Junghans - hva tenker folk?

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Innlegg
13.038
Sted
Gullkysten
IMG_4852.PNG
IMG_4853.PNG
Jeg er blank på dem - er det noen her som kjenner dem, har en eller sitter på info?

Jeg så disse modellene og likte dem! Litt sånn vintageaktige dress-ur etter min smak. Og plexi :)
 
Fantastiske klokker! Veldig flott finish, de færreste gidder f.eks.å spesialtilpasse fonten på datohjulet til en klokke til under 10.000,-, men her har de faktisk tatt seg bryet. Jeg har hatt min Max Bill 38mm i fire år nå, har kikket på en Meister Handaufzug også, men foreløpig har det bare blitt med tanken.
FU2wAv7.jpg

Hvis jeg skal prøve å finne noe negativt så er det at glassene har en coating som gjør de vanskelig å polere, men originale glass koster bare 300,- så det er ikke så veldig stress. Jeg har byttet mitt én gang.
 
Fantastiske klokker! Veldig flott finish, de færreste gidder f.eks.å spesialtilpasse fonten på datohjulet til en klokke til under 10.000,-, men her har de faktisk tatt seg bryet. Jeg har hatt min Max Bill 38mm i fire år nå, har kikket på en Meister Handaufzug også, men foreløpig har det bare blitt med tanken.
FU2wAv7.jpg

Hvis jeg skal prøve å finne noe negativt så er det at glassene har en coating som gjør de vanskelig å polere, men originale glass koster bare 300,- så det er ikke så veldig stress. Jeg har byttet mitt én gang.

Har virkelig lyst på en Junghans Max Bill som min hvite dressklokke. Enten det eller Junkers Bauhaus (litt billigere). Syns begge er nydelige.

Ifølge nettsidene til Junghans så har de butikk i London, så det er mulig jeg må stikke innom neste gang jeg er der (eller så er det jo en god unnskyldning for en helg i Berlin)
 
Junkers fortjener ikke å nevnes i samme åndedrag som Junghans. De stjeler Max Bill sine design (at de stjeler skrifttypen var med å lagde er i en juridisk gråsone), klistrer på en gigantisk logo og misbruker det flotte Bauhaus-navnet. Jeg kom i kontakt med noen Junkers Bauhaus når jeg jobbet med klokker og de imponerte meg ikke, skivene ser billige og «døde» ut.

Hvis du kan litt tysk eller kjenner noen som kan litt tysk så kan jeg anbefale å bruke UhrForum for å kjøpe Junghans. Jeg kjøpte min der for ca 3000,- i 2013.
 
Junghans - Det tenker jeg er en solid produsent med lang historie og flere spennende ur. Hadde de, som Nomos, fristet med enkel og grei netthandels-løsning hadde jeg nok handlet der (også)... Men ville ikke brukt modellbetegnelsen "Handaufzug" alt for ofte offentlig.....
 
Er meget fornøyd med min Junghans som jeg kjøpte her på sonen.. En Meister Telemeter Chronocope. Meget bra regulert, går i underkant av 2 sek for fort i døgnet.
Superclean design, bærer flott, bra finish og klok kassedesign som gjør at den virker mye tynnere enn den er.
Fantastisk med en moderne kronograf som ikke ser ut som en hockeypuck:)
Fil_000 (22).jpeg
 
Fantastiske klokker! de færreste gidder f.eks.å spesialtilpasse fonten på datohjulet til en klokke til under 10.000,-

Kjøpte en Max Bill "damenmodell" i Tyskland til fruen fordi jeg prøver å få henne til å skjønne at DW ikke er noe å ha. Dette er for så vidt et ganske billig quartz-ur - € 625 over disk hos tysk urmaker, eller mellom 3500,- og 5000,- på Chrono24 - men som du sier er det veldig stilig at fonten på datohjulet matcher tallene på skiven. Og reimen er i mine øyne veldig fin.

IMG_20171011_171151-01.jpeg
 
Fantastiske klokker! Veldig flott finish, de færreste gidder f.eks.å spesialtilpasse fonten på datohjulet til en klokke til under 10.000,-, men her har de faktisk tatt seg bryet. Jeg har hatt min Max Bill 38mm i fire år nå, har kikket på en Meister Handaufzug også, men foreløpig har det bare blitt med tanken.
FU2wAv7.jpg

Hvis jeg skal prøve å finne noe negativt så er det at glassene har en coating som gjør de vanskelig å polere, men originale glass koster bare 300,- så det er ikke så veldig stress. Jeg har byttet mitt én gang.
Hvor har du skaffet nye glass?
 
Jeg fikk byttet glass hos en Junghans-forhandler i Tyskland mens jeg var der på ferie. Kontaktet de på forhånd så de visste jeg kom og hadde glasset tilgjengelig.
Kontaktet min lokale urmaker for jobben men han fikk ikke tak i glass direkte fra Junghans. Jeg kunne kanskje bestilt selv på ebay/amazon og fått han til å skifte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
@Bøygen kjøpte på Ebay. Målte med skyvelær og sjekket at det passet med modellnummeret.

Det er også mulig nå å få satt inn safirglass hos Junghans, men de tar 3000,- for det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen