Da var det min tur, og før jeg setter i gang vil jeg gjerne få takke
@Dazed for initiativet og alle andre deltakere for innlegg og kommentarer. Dette er et fint avbrekk i hverdagen, og det er moro å se hva dere samler!
Part 1
Klokkeinteressen min startet for alvor da mine besteforeldre på 90-tallet kom hjem fra Thailand med en fake Tag Heuer til meg. Den hadde innsyn til det automatiske urverket og jeg brukte mye tid på å stirre. Opp gjennom barndommen gikk det mye i fargerike kvarts, slik som denne
7-up klokka:
Etter hvert gled det over i moteklokker før jeg i 2006 for alvor tok steget inn i klokkeverden med innkjøp av en Tag Heuer Carrera cal. 16. Denne gikk jeg med hver dag i 12 år frem til 2018. I 2018 var jeg blitt godt voksen, men selv om jeg ikke hadde handlet noe særlig med klokker så viste jeg veldig godt hva jeg likte. IWC. Og jammen kommer vi ikke da til den første hekken i min etappe, min
IWC Portugieser Automatic (IW500710):
Hacking seconds, pellaton automatisk urverk med 7 dagers gangreserve og masse innsyn til urverket. Klokka var morgengave fra min kone da vi giftet oss (hun fikk matchende IWC Da Vinci). Jeg syntes dette er en flott klokke, og den katalyserte klokkeinteressen ytterligere et nivå. Nå var det ikke lenger nok med en, men jeg måtte ha en til enhver situasjon. Herfra har det gått ganske radig, med et par klokker i året. Jeg verdsetter variasjon og liker ofte ikoniske modeller. Jeg selger lite, men har hatt et par spontankjøp som jeg har latt gå videre.
Den neste klokka på lista sa jeg nei til to ganger før hypen virkelig slo til og jeg ikke turte å vente lenger, min
Rolex Submariner 116610LV:
Ikonisk modell i en farge jeg er veldig glad i, også står mitt navn i garantikortet som gjør den litt mer spesiell.
Til min 40-årsdag fikk jeg denne av min kone, min
Omega Speedmaster 1861 Hesalite:
Jeg har brukt lang tid på å fine en rem/lenke som tikker boksene for meg på denne, men nå tror jeg endelig jeg har funnet den. Bruker den på en svart canvas-rem, som kommer til 3861. På dette tidspunktet hadde jeg Carreraen gå, og satt igjen med det som for relativt kort tid siden var mitt end-game. Tre allsidige klokker for de fleste anledninger. Slik gikk det ikke.
Da min yngste datter ble født kjøpte jeg denne, en
Cartier Santos medium. Jeg planlegger å gi denne en masse hairlines og dings, før den gis til henne enten til konfirmasjon eller ved hennes 18-årsdag. Dessuten så «trengte» jeg et pilotur:
Den neste klokka skal jeg innrømme er et rent resultat av hypen, og ble bestilt noe etter re-lansering på Basel i 2018, min
Rolex GMT Mater II 126710BRLO (Pepsi):
Kjøpt på jubilee, men liker den best på oyster. Jeg har den allikevel oftest på jubilee ettersom det gir den størst særpreg. Denne sitter nok ikke så dypt, og vil nok få gå videre når jeg klarer å overbevise meg at jeg ikke trenger GMT eller når antallet klokker (og verdi på samlingen) rett og slett blir for høy. Dessuten føler jeg på en slags «skyldfølelse» av å ha mye Rolex.
End game var nå et begrep jeg hadde sluttet å forholde med til, å jeg manglet jo en skikkelig dressklokke samt månefasekomplikasjon. Enter
JLC Master Ultra Thin Moon:
Til å se dørgelig kjedelig ut på bilder er denne utrolig allsidig og lekker i bruk. Ideelt skulle jeg ønske remfestene satt litt nærmere hverandre, men hver gang jeg tar den på så bringer den frem et smil.
Jeg leste en gang i en klokkeblogg at du ikke kunne regne deg som seriøs dykker med mindre du dykket med Blancpain. Og selv om det er en helt idiotisk påstand så var frøet sådd. Jeg prøvde en stund å fa tak i en 40mm Fifty Fathoms, men uten hell. Da jeg i tillegg måtte vente alt for lenge på en Tudor FXD M.N. (som aldri kom) tok rastløsheten over og jeg kjøpte denne spontant over disk en vårdag i Oslo. Min
Blancpain Fifty Fathoms Bathyscape i keramikk med blå 43,6 mm sunburst skive:
Neste klokke er egentlig den som er minst «praktisk», men som jeg allikevel setter veldig høyt.
Min Rolex Daytona 116500 Panda:
Nå har jeg i nyere tid utviklet langsynthet, og uten briller kan jeg bare droppe å se mot håndleddet for å lese klokka. I tillegg så er det utrolig upraktisk at den har screw down kronograf pushers, jeg bruker sjelden funksjonen. Allikevel så har denne klokka en x-faktor ved som jeg sliter med å forstå. Om jeg skulle ha sittet igjen med en klokke, så ville det vært denne.
Alle trenger en skikkelig field watch, eller hva? Min fileld watch er en
Tudor Ranger:
Enkel og lettlest klokke som jeg liker godt, og som jeg bruker på tur.
End of part 1 (max 10 bilder pr. innlegg)