Vermin´s samling (sort of)
Har tatt den ene kofferten, hovedkofferten som alle er i rotasjon og jeg bare ikke kan klare og kvitte meg med. (Famous last words)
Neste koffert består av Seiko`s, G-Shocks osv. Den kan vi ta en annen gang.
Interessen har ligget og lure i mange år hos meg uten fullt utbrudd før ca 2018. Ferier i oppveksten har alltid inneholdt en god del «windowshopping» av min far som også har vært interessert men ikke gal nok til og kjøpe noe særlig, med fullt utbrudd hos sine to sønner som begge har havna på gal side av vinduene opptil flere ganger de siste årene.
Jeg ser flere selger seg ned og ønsker små, og mer konsentrerte samlinger. Det har jeg ikke viljestyrke til, ikke vilje i det hele tatt heller. Jeg lar meg ikke stresse om en klokke ligger ubrukt noen måneder eller lenger, det gjør den bare mer spennende og trekke opp og ta i bruk igjen når den tid kommer. Jeg selger ikke LP platene jeg ikke har spillt på ett år heller.
Beklager for bildekvalitet, jeg er slettes ingen fotograf og bildene er tatt med telefon.
Vi drar igang øverst fra venstre:
Vis vedlegg 382317
Rolex Explorer II 216570
Jeg hadde tidligere en svart GMT Master 2 som var min første Rolex og første kjærlighet. Problemet var bare at den ble aldri brukt, kjøpte Jubilee lenke til den for og prøve og få gnisten men etter 4 år gav jeg opp. Den ble for blingy for meg og jeg følte aldri en connection med den. Solgte den og kjøpte en EXP2 med hvit skive for pengene. Denne er perfekt for meg.
GMT funksjon, føles langt mer solid og harbarka med stålbezel og sine 42mm. Passer meg og min livstil som hånd i hanske.
Rolex Submariner 114060
Grailen over alle grailer frem til jeg kjøpte den. Ingen klokke er vel like ikonisk som en klassisk No-Date Sub, og denne har jeg vel visst at jeg ønsket meg siden jeg var 8-10år.
Rolex Explorer 124270
Husker ikke helt hvorfor jeg plutselig fikk lyst og prøve en 36mm Explorer, men jeg er glad jeg prøvde. Mest komfortable klokken jeg har, skjønner veldig godt at denne kan være en OWC og passe til det aller mest.
Vis vedlegg 382318
Omega Speedmaster Saphire Sandwich 2013
Min første dyre klokke. Skal aldri selges, elsker og leke med skinnremmer og natoer på speedy. Den kler omtrent alt!
Vis vedlegg 382319
Tudor Pelagos FXD
Årvåkne øyne vil se at jeg har denne i to farger, hvorfor? Hvorfor ikke?
Den blå er en MN22, historien til denne gjør den ganske spesiell for meg og derfor vil den nok være i samlingen til evig tid.
I 22 var min far i en alvorlig ulykke, i den forbindelse ble det veldig mange turer til Bergen i den perioden for og besøke han på spinalenheten. Uten og kjede dere med detaljer ble denne kjøpt i Bergen i denne perioden og vil for alltid minne meg på den vonde tiden med de gode samtalene som brakte oss nærmere enn vi noengang har vært før.
Den svarte, tja, den er dritkul og er litt mer allround enn den blå. Stor fan av fixed lugs og føler på mange måter dette er Tudors moderne Submariner.
Vis vedlegg 382320
Tudor BB58 GMT
Helt siden jeg hadde den tidligere Pepsi GMTen til Tudor har jeg ønsket meg en modell med mindre proporsjoner. Da denne ble lansert i vår var jeg kjapp på ballen og klarte og få den ganske fort. Strålende fornøyd med den og den har vært årets sommerklokke samt vært på armen i 2 uker nå på reise igjennom Kina.
Tudor BlackBay Pro
Elsket og hatet, for tjukk, for tung. Fuck that. Det er jeg også. Beste beateren jeg har hatt, tåler absolutt alt og føles som ett ekte verktøy på lanken. Kan dykke til 200m også. Helt klart den mest brukte klokka jeg har, elsker den på gummirem fra Vanguard spesielt.
Vis vedlegg 382321
Tornek Rayville
Dette er vel en slags form for homage, historien kan googles og den er ganske artig. Jeg ble oppmerksom på merket da jeg leste en klokkebok og fikk ikke sove på ett par netter. Så gikk det litt over før den plutselig dukket opp i Instagram-feeden til en kjent klokkemann her i Norge. Jeg var såpass frekk og sendte han en PM med ett tilbud som han godtok og siden har den vært i rotasjonen her. Jeg får skikkelig godfølelse av og eie den, selv om den nok ikke får mest armtid.
Zodiac Superseawolf Ceramic
Merket har vært på radaren ganske lenge men jeg har liksom ikke fått ut fingeren. Denne har en litt spesiell oppbygning med kjerne av stål og en tykk kasse utenpå i polert keramikk. Skiva har en ekstremt dyp blåfarge som lett kan se svart ut utenom i direkte lys. Remmen er en smooth Tropic, skikkelig kul underdog.
Vis vedlegg 382322
Laco Flieger Pro
Hadde lyst på en Flieger, men var ikke tøff nok til og gå for IWC. Laco sin blå skive er så nærme jeg kommer til pølsepris. Syns den er skikkelig fin jeg. Har lenke men foretrekker den på skinn eller gummi.
Studio Underdog Goofy Panda
Sier litt om at jeg er ganske konservativ når jeg selv her velger svart/hvit(grå). Men jeg er på ingen måte en fargeklatt og kunne aldri gått med en Watermelon. Men jeg hadde lyst på en Studio Underdog og syns disse er solid «bang-for-the-buck». Folk som ser den blir overasket over hvor flott den faktisk er til prisen.
That´s it, litt dykkerheavy samling her kanskje men det er jeg nok ikke alene om. Dressur har jeg ikke men jeg går ikke ofte i dress heller, isåfall funker det helt fint med Speedy på skinnrem eller Explorer imo.
Stort sett veldig fornøyd med samlingen og tenker ikke så mye på bytting lenger.
Veien videre? Tja, har veldig lyst på en IWC. To stykker som gir meg blod i bamsen er Mark XX og Top Gun Chronograph.
Bytter og selger litt Seikoer for og ha noe og sysle med.
Spent på tilbakemeldinger, be gentle