Takk for initiativet, det har vært morsomt å lese om samlingene til folket. Jeg har vært litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette og har jeg egentlig en samling eller bare et resultat av flipping som tilfeldigvis har endt opp i diverse klokker? I det siste har jeg hatt et større fokus på hva jeg skal ha i boksen. Klokker som tilfeldigvis har havnet der fordi «de kunne være morsomme å prøve» er ute og klokkene jeg sitter igjen med er klokker jeg ønsker å ha i boksen av en grunn. Så selv om jeg til tider har vært en flipper (…ikke invistor…) og ikke nødvendigvis en samler så må vel konklusjonen være at jeg har endt opp med en samling. En samling jeg til og med begynner å bli ganske fornøyd med.
Samlingen består nå av 7 klokker, egentlig et ganske passende antall selv om jeg har vært inne på tanken om å konsolidere litt. Fornuften sier at noe må ut før noe nytt skal inn – tror jeg. Fokuset er og har vært sportslige klokker. Jeg er glad i kronografer, divere og generelt klokker med et sportslig preg. Pr i dag har jeg vel bare en klokke (kanskje to) som ikke havner i kategorien sportslig. Presentasjonen er ikke kronologisk eller noen rangering av hvilke jeg liker best, men ut fra kategori. Så da er det vel bare å komme i gang.
Kronografene
Heuer «Luftforsvaret»
Vis vedlegg 358310
Luftforsvaret er mitt vintage-alibi og ikke minst er dette min birthyear-klokke. 1974 er det magiske året og sammen med matchende nummer på kassen står dette årstallet gravert inn på baklokket. Klokken kan selvfølgelig (sannsynligvis) være eldre men det at den ble satt i tjeneste samme året som jeg ble født er godt nok for meg. Birthyear-klokke har ikke vært noe jeg har hatt så veldig fokus på, men da denne dukket opp så var jeg solgt. Klassisk pilot-kronograf med norsk historie, perfekt birthyear. Klokken er pen, men bærer preg av bruk slik man kan forvente av en klokke som (antagelig) har vært i operativ tjeneste. Viserne er malt på et eller annet tidspunkt og jeg har vært inne på tanken om å prøve å skaffe et nytt sett med riktige visere, men kanskje er disse malte viserne en del av sjarmen? Disse klokkene ble vel ikke akkurat tatt med til urmaker når de var i tjeneste, det satt vel heller noen i forvaret og byttet og reparerte det som trengtes. Jeg har prøvd å finne ut mer om historien til min klokke, men har slitt litt med å komme tilbake til historien fra forsvaret. Jeg må prøve å komme til bunns i dette!
Omega Speedmaster Broad Arrow 3551.50
Vis vedlegg 358311
Jeg må jo ha en Speedmaster, eller må jeg det? Problemet er at jeg savner en Speedmaster når jeg ikke har en, men går fort lei når jeg faktisk har den. Speedmastere i forskjellige utgaver er vel det jeg har hatt mest av, dette er den åttende (ja jeg har flippet litt!). Når jeg kjøpte denne så var det riktignok 5 år siden sist, så kanskje klarer jeg å slå meg til ro med denne. Jeg liker jo selvfølgelig standard moonwatch også og har hatt den ved et par anledninger, men denne gangen ble det en Broad Arrow med dato og automatisk urverk. Pen og praktisk klokke, og som «Moonwatch» så kler den alt av remmer i tillegg til den originale lenka.
Kurono Tokyo Chronograph 2
Vis vedlegg 358312
Når jeg så denne første gangen så ble jeg veldig betatt av den vakre skiva. Når den ble sluppet satt jeg klar ved PC’n og ble en av de 500 som fikk tak i denne før den ble utsolgt på et par minutter. Nå var det min tur til å teste ut dette independent-universet, riktignok på budsjett…. Klokka var fin den, spesielt skiva er veldig fin og finish er det heller ingen ting å si på. Den har likevel ikke funnet plassen sin helt. Størrelsen på 38 mm blir litt snaut etter min smak, på et rent dressur eller vintage kunne det sikkert gått greit, men på denne blir det litt lite. Jeg vingler litt når det gjelder denne, skal den ut eller skal den få bli?
