Jeg trenger litt innspill......

Medlem
23. okt. 2011
Innlegg
45
Sted
Litt rundtomkring, men snart sørlandet
Mitt første innlegg, men har lest her på forumet en stund nå....

Grunnen til at jeg har havnet her var at min kjære nevnte at han ikke ønsket seg noe annet enn en Rolex til jul, ettersom han er sikker på at dette har jeg ingen mulighet til å kjøpe til ham. Og dermed måtte jeg jo gjøre litt research om hva en Rolex egentlig er. Jeg har jo da skjønt at Rolex er litt mer enn hva jeg hadde sett hvor meg at det var. Jeg kjenner jeg er litt bekymret for å legge ut mitt første innlegg her på forumet, da nivået her er litt vel høyt....men det må da være bedre å sikte litt høyt når man først skal gjøre noe?

Mine spørsmål til dere forumsguruer er som følger....

Jeg vil gjerne kjøpe en Rolex til min kjære, kanskje ikke til jul i år, men etter å ha spart litt. Jeg har sett endel på en Rolex Submariner, og tror det kanskje kunne være noe for ham. Hva slags budsjett må jeg spare mot? Kan man kjøpe brukt når man kjøper gave?

Jeg skjønner jo at jeg kanskje må vente noen år før jeg kan kjøpe en Rolex, men om jeg foreksempel kjøper en 'klokkeboks' for flere klokker og gir ham en rimeligere klokke i år... med løfte om at denne boksen kan vi fylle etterhvert. Er det en grei gave? Og hvilken klokke kan dere anbefale til dette?
 
Velkommen :)

Du vil finne få forum hvor terskelen er så lav, og stemningen og tonen så god, som her inne :)


Når det gjelder dine spørsmål, er det noe vanskelig å svare.

Det er helt greit å gi brukt klokke til en som virkelig er interessert i klokker. Dersom han er ute etter "bling-faktoren", vil det nok, muligens, bare være ny klokke som gjelder.

Jeg synes idéen din om å kjøpe en klokkeboks og en noe rimeligere klokke høres veldig bra ut. Hvilket prisnivå vil du se for deg at er riktig? Det er vanskelig å kunne anbefale noe, uten å vite om hvilket budsjett som ligger til grunn :)
 
Du må vel regne med 40,000+ for en Rolex Sub. Jeg syns dette er litt vel dyr gave uansett hvem det er til, vis man ikke har formue der etter da:p Folk med så dyre interesser bør spare til slikt selv;) Personlig syns jeg også en gave bør være ny, men det er min mening:) Klokkeboks er jo en super gave det, fins mye eksklusivt der, så får han kjøre Rolex selv;)
 
Velkommen :)

Jeg synes idéen din om å kjøpe en klokkeboks og en noe rimeligere klokke høres veldig bra ut. Hvilket prisnivå vil du se for deg at er riktig? Det er vanskelig å kunne anbefale noe, uten å vite om hvilket budsjett som ligger til grunn :)

Takk for svar. Nå har det seg slik at jeg vet han virkelig liker å bruke penger på meg, og vil derfor gi ham noe som kan kanskje være litt uventet. Om jeg har et budsjett på 10.000 for eksempel, kan jeg da få noe som kan imponere ham? Han er nok ikke en typisk 'bling' mann, og setter heller pris på ordentlig kvalitet.
 
Titt litt gjennom forumet her, der vil du kunne finne mange gode råd :)

Av klokkemerker, så kan jeg jo f.eks. anbefale Sinn, Stowa (obs på lang leveringstid), Hamilton, Seiko, Marathon, etc. :)
 
Neida, du behøver ikke bruke 40k for å få en Rolex. For like over 20.000 kan du få en brukt Rolex Submariner uten dato, det vil være den flotteste gaven kjæresten din noen sinne har fått :D

Om budsjettet likevel er 10.000, så ville jeg vurdert en brukt mega Seamaster. Fantastisk kvalitet, og et flott ur! Det er jeg helst sikker på at han blir imponert av.

Jeg vet mange betenker seg for å kjøpe brukte ur i gave, men det er en fin måte å få råd til ur som ellers er utenfor rekkevidde. Et pent brukt ur er en fantastisk gave til en heldig mann!
 
Hei.

Det å handle klokke for sin egen del er ofte en lang og spennende "jakt" og man forander hele tiden mening om hva som står på ønskelisten.
Rolex er jevt det, men jeg ville vel spurt han litt om hvilke modell han liker, og kansje også begrunne litt hvorfor han liker den modellen osv. kansje han ikke lenger ønsker rolex når du har spart nok til et ur i den klassen for alt vi vet?

Du høres unektelig ut som en god make ingen tvil om dette. Men jeg vet ikke om jeg ville hatt samvittighet til å motta en rolex av min kjæreste.

