Jeg trenger litt innspill......

Såpass ja. Gi bort Rolex til kjæresten. Sånt liker man. Si ifra hvis det skjærer seg med kjæresten og du blir ensom, jeg er villig til å revurdere ekteskapet mitt.:mrgreen:

Om det er greit å gi brukte klokker i gave synes jeg definetivt. Jeg oppfordrer kona til å kjøpe brukt til meg.
Si at du finner ut at et budsjett på 23 000 er levelig. Du har nå no date som Anders foreslår innen rekkevidde hvis du kjøper brukt. En god del andre muligheter på sportsur siden ligger rett i nærheten. Eller du kan kjøpe Datejust, Airking og diverse vintagemodeller til betraktelig mindre. Tenker du nytt er du for det beløpet fortsatt minimum 10 000 unna noe som helst.

Som rimeligere klokke har du allerede fått mange gode forslag, men hvis gjenkjennelsesfaktor også teller, som det gjerne gjør synes jeg Anders sitt forslag er en god ide. Ellers synes jeg også du skal se på Longines. For eks. En rimelig hydroconquest.

Hehehe, tusen takk. Sier fra om det skjærer seg....hehehehe

Men Longines Hydroconquest er absolutt en klokke jeg kan vurdere ja, likte den veldig godt. Og tror nok den kan falle i smak hos min kjære også!
 
Ny Sub til 52K nevnes.
Du kan slå av 10K, kanskje mer om du får litt rabatt, dersom du velger en ny uten dato. Den er avbildet i annonsen lengre oppe her. Og det er helt sikkert den han ønsker seg. Den uten cyclopen, du vet...

Glem klokkeboks og kjøp en brukt Seamater 2254.50 - det kan aldri bli feil. Aldri-aldri-aldri!
 
Selv om du allerede har fått mange gode råd, er fristelsen til å svare alt for stor!
I utgangspunktet er en vintage Rolex noe hen i mot det ultimate, synes jeg.
En Rolex Datejust er slett ikke gubbete. For tiden er den noe av det mest trendy en selvbevisst herre kan eie.
4efd879a.jpg

En vintage Submariner er, om mulig, enda bedre.
82d4754d.jpg

Men med budsjettet ditt synes jeg du skisserer en meget god plan, som din kjære garantert vil sette stor pris på.
Av merker jeg ville anbefale er Longines (nye og gamle), vintage Omega, Stowa Flieger, enkelte Hamilton modeller, Frederique Constant, Eterna. Sorry... Dette blir lett en lang liste.
Du kan lett korte den ned ved å finne ut hvilken størrelse han liker. Sports- eller dress ur. Osv.

Lykke til, da! Også må du poste, med bilder, når du har bestemt deg!:D
 
Glem klokkeboks og kjøp en brukt Seamater 2254.50 - det kan aldri bli feil. Aldri-aldri-aldri!

+10000

Da har en klassiker, som er sporty, men likevel går i de aller fleste anledninger, og som kan brukes på lenke, gummireim, Natoreim osv. I tillegg gir det gubben noe å hige etter selv..å finansiere sin første Rolex ;)
 
Er det ingen på forumet her som har en pent brukt Omega med bokser for 10K? :) Hadde jo vært en megahjelp isåfall, så slipper hun styret med eBay og eventuelle useriøse selgere på Finn. Her bør TS steppe opp å vise hva vi er gode for, ikke sant? ;)
 
2254.50! Absolutt et godt alernativ! Sporty, robust og pent. Passer til alt, som Suben.

smp7.jpg
 
http://www.ebay.com/itm/Omega-Seama...679661849?pt=Wristwatches&hash=item2315352d19

Denne selgeren er seriøs, har handlet fra han tidligere og det var en hyggelig opplevelse. Blir ca. 10K før norsk moms og frakt da. Totalt ender du vel opp på ca. 13K da, så litt over budsjett :) Så fremt det ikke blir budkrig da, men det tviler jeg litt på, de bruker å gå for ca. $1900.

Takk takk, skal se litt på denne i kveld. Men setter pris på forslag om annonser her, da jeg ikke har noe forutsetning til å se hva som er bra eller dårlig....
 
Forslaget fremsatt her er meget, meget bra.
Uret er en seriøs utfordrer til Rolex og kan forøvrig hamle opp med det meste hva gjelder kvalitet, status, brukervennlighet, stil, m.m. I tillegg er den rett og slett tidløs. Bra innspill!
 
Er litt i samme tanker da det nå går å planlegges julegave i samme budget men til dame ikke herre.
Mine tips som kanskje ikke alle er med på men likvel;

1. Gave må kjøpes nytt! Rent og flott med det riktige navnet på garantipapirerne etc.
2. Be gutten sjekke litt på urverket.no for å se litt vad som er intressant og han liker, sjekke prisene er på forskjellige merke, grei oversikt. Men ikke nødvendigvis kjøp der, prøve få prutet ner litt med lokale forhandleren.
3. Kjøp kjent merke eks Omega, Longines, Tag Heuer, Breitling. Sportsmodeller eks dykkermodeller er poppis.
4. Ikke kjøp klokkeboks, det får du med klokken. Bruk hellre pengene på en litt bedre klokke.
5. Ikke kjøp Rolex, da må du ta lån og det er bare dumt å ta opp for en klokke, da kommer du kanskje med i luksusfellen =)
6. Kjøp riktig størrelse: 40-42mm, muligens opptil 44mm i diameter på klokken

Just my 5 cents ;)
 
1. Gave må kjøpes nytt! Rent og flott med det riktige navnet på garantipapirerne etc.

Men her kommer scoopet: 2254.50 er en forlengst utgått modell på vei mot klassikerstatus. Du er nødt til å kjøpe brukt (om du ikke mot all sannsynlighet skulle finne en overligger i en eller annen avsidesliggende sjappe). Så uansett om han allerede vet dette eller må bli fortalt det vil han elske gaven desto mer :)

Jeg er for øvrig enig med de fleste her: Jeg hadde mottatt (eller gitt) et pent brukt ur any day over nytt i samme prisklasse. Tenk å pakke opp en moden DJ på julaften (for eksempel), det hadde vært noe det. Men det er mulig jeg (og de fleste her) ikke er heelt run-of-the-mill når det gjelder klokker...
 