Diverne
Seiko SLA 023 «Marinemaster 300»
Vis vedlegg 358313
Jeg har prøvd flere Seikoer opp gjennom, men av en eller annen grunn har jeg ikke vært helt fornøyd. Det har alltid vært ett eller annet «feil», helt til jeg fikk denne. Den har egentlig det jeg trenger i en diver. Den er solid, er mer enn nok vanntett og urverket går presist (noe jeg ikke kan si om alle tidligere Seikoer jeg har hatt). Dette er min daglige beater og er nok den klokka jeg har brukt mest det siste året.
Certina DS Super PH500
Vis vedlegg 358314
Alle mine klokker har jo mørke skiver, men jeg må jo ha en sommerklokke med litt sprekere farge også. Aller helst kunne jeg tenkt meg en PH1000, men denne får duge. Certina gir masse klokkeglede for pengene. Så mye mer er det vel ikke å si om denne.
Klassikerne
IWC Ingenieur Mission Earth 3236
Vis vedlegg 358315
Ingenieur er en klassisk sportslig klokke og dette er den klokka i samlingen jeg har hatt lengst. Mange har prøvd og prøver å kopiere denne stilen, men Ingenieuren er en av klassikerne. Dette er «Genta-stilen» på sitt beste. Mitt eksemplar er en Mission Earth på 46mm. Det er ingen tvil om at den er stor, kanskje litt for stor til å være den foretrukne daglige klokken. En Ingy på 40 eller 42 hadde nok passet bedre i det daglige. Men klokker skal også være litt gøy og denne er gøy! Mitt eksemplar har også lenke (mange ME har bare gummirem) og da blir den ekstra tøff. Det er noe som heter «wrist presence» og denne har det.
Glashutte Original Panomatic Lunar XL
Vis vedlegg 358316
Dette er siste tilskuddet og som jeg skrev i min utboxing (
https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-romantisk-tysker.72408/) så har jeg vært fasinert av disse asymmetriske klokkene fra før jeg ble skikkelig bitt av klokkebasillen. Endelig kom muligheten og klokken innfrir virkelig, jeg håper og tror gleden varer. Dette er vel også min eneste «penklokke», samtidig som den på ingen måte er kjedelig som enkelte dressur kan ha en tendens til å være, panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert. Rett og slett en klokke jeg blir glad av å ha på hånden.
Det var det!
Vis vedlegg 358317
Eller det vil si nesten. Jeg sa at samlingen bestod av 7 klokker, det er vel ikke helt riktig. Jeg har jo noen klokker til, nærmere bestemt 4. En Tissot Kronograf, som var min første «fine» klokke som jeg fikk av mine foreldre i 1997 og tre plastikklokker. G-shock (ikke av den kule typen) og 2*Swatch. Jeg måtte jo teste ut disse hype-klokkene jeg også.
Vis vedlegg 358318
Fremtiden og grails
Hva fremtiden bringer er jeg neimen ikke sikker på. Jeg kunne tenkt meg en Panerai, kanskje en Reverso eller en Blancpain FF (gjerne en no rad). Selv om jeg er rimelig fornøyd med det jeg har så vet jeg hvor fort ting kan snu. Plutselig dukker det opp noe spennende som man bare må ha.
Grail er et begrep som jeg synes noen har et litt for lettvint forhold til. En grail skal være nesten uoppnåelig. Selv om jeg har ønsket meg den GO’n lenge så er det ingen grail! Grailen krever hard prioritering og kanskje kommer jeg aldri til å ta meg råd til den. Min grail er, og har vært ganske lenge, en ALS Datograph i hvitt gull med sort skive. Så får vi se om det blir aktuelt på et aller annet tidspunkt.
Takk for oppmerksomheten.