Mitt råd er derfor å utfordre han til å finne ut hvilken rolex han forelsker seg i, begrunne hvorfor, og få han mer interessert enn kun rolex.. Hva skal han bruke klokken til osv er viktig.

Kansje diskre føre han inn på dette forumet for lesning, også skal vi hjelpe til med alle våre meninger.


Jeg tror jeg ville kjøpt en rolexbok eller lignende til han i første omgang.
 
Velkommen til tidssonen, du må jo være verdens beste kjæreste! Tanken din er god som gull, og det er det som teller.Og gi en brukt Rolex mener jeg at ikke er noen skam. De rimeligste Rolexene begynner på ca 10-15tusen brukt. Da fårdu en godt brukt Datejust fra 70-80tallet. Den er litt gubbete og passer kanskje best til den eldre garde.. Neste steg opp blir en submariner nodate 14060, Explorer 1 og 2 til ca 20-25tusen brukt. Kjempetøffe klassikere! Så må du nok opp på 30tusen og oppover for diverse brukte sportsmodellene. Nytt begynner Rolex på ca 45000kr, så det er jo en god slant. Da bør han kanskje være med å bestemme? Som jayjeff sier, skal du nok få mange gode forslag om du setter opp et budsjett for klokkeprosjektet ditt. Lykke til!
 
Hvis budsjettet er ca 10k og du er villig til å kjøpe brukt er det jo en del muligheter for å finne noe som er imponerende. Jeg hadde uansett blitt imponert hvis min bedre halvdel hadde funnet en brukt klokke via forskning på nett.
Personlig ser jeg ingen problemer med å kjøpe brukt som en gave, men er vel kanskje greit å få tak i komplett pakke. Jeg er uansett sikker på at du vil få hjelp her hvis du spesifiserer litt mer angående hva du er ute etter. :p
 
Hei og velkommen.:D

....men det må da være bedre å sikte litt høyt når man først skal gjøre noe?

Det er helt korrekt. Gjelder forøvrig alt her i livet.;)


Hva slags budsjett må jeg spare mot?

En ny Sub koster rundt 52.000,-


Kan man kjøpe brukt når man kjøper gave?

I utgangspunktet ikke.
Hvis vintage er det helt store er det selvsagt greit.
Som en "første skikkelige klokke" ville jeg gått for nytt. Det skal liksom være den spesielle klokka som aldri selges, og som i teorien skal gå i arv. Grunnen til at så mange kjører på brukt er at vi er en gjeng flippere som bytter ut innholdet i klokkeboksen som andre skifter sokker. ;)
For en klokke som skal beholdes for livet (i teorien) synes jeg nytt er tingen.

Er det en grei gave? Og hvilken klokke kan dere anbefale til dette?

Super gave.:D
Hva med en:
Hamilton?
Longines?
Maurice Lacroix?

Det er utrolig mange flotte klokker der ute til laaaangt under Rolex pris.
 
Tusen takk for alle svar. Jeg har prøvd å fiske litt hos ham hva slags klokker han liker, og vet han har sett på både Submariner og GMT Master. Men tror kanskje Seamaster kan falle i smak også.

Likte godt forslag om Rolexbok, og kommer nok til å bruke det. Jeg skal lete litt å se om jeg finner en som har litt om de forskjellige modellene, så vi kan se sammen eventuelt.
 
Rolexbok, klokkeboks og ugjennkallelig fullmakt til å kjøpe alle klokkene hans hjerte begjærer.


Tror det er alle klokkesamleres våte drøm. ;)



Men litt mer alvorlig. Jeg mener en gave godt kan være brukt. Poenget er jo hvilke omtanke som ligger i gaven, ikke når den en produsert.
Tanken din om å kjøpe en klokkeboks og en enkel klokke syntes jeg er bra. Men forutsetter jo at han faktisk er litt interessert i disse mekaniske dingsene.


Om du har et budsjett på 10k og han er i en "startfase" for interessen der det kun er Rolex som gjelder ville jeg ikke kjøpt en Omega el. Om Rolex derimot bare er et uttrykk for en skikkelig klokke ville jeg sett litt på Omega Seamaster f.eks. :)
 
Spørsmålet her er vel om dette er en mann som interesserer seg (litt over gjennomsnittet) for klokker, eller om det er en "en-klokkesmann" som får seg en Rolex og nøyer seg med det uten å tenke mer over urverk etc. resten av livet.

Hvis dette er en fremtidig klokkegeek bør du ta til deg alt du kan få av råd her.
Hvis ikke; kjøp den Rolexen og bli ferdig med det.;)
 
For en klokke som skal beholdes for livet (i teorien) synes jeg nytt er tingen.

Super gave.:D
Hva med en:
Hamilton?
Longines?
Maurice Lacroix?

