Kjøkkenstoler

Det er viktig med sittekomfort og -høyde, men ingen snakker om å beskytte gulvet.

Hvilke stoler er gode å sitte på + ser OK ut + ikke lager riper i gulvet?

Ingen av mine stoler fra Fritz Hansen, Stokke, Varier eller Carl Hansen lager noen riper i mitt eikegulv. Å jeg bruker ikke "prevensjon".

Fikk disse i romjulen. Nye modellen som er litt høyere, passer perfekt til høyden på spisebordet. Litt kalde på morningen, men det bra ut og er gode å sitte i. Gikk for fargen Moss grey med stål understell.

Fikk disse i romjulen. Nye modellen som er litt høyere, passer perfekt til høyden på spisebordet. Litt kalde på morningen, men det bra ut og er gode å sitte i. Gikk for fargen Moss grey med stål understell.

Gratulerer! Venter fortsatt på mine. Fikk estimert 8-10uker levering, gikk innom etter 12 uker, og fikk beskjed om at de hadde glemt å bestille stolene. Nye 8-10 uker. Amatører.

Hadde denne runden sist år, og prøvde nok "alle" stolene på markedet.

Endte opp med Arper Catifa 46 med bein i lys eik, og trekk i stoppet hud.
Lekkert og klassisk uttrykk, Fantastisk sittekomfort, og kommer med smarte integrerte filtknotter!

Fant ikke bildet av egne stoler. Men par sammen desse så har du en ide:
Catifa46_timber2.jpg
images

Har kjøpt oss 8 BoConsept Mariposa Deluxe av en trivelig dame, nå starter jakten på et bord som passer disse.
Er det noen som har et godt tips? Vi tenker og ha 6 eller 4 stoler framme til hverdags :)
24240.ashx

24230.ashx

Ikea glimter absolutt til inn i mellom. Ellers vist mye fint her i tråden. Mitt bidrag: Velger du Eames ville jeg gått for sigarbeina (trebeina) uansett skall. Og så ville jeg kjøpt brukt. Det eneste jeg har kjøpt nytt utenom sofaer er Eames DCM-stolene mine, og det er bare fordi jeg ikke klarte å finne brukte i riktig farge den gangen. Noen stoler kler å være nye, men flere kler litt slitasje og patina. Og som med biler, klokker og andre kjekke ting så snur du verditapet på hodet (om de noen gang skal byttes ut).

Om du tør å forlate stolformen med fire bein så vil jeg slå et slag for Pantonstolen, eller spøkelset som jeg kaller den. En herlig stol, men lurt å prøvesitte, ikke alle liker å sitte i den. Må kjøpes brukt siden du bare får den i plast nå.

Her er en av mine. Fordel å ha matchende katt som poserer på kommando.

De fineste Wegner-stolene er ofte vanvittig priset, men Eames er det mye fint av i omløp til levelige priser. Kule i grønt f.eks (men svarte bein da...) Disse ligger ute på Lauritz nå. Multicolor kan også være kult, men kommer veldig an på kjøper og interiøret.
4226269

• Liker
Reaksjoner: Flippin
Har kjøpt oss 8 BoConsept Mariposa Deluxe av en trivelig dame, nå starter jakten på et bord som passer disse.
Er det noen som har et godt tips? Vi tenker og ha 6 eller 4 stoler framme til hverdags :)
24240.ashx

24230.ashx
Vil tro naver collection har noen bord med former som kan harmonere med disse.

• Liker
Reaksjoner: 69variant
Ikea glimter absolutt til inn i mellom. Ellers vist mye fint her i tråden. Mitt bidrag: Velger du Eames ville jeg gått for sigarbeina (trebeina) uansett skall. Og så ville jeg kjøpt brukt. Det eneste jeg har kjøpt nytt utenom sofaer er Eames DCM-stolene mine, og det er bare fordi jeg ikke klarte å finne brukte i riktig farge den gangen. Noen stoler kler å være nye, men flere kler litt slitasje og patina. Og som med biler, klokker og andre kjekke ting så snur du verditapet på hodet (om de noen gang skal byttes ut).

Om du tør å forlate stolformen med fire bein så vil jeg slå et slag for Pantonstolen, eller spøkelset som jeg kaller den. En herlig stol, men lurt å prøvesitte, ikke alle liker å sitte i den. Må kjøpes brukt siden du bare får den i plast nå.

Man får den fremdeles i "original" utførelse. Altså ikke plast. http://www.mobelgarden.no/productdetails.php?product=929&kategori=96
vet ikke hvordan pris på disse vs. brukt er?

Jeg har visst ikke fulgt med i timen, da har de begynt på igjen med den opprinnelige varianten.

Når det er sagt, så er den opprinnelige laget i et utall varianter med mange ulike stoffer, så jeg må melde pass på styrken og hvordan de evt patineres. På denne stolen mener jeg hovedpoenget er at den er hard og blank som den originale, og da vil denne nyproduksjonen absolutt duge. Plastvarianten er lett og matt og virker bare merkelig når du er vant med den opprinnelige. (Alle er jo en form for plast, men mener den som ser mest plastikk ut)

Eames-skallene er også laget i flere varianter og produksjonsteknikker. De tidlige skallene fra Zenith(!) Plastics ser omtrent ut som innsiden av en båt og er herlig shabby.

Jeg kjenner ikke markedet på Pantonstolen godt nok i dag, mange år siden jeg kjøpte mine, men vil tro at du med litt tålmodighet skal kunne finne de godt under nyprisen i den linken, hvis den da ikke har gått på et nylig oppsving som mange andre populære vintage-ting. Følg med litt på Lauritz som et utgangspunkt.

for en hyggelig og enkel atmosfære i værelset!

pantonestolen er ikke min kopp te, grunnet overdose i oppveksten: foreldreheimen bød på ett dussin.

derimot er den formfine trestolen helt smaskens - hvem har gjort den?