Kjøkkenstoler

@Fosen
Når det gjelder kvalitetsmøbler. Å spesielt stoler/lenestoler så kjøper man det gjerne second hand.
Mine syvere har jeg alle kjøpt brukt. Den eldste er fra tidlig sekstitallet, å er penere enn den nyeste fra tidlig 2000-tallet.
Wegner og Arne Jacobsen sine stoler kjøper du gjerne brukt på www.finn.no eller www.lauritz.com.

Hvordan er det å sjekke at man får original vare på møbler når man kjøper brukt? Er ikke piratkopiering av klassikerne et problem her også?

Samme som med klokkene. Mange ulike "tells", du må bare sette deg inn i det. Noen tidlige utgaver er umerket, da er det vanskelig, men du redder deg som oftest inn på sikre alderstegn som er umulige å fake. Mitt generelle inntrykk er at kopier i møbelverden er langt unna den likheten til originalen som du kan finne på fake klokker, så jeg har til gode å være det minste i tvil, i alle fall til nå.

• Liker
Reaksjoner: jonska
Samme som med klokkene. Mange ulike "tells", du må bare sette deg inn i det. Noen tidlige utgaver er umerket, da er det vanskelig, men du redder deg som oftest inn på sikre alderstegn som er umulige å fake. Mitt generelle inntrykk er at kopier i møbelverden er langt unna den likheten til originalen som du kan finne på fake klokker, så jeg har til gode å være det minste i tvil, i alle fall til nå.

Det du sa

• Liker
Reaksjoner: jonska
IMG_2279.JPG

Fjordfiesta Scandia Junior hos oss. Gode å sitte i og praktisk at de kan stables, vi har tre til som ikke står i stuen til vanlig.

Vi valgte en stol fra Blåstation som heter Sting. Materialet er aluminium og stål og den fås i mange ulike farger. Svensk design. Vi har den på kjøkkenet i flere farger. Modellen brukes i mange ulike sammenhenger da den er lett å staple. Litt institusjonspreg riktignok, men ved å variere i fargene og med ulike sitteputer som kan legges på sete/rygg tar den seg bra ut også privat. Konstruksjonen som er brukt for å få ryggen til å flexe (se bilde 2 nedenfor) er visstnok ganske unik og gjør den veldig behagelig. Produsert av norske SAPA, men Blå Station er et svensk møbel og innredningshus med mye fint. Som dessuten kommer fra min kone's hjemby som jeg må innrømme spilte en rolle for valget ...
Sting_022.jpeg

A_Sting_Close.jpeg