllupet og dermed kan ha på meg på den store dagen)
- Hvem som helst kan ta service på den
- Relativt billig service
- Perfekt størrelse
- Ser mye bedre ut live enn på bilder

Ulemper:
- Ikke in-house

Kandidat 2: Lange & Sohne Saxonia
a-lange-sohne-saxonia-automatic-watch-rose-gold.jpg

Fordeler:

- Anerkjent Manufaktur
- Innsyn til et flott urverk

Ulemper:
- Følelsen av at det er en inngangsmodell (av en eller annen grunn klarer jeg ikke helt å kvitte meg med denne følelsen)
- Dyr service
- Var ikke veldig imponert med remen når jeg prøvde den på hånden
- Litt liten
- Pris (Får garantert ikke råd til denne før bryllupet)

Kandidat 3: Vacheron Constantin Patrimony Traditionelle
vacheron_image.964096.jpg

Fordeler:
-
I motsetning til Saxoniaen synes jeg ikke denne føles som en inngangs modell (av en eller annen grunn)
- Anerkjent manufaktur
- Innsyn til et flott urverk
- Veldig god rem

Ulemper:
- Dyr service (?)
- Pris (Faktisk en god del dyrere enn Saxoniaen)
- Bittelitt lange lugs (Fremgår ikke av bildet)

Så, hva ville dere gått for og hvorfor? Det store plusset med IWC'en er jo at den evt kan brukes til bryllupsdressen :)

Redigert:
Vanskelig, vanskelig. Det du bør tenke på er hvor viktig det er for deg å ha denne klart til bryllupet kontra å kjøpe noe stiligere/bedre/kulere på et senere tidspunkt. Jeg antar at dersom du kjøper IWCen til bryllupet så vil den ta opp en evig plass i boksen. Vil du angre? Ville du ønsket at du gikk for en mer high-end dressklokke?

Personlig så ville jeg aldri kjøpt en gullklokke med ETA/Selitta i. Skal jeg ha en gullklokke så skal den være helt spesiell og ikke ha samme urverk som klokker til 5% av prisen.

Av de du nevner over så ville jeg helt klart gått for VCen. IWCen er veldig pen, spesielt siden jeg har en "thing" for leaf hands, men igjen, Selitta til 80k? ALSen gjør ingenting for meg. Vet ikke hva det er, den bare er ikke så spennende.

Har du vurdert å gå for noe i stål? Da har du plutselig kanskje mulighet til en VC eller hva det skal være. Hvis du "skal" ha en til bryllupet så hadde jeg gjort det i stedet for å kjøpe IWCen i hvert fall.

Vurderte selv en JLC foran mitt eget bryllup for et års tid siden, men jeg sprakk og kjøpte en birthyear sub i stedet, som da ble brukt på den store dagen. Funket helt fint det, spørs hvor "tradisjonell" du ønsker å være :)

Til slutt vil jeg prøvd meg på en liten inception:
27_327774028.jpg

Av disse er kandidat 3 min personlige favoritt! Nydelig!

Edit: Og JLCen under er fantastisk. Om du er inne på JLC ville jeg også vurdert MUT Moon. Litt mer som skjer på skiven, men den er fantastisk versatil både i stål og i gull. Overraskende at samme klokke både kan passe så godt til casual og dress, skyldes i hovedsak kassen tror jeg.