Jaeger LeCoultre vs IWC

Jaeger LeCoultre vs IWC, hvem liker du best?

• Jaeger LeCoultre

Stemmer: 3 100,0%
  • IWC

Stemmer: 0 0,0%

• Antall stemmer
    3
Medlem
18. sep. 2009
Jeg tillater meg å starte denne tråden på bakgrunn av et annet innlegg på forumet under "Snikksnakk" og "medlemspresentasjoner".

Vårt eminente nye medlem admos021 skriver i sin spennende presentasjon om en erfaring fra en AD som uttaler seg sterkt i favør av førstnevnte av de kjente merkene ovenfor.
Jeg håper i denne sammenheng at du, admos021, tilgir meg for å henvise til presentasjonen din.:D

Påstanden fikk meg til å tenke. For meg har alltid disse to merkene stått frem, ikke bare som mine absolutte favoritter, men også som de argeste konkurrenter.

Begge merkene representerer det ypperste når det gjelder design kvalitet og inhouse urverk.

Men er det ene bedre enn det andre?

Spørsmålet er retorisk ment og til debatt, ikke for å finne et fasitsvar, men for å belyse merkenes unike kvaliteter. Det er naturlig å forvente at meningene er delte og høyst beroende på den enkeltes smak.

Min oppfatning?

Jeg mener Jaeger står i større grad for haute horologie, mer avantgarde, kun manufacture urverk.

IWC mer robust, litt mer konservativt, benytter seg både av manufacture urverk og ETA ebauche. Selv om disse er kraftig forbedret.

Jeg elsker IWC`enes robusthet og følelse av presisjon. På samme måte som min kjærlighet til Jaeger kommer av det delikate designet, presisjonen og følelsen av rafinement.

Begge magiske på hver sin måte.:D

Dere må gjerne poste bilder av favoritter som representerer merkene...

Mvh
Frodo:mrgreen:

Om det ene er bedre enn det andre tror jeg ikke jeg skal uttale meg om (men jeg gjør det allikevel:))

Har enda ikke fått et JLC i hus. Det står på listen, men andre prioriteringer har blitt gjort. Spesielt Master Compressor og AMVOX er serier som virkelig tiltaler meg, og gjerne en Compressor med alarm! Den store fascinasjonen for Reverso, som enkelte synes å ha, har ikke truffet meg (foreløpig).

IWC fikk jeg øynene opp for etter at jeg nærmest ved en tilfeldighet kjøpte meg en Portuguese Chrono under et besøk hos Kirk Freeport, og synes det ville vært for galt og kommet hjem uten nytt ur.
Og for en klokke! Den har riktignok ikke fått all verdens med wristtime, men det skyldes at jeg liker sportsur best til hverdags. Kunne vel kanskje i dag ønsket at jeg endte opp med en 7-days, men det er bare jåleri.
Det ETA-baserte verket gjør jobben så det holder, men jeg mistenker IWC for å ha gjort tildels store modifikasjoner på dette. Finishen er virkelig flott. Jakter nå på min neste IWC, og den kommer garantert før min første JLC.

"IWC er bra, men det er ikke JLC" var vel essensen i innlegget til admos021 hvis jeg ikke husker feil.

Meget mulig at det er en oppfatning som deles av mange. JLC har jo laget en rekke mesterverk. IWC "lider" nok litt under sin popularitet. Jeg leste en undersøkelse for noen år siden der amerikanere uttalte seg om det mest eksklusive klokkemerket, og IWC kom på 3. eller 4. plass. Det er klart at det er en turnoff for en enkelte WIS.
For meg fremstår IWC generelt som de beste på design. Det er vakre ur, mer konservative (som du sier), og de gir meg godfølelsen.

Kanskje jeg snur den dagen jeg får et JLC i hus, men inntil videre går min stemme til IWC.

Jeg velger meg IWC, både i avstemningen og med lommeboka :)

Det er ikke vanskelig å være fascinert av JLC dersom man er det minste interessert i teknologi. De har i alle år produsert fantastiske verk som er til misunnelse for alle de andre produsentene, noe som jo kommer klart til utrykk gjennom alle urene med nettopp verk fra JLC. De er jo også kompromissløse i sin produktlinje, kun in-house og alltid av høy kvalitet (og pris).

