Julenøtt (les: meningsmåling.....)

Helt klart Glashutte. Det er et nydelig ur med fantastisk urverk. Helt sikkert en klokke som står seg i årenes løp og kommer til å stige i verdi.
 
Frodo skrev:
Først tenkte jeg å være diplomatisk. Men jeg klarer ikke.
Min subjektive preferanse ligger helt klart hos JLC.
Tidløs. Elegant. Robust. Unikt urverk.
Ikke til forkleinelse for de to andre som også er ur i absolutt øverste klasse.
JLC :D

Subjektivitet i denne sammenheng har jeg den største forståelse for.... :D

anhostma skrev:
Jeg ville gått for GO. Har nettopp fått en PanoReserve i hus. Den er helt klart et dressur, men har blitt overasket over hvor godt den kommer overens med litt mer casual stil. Har hatt den på armen noen dager nå og det er en fest hver gang jeg kikker på håndleddet.
Lykke til med valget, og god jul.

Ja, jeg har med tilfredshet registrert din nyanskaffelse. Et vakkert eksemplar. Og jeg erkjenner lett at både urverk og urets design tiltaler meg. Mye. Den GO PanoMaticLunar jeg har sett meg ut lever farlig.... :D

siggen7 skrev:
Helt klart Glashutte. Det er et nydelig ur med fantastisk urverk. Helt sikkert en klokke som står seg i årenes løp og kommer til å stige i verdi.

Den vil absolutt stå seg, og jeg vil tro det kan bli et lykkelig ekteskap... ;)
 
anhostma skrev:
Hvordan går det Moore? Har nøtten blitt knekt, og valget tatt? Spent på resultatet.

Allo'en, Anhostma!
Julenøtt er blitt til nyttårsnøtt. Den er er seig. 8)

Men, 3 er blitt til 2, da jeg har eliminert Jaeger'n. Det skyldes bare jeg har en JLC og vil nyte den en stund til før jeg anskaffer ny modell derfra.
Følgelig står jeg pt igjen med den vakre og særdeles distinkte Glashutte Original PanoMaticLunar og den åpenbart litt mer sporty, dog likevel unike og nytelsesfulle Panerai 00310.

Begge viser seg nå å være i kategorien "tilgjengelig", så det er vel like før det må trykkes på en viss knapp.... Men det må vektes og veies litt til, eller.....? ;)

GlashutteOriginal-PanoMaticLunar2.jpg

PAM_00310_ind.jpg
 
Du står virkelig igjen med to ytterpunkter: På den ene siden en liten og nett 39mm GO, med et nyydelig urverk og på den andre siden en massiv klump med et mindre entusiasmeskapende urverk. Litt Aston Martin DB9 vs. Hummer H2.

Jeg er ikke i tvil: jeg hadde definitivt gått for JLC 8 days :mrgreen:

(Hvis du skulle gå for GO, så er det verdt å bemerke at de er det veldig mye å spare på å kjøpe i utlandet. USA særlig. Den GO du har sett på bør du greit kunne skaffe for noen og førti tusen, og ikke betale de nesten 80K den koster her hjemme :D )

Dette er vel uansett hva man kan kalle et skikkelig I-lands problem :D . Lykke til!
 
xe3l skrev:
Du står virkelig igjen med to ytterpunkter: På den ene siden en liten og nett 39mm GO, med et nyydelig urverk og på den andre siden en massiv klump med et mindre entusiasmeskapende urverk. Litt Aston Martin DB9 vs. Hummer H2.

Jeg er ikke i tvil: jeg hadde definitivt gått for JLC 8 days :mrgreen:

(Hvis du skulle gå for GO, så er det verdt å bemerke at de er det veldig mye å spare på å kjøpe i utlandet. USA særlig. Den GO du har sett på bør du greit kunne skaffe for noen og førti tusen, og ikke betale de nesten 80K den koster her hjemme :D )

Dette er vel uansett hva man kan kalle et skikkelig I-lands problem :D . Lykke til!