Men her kommer scoopet: 2254.50 er en forlengst utgått modell på vei mot klassikerstatus. Du er nødt til å kjøpe brukt (om du ikke mot all sannsynlighet skulle finne en overligger i en eller annen avsidesliggende sjappe). Så uansett om han allerede vet dette eller må bli fortalt det vil han elske gaven desto mer :)

Jeg er for øvrig enig med de fleste her: Jeg hadde mottatt (eller gitt) et pent brukt ur any day over nytt i samme prisklasse. Tenk å pakke opp en moden DJ på julaften (for eksempel), det hadde vært noe det. Men det er mulig jeg (og de fleste her) ikke er heelt run-of-the-mill når det gjelder klokker...

Helt enig!
 
Okey, først og fremst, tusen takk for all responsen! Hadde aldri forventet at et forum kunne fungere slik. Så, til det som blir vanskelig... Jeg skal prøve å legge inn de valgene jeg mener selv kan fungere nå, og selv om alle klokkene mest sannsynelig ikke er 'godkjente' av dere her inne som er LITT over normalt interesserte i klokker så tåler jeg og høre det.

Øverst på lista mi er jo selvsagt en Rolex, og hadde jeg funnet en brukt Submariner med sort bezel, så kunne jeg faktisk vurdert å kjøpe den. (gjerne fra 1981 da dette er året han er født, selv om jeg ikke vet åssen de ser ut. Eventuelt fra 1990 som er et annet viktig årstall)

Nummer to må nok være Omega Seamaster, da jeg syns det er litt kult at den ikke produseres mer og det gjør det til en litt mer spesiell gave.

Så kommer det noen klokker som jeg kan kjøpe nye som ikke er i prioritert rekkefølge

Liker godt en sånn type fra Longines, men usikker på om dette er 'den ultimate'. Ser den er 41mm, som er innenfor det anbefalte her...

Jeg syns også denne fra Invicta var litt kul, men kanskje litt voldsom.

Fra Tag Heuer syns jeg denne var litt tøff, eventuelt kanskje denne


Sånn, så har jeg iallefall fått samla litt klokker her. Kom veldig gjerne med tilbakemeldinger om det er noen jeg absolutt IKKE bør velge, eller om dere har andre forslag ut i fra hva jeg har vist her. Jeg tror dette er i litt den stilen min kjære ønsker seg. Vi har diskutert litt klokker, men jeg vil helst at det skal være en overraskelse til jul derfor vil jeg ikke be ham lete selv.

Tanken bak klokkeboks var fordi jeg VET at han ønsker seg Rolex, men at jeg nok ikke får mulighet til å kjøpe det enda dessverre. Dermed kunne det være en boks med symbolisme heller enn at det var det som var hovedgaven.

Tusen takk for tipset med urverket.no forresten, har sett mange plasser men syns det har vært vanskelig å finne priser rundtomkring.
 
Invicta ville jeg unngått for enhver pris. :)
Der finnes det lite historie og kvalitet.. Oppfattes vel hovedsaklig som et overpriset motemerke her inne.

Longines er det ingenting i veien med. Longines har gjort mye "rett" i forhold til oss klokkeinterreserte de siste par årene.

Omega er kjempegreier. Modellen som har blitt vist her nå oppfattes som den fineste moderne Seamasteren som er produsert til nå.

Tag Heuer er faktisk ikke oppfattes som helt på høyden av mange her inne, meg selv inkludert. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hvorfor. Litt kan nok være at jeg syntes finishen og detaljer i design etc er underlegent Omega og prisen på de to er ofte lik. (Omega holder nå på å prise seg vekk fra Tag Heuer) Skal jeg være ærlig tror jeg at det bunner i markedsføringsstrategien til Tag Heuer, hvertfall for min del. De markedsfører seg hardt for å være kul og jeg syntes fort det blir litt kleint. Ikke noe jeg ønsker å bli identifisert med. I forhold til de to du linket ser jeg at den første var en quartzklokke, altså med batteri. Om han er interessert i teknikken ville jeg fokusert på mekaniske ur.

Rolex Submariner fra 1981-1990, uten dato, vil koste deg 20-25 000 avhengig av tilstand og slikt noe. Vil du ha modellen med dato ligger de gjerne litt høyere, 24-30 0000 sånn ca.
 
Rolex Submariner fra 1981-1990, uten dato, vil koste deg 20-25 000 avhengig av tilstand og slikt noe. Vil du ha modellen med dato ligger de gjerne litt høyere, 24-30 0000 sånn ca.

Tusen takk for innspill. Jeg tar de med i betraktningen, og har iallefall strøket Invicta av listen...

Bare litt sånn nybegynner spørsmål..... uten dato, vil det si at jeg slipper den 'lupen' som er på glasset til noen av modellene?
 
Tusen takk for innspill. Jeg tar de med i betraktningen, og har iallefall strøket Invicta av listen...

Bare litt sånn nybegynner spørsmål..... uten dato, vil det si at jeg slipper den 'lupen' som er på glasset til noen av modellene?

Det er helt korrekt.
Det er den han skal ha:D