IWC forsøker i større grad å nå et brede spekter av markedet, og dermed finner man ETA av ulike grader i flere av "innstegs-modellene" (og det er vel kun i fora som dette at man tør betegne et >25k ur som innstegs ;) ). Man kan sikkert med rette føle at dette vanner ut merket litt, dersom man er puristisk anlagt.

Men jeg velger som Mogens med godfølelsen, og da blir det helt klart IWC. Spesielt to serier får meg til så smile, Flieger og Portuguese. Særlig har det vært Fliegerchronoen og 7 days Portoen som har fått hjertet til å banke, og dermed kjøpte jeg nettop de to. Chronoen i New York og 7 daysen fra kjernekaren J.CAT her på forumet.

Disse to urene deler flere designelementer, spesielt synlig i kassens bue sett fra siden. Men likevel representerer de to vidt forskjellige bruksområder og livsanskuelser.

Chronoen er sportslig, børstet og med en fantastisk matt skive som kler både forfinede og røffe remvalg. ETA-verket vinner ingen priser, men det føles likevel helt riktig med et robust urverk som er enkelt å reparere.

Portuguesen med 7 dagers kraftreserve er et helt annet dyr. Jeg valgte meg den sølvhvite skiven, først og fremst på grunn av de blånerte viserne og tallene. De gir den perfekt symmetriske skiven en herlig dybde, man kikker inn i noe, ikke bare noe. Følelsen av å kikke inn i noe spesielt kommer selvsagt sterkest frem når man snur uret. Det automatiske verket med Pallaton-opptrekk som fyller hele kassen er så nærme haute horologie som jeg nok kommer. Vakkert, vakkert, vakkert!

Det kan godt tenkes at jeg en dag velger meg en JLC, men aldri på bekostning av en av disse :D

Probus Scafusia!

Klokkebilder066.jpg

Klokkebilder026.jpg

Klokkebilder320.jpg

Klokkebilder321.jpg

Dessuten, man kan umulig argumentere mot et ur som har sin egen bussholdeplass :mrgreen:

IWC-museet i Schaffhausen er en reise verdt.

Zurichapril2010086.jpg

Min mening er at JLC ligger et par hakk over IWC. Spesielt når det gjelder haute horologie.
JLC har produsert og levert sine in-house urverk til en haug av andre klokkemerker.
Bl.a. Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Breguet, Patek Phillipe!:eek:
Og sist men ikke minst; IWC.

Slik jeg forstår det, ut i fra det jeg har lest, er at JLC lager finere, mer "raffinerte" og mer kompliserte urverk enn f.eks. IWC.

De har vært noen av de mest innovative produsentene med bl.a. verdens minste og tynneste urverk, og et mekanisk urverk drevet av temperaturforandring i luften.
De er en av de få som produserer alt selv. Kasse, skiver, visere og lenke i tillegg til urverket.

Når det gjelder design er det mye interessant fra IWC, selv om de kan ha hatt en tendens til å følge motebølgen med oversize ur, ref. Ingenieur, Aquatimer etc...som sist fikk større kasse uten at det forbedret designet. Snarere tvert i mot.

Sorry, men i mine øyne sparker JLC rompa til IWC.:p
Dette betyr ikke at jeg ikke har en Portuguese 7days på ønskelisten.;)

Min stemme går til IWC, mulig det er fordi jeg ikke vet nok im JLC og at jeg har en IWC Da Vinci.
Stort og solid samtidig som det er elegant:)
142899f5.jpg

Jeg går for IWC. Synes de har et mer spennende og variert modellutvalg.
Når det gjelder haute horologie, og hvilke av merkene som henger høyest, så betyr det null og niks for meg. Har ingen fremtidsplaner om å kjøpe Jeager Le Coultre.
IWC derimot, og klokken som er avbildet her, er noe jeg vil ha fortest mulig, i praksis vil det si om lenge. En ny Portugiser med manuelt opptrekk og 44mm kasse. Denne synes jeg er bare helt nyyyyyyydelig (det surkler i tastaturet her) Arrrghh, hvorfor foreslo jeg for konemor å bytte ut bilen, der røk klokkebudjettet mitt. Idiot. Bildet er forøvrig lånt fra TimeZone.