Thanks, xe3l!
Strikingly klar og presis som vanlig ;)
Joda, dette er to ur i hver sin kategori. Ser det. Men jeg vil ha noe "nytt"-nytt. Den JLC'n er solid på alle måter - og ender nok opp med den en gang - men jeg må kvitte meg med min MCC først da.
Begge de øvrige er tiltalende på sine måter. Mest "value for money" mht urverk på GO'en. Mest value med tanke på ettersalg på Panerai. Sannsynligvis. Men samtidig; - kjøp av ur da ikke alltid like rasjonelt..... 8)

Har absolutt registrert prisingen i US, og nevnte ur er skaffbare under 40k. Det er bra. 8)
 
Enig Moore. Dessuten har du jo ganske mangle flotte "dressur" etterhvert. Det kan jo kanskje være fint med et litt grovere stykke armbåndsur. Annenhåndsprisen på Panerai er jo hyggelig, og ikke et uvesentlig moment selv om hjertet som regel overstyrer hodet :D . Hvis du skulle få tak i GO til rundt 40K, så tror jeg heller ikke at det blir verdens verse klokkeinvestering. Burde holde seg fint i pris da.

Jeg er misunnelig på problemstillingen, du har virkelig utvidet klokksamlingen med noen skikkelige godbiter i det siste. Og nå enda et ur, det er noen som har det! Good luck! :D
 
xe3l skrev:
.. Det kan jo kanskje være fint med et litt grovere stykke armbåndsur. Annenhåndsprisen på Panerai er jo hyggelig, og ikke et uvesentlig moment selv om hjertet som regel overstyrer hodet :D

Ja, det er litt "der" jeg også er...
Samtidig må det sies at jeg - i motsetning til den GO'n - ikke har prøvd den Panerai'en "for real". Sjeldent eksemplar egentlig, men absolutt i min smak og den jeg ville gått for om det ble Panerai på meg.

Nei, dette blir vanskelig... :roll:
 
Jeg sier bare følgende: Var innom Tidemann i dag. Der, inne i monteret sto en GO PanoMatic Lunar. Den så ensom og trist ut. Den trenger et hjem, noen som kan være glad i den og gi den det livet den fortjener....

Men så må det jo også sies at Panerai desverre bare ser monstrøse ut på grunn av mine latterlig spinkle håndledd.
 
anhostma skrev:
Jeg sier bare følgende: Var innom Tidemann i dag. Der, inne i monteret sto en GO PanoMatic Lunar. Den så ensom og trist ut. Den trenger et hjem, noen som kan være glad i den og gi den det livet den fortjener....
Men så må det jo også sies at Panerai desverre bare ser monstrøse ut på grunn av mine latterlig spinkle håndledd.

Sponon skrev:
Får jo Panerai i 40mm og ;)

Enig karar!
En 44mm Panerai har samme visuelle effekt - og ditto ugreie følelse - plassert på mitt håndledd.
Det er nettopp derfor akkurat denne Panerai 00310 er den utvalgte; - den er 40mm. Hvilket gjør den - ifall det blir den - til en "perfect fit" for mitt håndledd. :)

En 40mm Panerai er helt kurant, men med den ikke uvesentlige bieffekt at den massive kassen til akkurat denne modellen får den til å virke større. Den aktuelle GO'n fremstår på samme måte, med sine ca 40mm. Denne trodde jeg ville virke for liten, men etter å ha prøvd den er den også helt ideell..... :?

Huff, jeg syntes jeg kjente sterke vibber fra to ur som begge higer etter omsorg og aktiv armtid.... ;)
 
Moore: Du har prøvd både 44 og 40 mm på armen ?