Det er utrolig mange flotte klokker der ute til laaaangt under Rolex pris.

Helt uenig. Brukt Submariner > ny Hamilton/Longines/ML any day ;)

Bare en Rolex kommer til å gi deg den fantastiske responsen du ønsker deg. For resten av livet kommer du til å være kvinnen som gav ham en Rolex. Utenom å gi ham et barn er det ikke noe i verden som kommer til slå det.

Jeg er ganske partisk her, det skal jeg innrømme. Jeg er en dedikert Rolex-entusiast. Men jeg mener seriøst at om du ønsker å slå på stortromma, gjør det med en brukt Rolex Submariner 14060.

1965-Rolex-Submariner-Ad-759x1024.jpg
 
Jeg er litt overveldet over alle svarene og rådene jeg får her. Tusen takk. Dette viser seg å være noe av det lureste jeg har gjort.

Så, her er min foreløpige plan....

Mitt budsjett for julegave til min kjære er ca 10.000
-jeg kjøper en klokkeboks for flere klokker (han liker klokker, urverk og setter pris på kvalitet. Liker nok å ha litt flere valg enn bare ett)
-jeg kjøper en klokke (litt tøff, spesiell...har ingen plan for hvilken enda)
-jeg kjøper en Rolexbok og inviterer ham med til Haugesund på dagstur så vi kan se på klokker sammen hos Lervik Ur (da jeg har skjønt at dette er plassen å gå?)
 
Du er jo snart ferdig utdannet jo! :p


Lervik er en fantastisk plass, men trenger ikke å dra så langt for å titte. Finnes gode forhandlere både i Bergen og Stavanger. Antar du bor en av disse plassene.
Men, det blir jo litt mer spesielt om dere tar en tur til Haugesund, spiser middag og ser på klokker. ;)


Syntes forøvrig den ideen du skisserte nå hørtes helt rå ut. Vet jeg hadde satt pris på det om jeg hadde vært i startfasen av ur-hobbyen.

Tips til klokkebokser (Rainer)
Nb! Ingen byttelapp på disse. ;)



Edit: Når klokke skal velges kan du selvsagt komme her for råd, tips og inspirasjon. Det syntes vi bare er kjekt!
 
Jeg bor på sørlandet til tider. Men akkurat nå er jeg i utlandet for et halvt år til, men er hjemme i julen.

Takk for link til klokkeboks, jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sånn med glass da jeg vet han har arvet et ur fra faren sin som ikke blir brukt men som har stor affeksjonsverdi. Og fint om det kunne være litt 'synlig'.
 
Såpass ja. Gi bort Rolex til kjæresten. Sånt liker man. Si ifra hvis det skjærer seg med kjæresten og du blir ensom, jeg er villig til å revurdere ekteskapet mitt.:mrgreen:

Om det er greit å gi brukte klokker i gave synes jeg definetivt. Jeg oppfordrer kona til å kjøpe brukt til meg.
Si at du finner ut at et budsjett på 23 000 er levelig. Du har nå no date som Anders foreslår innen rekkevidde hvis du kjøper brukt. En god del andre muligheter på sportsur siden ligger rett i nærheten. Eller du kan kjøpe Datejust, Airking og diverse vintagemodeller til betraktelig mindre. Tenker du nytt er du for det beløpet fortsatt minimum 10 000 unna noe som helst.

Som rimeligere klokke har du allerede fått mange gode forslag, men hvis gjenkjennelsesfaktor også teller, som det gjerne gjør synes jeg Anders sitt forslag er en god ide. Ellers synes jeg også du skal se på Longines. For eks. En rimelig hydroconquest.
 
Jeg bor på sørlandet til tider. Men akkurat nå er jeg i utlandet for et halvt år til, men er hjemme i julen.

Takk for link til klokkeboks, jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sånn med glass da jeg vet han har arvet et ur fra faren sin som ikke blir brukt men som har stor affeksjonsverdi. Og fint om det kunne være litt 'synlig'.

Veldig godt tenkt! :)
Finnes veldig mye forskjellig å velge i, og prisene varierer selvsagt deretter. Det er ikke vanskelig å bruke hele budsjettet dit på en boks, så vær forsiktig slik at du ikke forelsker deg i feil boks! ;)


Når det kommer til bøker finnes det litt forskjellig. Den som regnes for "bibelen" i Rolex sammenheng er et svært beist av en sak. Koster fort 2000,- om jeg ikke husker helt feil. Men, det er kanskje litt overkill for en som starter med interessen. Da er man gjerne sulten på variasjon og ikke detaljert info om variasjoner fra år til år etc.. Kan anbefale abonement på klokkeblader som et alternativ. Jeg leser ikke så mange blader fast selv, men vet flere gjør. De kan sikkert komme med forslag.