50909750.jpg

Den var aldeles nydelig, HerrUr! Håper ventetiden ikke blir for lang, jeg kan anbefale brukt Skoda ;)

Har bladd meg igjennom de fleste modellene til både JLC og IWC, og jeg må innrømme at det er flere av IWC's modeller som tiltaler meg enn JLC når det gjelder design.

Jeg sitter og vurderer en Ingenieur kontra en Rolex Sub da mitt neste kjøp med stor sannsynlighet blir en av disse. Synes disse er ganske sammenlignbare både på pris og kvalitet.
Hva sier folket om en slik?

Har bladd meg igjennom de fleste modellene til både JLC og IWC, og jeg må innrømme at det er flere av IWC's modeller som tiltaler meg enn JLC når det gjelder design.

Jeg sitter og vurderer en Ingenieur kontra en Rolex Sub da mitt neste kjøp med stor sannsynlighet blir en av disse. Synes disse er ganske sammenlignbare både på pris og kvalitet.
Hva sier folket om en slik?

I sonens interesse synes jeg du skal gå for Ingenieuren! Har ikke sett noen bilder her av den tidligere? Er det noen som har en?:D

I sonens interesse synes jeg du skal gå for Ingenieuren! Har ikke sett noen bilder her av den tidligere? Er det noen som har en?:D

Og hvis fellesskapets interesse ikke veier tungt nok, burde jo nettopp det faktum at ingen på sonen har en være nok. Tror ingen vet hvor mange SUBer som er her, men det trengs neppe fler (Hvis du vurderer en 116610 er ønsket innvilget for den er übercool!)

Min stemme gikk også til IWC. Ikke det at jeg har eid noen av dem, men det er en rent følelsmessig greie. Det pustebesværet Big Pilot eller en klassisk Aquatimer gir meg overgår stort den milde begeistrengen Reverso eller Master Compressor vekker.

Jaeger-LeCoultre vs IWC

Her er det to spørsmål; Hvilket merke liker du best og hvem lager de beste klokkene?

Smak og design er vanskelig å diskutere og det er mange faktorer som påvirker valget. Begge merkene har mange flotte modeller. Både Portuguese og Reverso er blant mine favoritter, begge ble vurdert, men valget mitt ble Jaeger-LeCoultre Master Grande Taille.

Jaeger-LeCoultre ligger flere nivåer over IWC i kvalitet, dette gjelder spesielt urverkene.

Basismodellene til IWC bruker et ”lett” ombygget ETA urverk (bedre kvalitet på tannhjul og fjærer), fra i år blir urverkene kjøpt ferdig montert og modifisert fra ETA. Inhouseverkene til IWC er uten tvil bra urverk, men det er ikke JLC kvalitet.

JLC har inhouse urverk på alle modellene. Basismodellene til JLC blir ofte beskrevet som 90 % av kvaliteten til Patek Philippe til 50 % av prisen. Toppmodellene til JLC er på Patek nivå både i pris og kvalitet.

IWC og JLC har hatt et nært og tett samarbeid siden 1978. IWC brukte JLC urverk i flere av modellene på 90’tallet og JLC bruker evighetskalendermodulen til IWC (utviklet av IWC, men produseres av JLC). De nyere inhouse urverkene til IWC ble utviklet med konsulenthjelp fra JLC.

Den "beste" klokken er uansett den du trives best med ;)

• Liker
Reaksjoner: SantaMonica
Jeg har så lyst til i si JLC, men har noe av det samme forholdet til dette merket som jeg har hatt til zenith før de snudde og begynte å lage fine klokker igjen: fantastiske urverk som jeg aldri blir helt komfortabel med innpakningen til. Jeg prøver og prøver men klarer ikke å falle for noen av designlinjene til JLC, kanskje bortsett fra deBalzac sin master taille. men jeg har ikke gitt opp enda. sitter på gjerdet en stund til.

