Gratulerer!
I løpet av julen er jegerprøven vedtatt for undertegnede, samtidig som familien har engasjert seg i min framtid som jeger. Dermed begynner også tankene om å bli hundeeier å melde seg. Familien mener også at en hund vil passe seg. Selv er jeg uhorvelig svak for både irsk og engelsk setter, men er uerfaren. Dog er jeg klar for å legge om livsstilen til en viss grad og tilpasse meg en hund sine behov. Jeg trives godt ute i naturen, men foretrekker gangtempo fremfor jogging og løping. Er det noen her som har litt peiling på hund?
Først og fremst grattis med bestått og velkommen inn i tidenes mest altoppslukende hobby!
Anbefaler deg på det sterkeste å prøve støkk noen sesonger først. Vil egentlig si at det tar flere år å lære grunnleggende fuglejakt( i alle fall skogsfugl). Rype er noe lettere. Skal du få til en nogenlunde god jakthund, hvilket er en vitenskap i seg selv, så må du nok gjøre deg kjent i noen terreng, vite hvor fuglen sitter, og hvordan den oppfører seg til ulike tider på døgnet og utover sesongen. Såklart mye lettere hvis du har en erfaren jeger, som du kan bli med, da får du ekstremt mye gratis.
Skal du likevel ha hund, så spiller jo i og for seg ikke rase så stor rolle, men en stor fordel med gode gener, dvs mor og far som har dokumentert gode jaktferdigheter. Da har du et godt utgangspunkt. Krever likevel ekstremt mye dedikasjon, tid og en god dose flaks for å få til noe virkelig bra.
Hilsen en som har levd ute med hagla de siste femten årene, og som er langt fra utlært
Jobbet mange år i sportsbutikk, så har egentlig prøvd det meste av bla. Alfa, Salomon,Viking og Lundhags. Enten gnog de, enten lakk de, enten var de tunge og tette, eller så ble de slitt i stykker tvert. Har til slutt landet på Crispi Titan, og er strålende fornøyd.Jaktstøvler hører fort vekk med på jakt. Noen gode tips i dette feltet? (ja, jeg vet jeg må prøve om de passer, hvordan steget er osv...) Veldig interessert i ulike erfaringer her.
Ellers; god helg!
Jobbet mange år i sportsbutikk, så har egentlig prøvd det meste av bla. Alfa, Salomon,Viking og Lundhags. Enten gnog de, enten lakk de, enten var de tunge og tette, eller så ble de slitt i stykker tvert. Har til slutt landet på Crispi Titan, og er strålende fornøyd.
-De er så vanntette som man kan kreve, dvs. tåler en hel dags gåing i myra uten at man blir mer enn fuktig på labbene.
-De er ekstremt lette(750g) og det merkes!
-God slitestyrke. Kjøper nye etter ett og et halvt års bruk, og har som regel 150+ utedager/år, hvorav en god andel av disse er i Femundsmarka, et terreng som spiser fjellsko.
- Ganske myke, hvilket gjør at du ikke trenger å sprenge dem inn(her er jo feks Lundhags utilgivelige).
Det eneste minuset jeg kan se, er at de ikke vil være stive nok til å kunne gi tilstrekkelig stabilitet ved bæring av tung sekk i steinete terreng, men utover dette er de helt suverene. Hele familien og de fleste jaktkamerater har senere konvertert til disse, og alle virker å være særs fornøyde. Ganske rått at ingen jeg kjenner har opplevd gnag ved bruk av dem, er tross alt en del rare føtter ute og tråkker.