OBS Erfaringer tilsier at de fleste som går for 40mm senere angrer seg og vil ha 44mm :)
 
Dessuten: er ikke 40mm Panerai en selvmotsigelse? Designuttrykket til Panerai, som de skryter fælt av, er at de har levert el grande clumpo-ur helt siden begynnelsen. :mrgreen: For min egen del er jeg egentlig motstander av ur over 42mm, men hvis jeg først skulle ha kjøpt en Panerai (hvilket ikke er nært forestående), så tror jeg at jeg måtte hatt 44mm. Annenhåndsmessig tror jeg for øvrig 40mm er mindre populære enn 44mm. På samme måte som fedme og overvekt i den vestlige verden er kommet for å bli, tror jeg dessverre store klokker også er en varig fenomen. :D :D
 
xe3l skrev:
Dessuten: er ikke 40mm Panerai en selvmotsigelse? Designuttrykket til Panerai, som de skryter fælt av, er at de har levert el grande clumpo-ur helt siden begynnelsen. :mrgreen: For min egen del er jeg egentlig motstander av ur over 42mm, men hvis jeg først skulle ha kjøpt en Panerai (hvilket ikke er nært forestående), så tror jeg at jeg måtte hatt 44mm. Annenhåndsmessig tror jeg for øvrig 40mm er mindre populære enn 44mm. På samme måte som fedme og overvekt i den vestlige verden er kommet for å bli, tror jeg dessverre store klokker også er en varig fenomen. :D :D

DJM skrev:
Moore: Du har prøvd både 44 og 40 mm på armen ?
OBS Erfaringer tilsier at de fleste som går for 40mm senere angrer seg og vil ha 44mm :)

Jupp, begge er prøvd.
Og ja, det hevdes - og jeg praktiserer prinsippet selv - at "big is beautiful", men i denne sammenheng (når det gjelder Panerai-ur, by all means), så er 40mm big enough. ;)
40 vs 44 har vært gjenstand for mang en diskusjon, men som vi vet; - bottom line er og blir hva som føles vel på akkurat din (les: min) hånd. Det nærmeste jeg vil gå/komme ift Panerai er derfor akkurat denne modellen - PAM310. For nå.

At eventuell annenhåndsverdi skulle være "lav" er jo vel egentlig bare greit, da det sikkert vil være en fornøyd kjøper der ute et sted. Om jeg noen gang solgte det. :p

Store klokker, ja...
Tja, tror nok trenden snur etterhvert. For egen del ligger jeg relativt konstant i området 40-42mm. Panerai holder nok skansen mht sine 44, men majoritet vil ligge hakket under. For meg er det greit. Greit nok.... 8)
 
Du må selvsagt velge det som føles riktigst for deg! Når det er sagt, er også jeg der at skal det være Panerai, så det være 44mm. 40mm PAM gir meg samme følelse på håndleddet som en Air-King - pent, bare så altfor lite og puslete! Og 2 sek etterpå tar jeg på meg en Rolex eller Seiko som ~40mm, og det føles helt rett..... Pussige greier.
 
krille skrev:
Du må selvsagt velge det som føles riktigst for deg! Når det er sagt, er også jeg der at skal det være Panerai, så det være 44mm. 40mm PAM gir meg samme følelse på håndleddet som en Air-King - pent, bare så altfor lite og puslete! Og 2 sek etterpå tar jeg på meg en Rolex eller Seiko som ~40mm, og det føles helt rett..... Pussige greier.

Ja, det er vel noe med den følelsen, jeg kan forstå det.....
Ikke det at jeg "er der" mht at Panerai skal være 44. En 40mm PAM sitter isolert sett like velstøpt som en GO PanoMaticLunar, - eller som andre jeg har i samme sjiktet, det være seg Rolex eller Blancpain på rundt 40mm. Men, enig - pussig nok blir Panerai nesten alltid utelukkende vektet og veiet som om det er 44mm kassen skal være.