Jeg har så lyst til i si JLC, men har noe av det samme forholdet til dette merket som jeg har hatt til zenith før de snudde og begynte å lage fine klokker igjen: fantastiske urverk som jeg aldri blir helt komfortabel med innpakningen til. Jeg prøver og prøver men klarer ikke å falle for noen av designlinjene til JLC, kanskje bortsett fra deBalzac sin master taille. men jeg har ikke gitt opp enda. sitter på gjerdet en stund til.

Den nye Master Control serien fra 2005 manglet noe av elegansen fra den tidligere serien, litt for store, ”klumpete” urkasser og urskiver med ”usymmetrisk balanse”. JLC fikk mye kritikk for dette og har de siste to årene gått tilbake til en mer klassisk stil på Master Control serien.

Siden du liker designen på min Master Grande Taille foreslår jeg at du ser på følgende modeller i årets kolleksjon:

Master Memovox
Master Chronograph
Master Date Tourbillon
Master Rèserve de Marche
Master Hometime
Master Grande Ultra Thin
Master Ultra Thin modellene, 34 og 38 mm

Dette er modeller som har den samme klassiske elegansen som Master Grande Taille.

Se også på Duomètre à Chronographe og Master Grande Tradition modellene, selv om dette er modeller som ligger langt utenfor normal lommebokstørrelse. :D

Selv om ikke alt fra JLC har vært like pent de siste årene, har de ikke vært i nærheten av å lage noe som er like gyselig som Zenith på sitt verste!

Den nye JLC Master Chronograph i gult gull (40mm) er den vakreste chonographen jeg har prøvd! De har/hadde den på Bjerke nylig. Helt nydelig skive, perfekt vekt, utrolig tøffe visere - bilder yter ikke klokken rettferdighet i det hele tatt.

Enig med deBalzac i at de nye modellene virkelige har fått tilbake glansen fra gamle dager!

...henger meg på en meget interessant meningsutveksling fra ymse sonemedlemmer da jeg synes JLC får for lite "gehör"...

Jeg er den lykkelige eier av begge merker (en IWC FliegerChrono og en JLC Dualmatic gammel modell
86ca5ea7.jpg
Klokker036.jpg
) og selv om disse kanskje ikke direkte kan sammelignes hva gjelder kvalitet på urverk siden Flieger'n har et ETA verk mens JLC har et inhouse verk, er det ikke tvil om at JLC'en går langt mer (kanskje litt overdrevet...) nøyaktig enn IWC'en. Mitt klare inntrykk er at JLC generellt har bedre kvalitet på urverkene, men jeg er samtidig enig at modellene (utseende og finish) er noe mer nyansert for IWC...Kort sagt, begge merker er "top notch" og helt klart mine to store favoritter. Neste ur blir helt klart en 7 dagers....må bare spare litt...
441908bf.jpg

PS! en ltien rettelse Mogens, tror faktisk IWC kom som nr 1 på lsiten for "most wanted" urverk i USA før Patek Philip...

Jeg er veldig enig med deBalzac. IWC lager flotte klokker og er kanskje det merket jeg liker best, men JLC ligger nok et par hakk over i kvalitet, spesielt på verkene. Jeg er også enig med dem som mener designet på JLCs ur på 2000-tallet ikke har utviklet seg til det bedre, men merket virker å ha funnet seg selv igjen i den siste kolleksjonen. Jeg håper det fortsetter. IWC har noen virkelig flotte modeller, men de fleste er dessverre for store for meg.

Jeg har en JLC Master Reveil som var eksamenspresang. Det er et nydelig ur med mekanisk alarm og et fantastisk verk, og jeg kommer aldri til å kvitte meg med den.

P1000354.jpg

Men IWC`ene mine får langt mer tid på armen.
P1000291.jpg

P1000823.jpg

Jeg har ikke hatt noen av merkene, og har generellt lite kunnskap om de, og ur generellt, i forhold til de fleste her inne.. Må si at mine ønsker baserer seg i stor grad på design, og til dels omdømme, og pr. idag består min ønskeliste (den sannsynlige ;)) av to ur fra IWC..