"Aksepten" er hos noen mer fremtredende for andre urmerker som produserer varianter i ulike størrelser (les: 40mm), enn den er for (deler av) Panerai sitt vedkommende.
Pussig nok. ;)

Men heldigvis mener nå jeg da; - alle kan ikke være "mainstream" hele tiden :D
 
xe3l skrev:
(Hvis du skulle gå for GO, så er det verdt å bemerke at de er det veldig mye å spare på å kjøpe i utlandet. USA særlig. Den GO du har sett på bør du greit kunne skaffe for noen og førti tusen, og ikke betale de nesten 80K den koster her hjemme :D )

Dette er vel uansett hva man kan kalle et skikkelig I-lands problem :D . Lykke til!

Er det etter innførsel og 25% mva?
Om det er fra nettshop holder ikke GO samme annenhåndsverdi i det internasjonale markedet som om den er kjøpt hos annerkjent AD
 
Moore skrev:
Hopalong skrev:
Jeg liker veldig godt alle tre, men i mine øyne er JLC og GO i en litt annen klasse enn Panerai. Personlig ville jeg valgt JLCen. GOen har enestående finish og verk, men designet på den spesifikke modellen appellerer mindre til meg - for mye skive og for lite klokke. :) . Når det er sagt vil både JLCen og GOen passe svært godt sammen med det du har vist av samlingen din her på forumet - nydelige, klassiske dressur fra de fremste produsenter. Paneraien er mer av et sportsur, har i utgangspunktet et annet bruksområde, og skiller seg ut fra de andre urene du har vist. Slik sett kan det være et mer spennende valg.

Enig ift Panerai'en, Hopalong.
Når vi snakker urverk, overgår jo både GO og JLC denne.
Akkurat denne Panerai'en er hakket hvassere enn en eventuell annen Panerai - spesielt om vi snakker 40mm.
I tillegg kan det også tåle de mer "formelle" antrekk vil jeg mene...
Hvilket både GO og JLC er som skapt for.
....Og den Glashutte'n er usedvanlig vakker og tiltalende i seg selv.

Denne blir vanskelig.
Svært vanskelig. :roll:

Gå for Panerei du
Så blir det ikke for mange GO brukere i Oslo - gjevere for oss som bruker GO ;)
 
1963 skrev:
xe3l skrev:
(Hvis du skulle gå for GO, så er det verdt å bemerke at de er det veldig mye å spare på å kjøpe i utlandet. USA særlig. Den GO du har sett på bør du greit kunne skaffe for noen og førti tusen, og ikke betale de nesten 80K den koster her hjemme :D )

Dette er vel uansett hva man kan kalle et skikkelig I-lands problem :D . Lykke til!

Er det etter innførsel og 25% mva?
Om det er fra nettshop holder ikke GO samme annenhåndsverdi i det internasjonale markedet som om den er kjøpt hos annerkjent AD

Moms var ikke medregnet. Det er mulig du har rett i at dersom man kjøper fra gråmarkedsforhandler så har det noe å si for annenhåndsprisen i det internasjonale markedet. På den annen side, hvis du har fått 50% i forhold til veiledende nypris så blir det ikke rare tapet uansett. Når det er sagt, så har jeg spurt meg selv om hvor mange som egentlig betaler de veiledende prisen for som oppgis fra G O forhandlere. Både i Oslo og hos AD i New York slår de av 25-30% uten særlig overtalelse. Det kan selvfølgelig gjøre sitt til at annenhåndsprisene er såpass katastrofale som de er, sett i forhold til veiledende nypris.
 
1963 skrev:
Gå for Panerei du
Så blir det ikke for mange GO brukere i Oslo - gjevere for oss som bruker GO ;)


Hehe...
Fiffig argument, 1963... 8)
Men uansett; - jeg vil nok mene GO-eierne skal føle seg "hakket mer eksklusive" tross alt. GO produserer bare ca 7000 ur/år, og de er (følgelig) ikke ofte å se på annenhåndsmarkedet heller - ei heller en PanoMaticLunar.
Dog, akkurat denne Panerai'en ser man jo ikke spesielt ofte heller, såe... :?