Kjøp av Rolex hos Time Watches, Oslo

Cho

Medlem
17. feb. 2017
Sted
Oslo
Jeg har siklet en god stund på Yacht-Master med grå dial (116622) og har mer eller mindre bestemt meg for å gå til innkjøp av denne. Bjerke har over fem måneders ventetid på godbiten, men deres nabo Time Watches har den på lager. Som en uerfaren klokkekjøper har jeg et par spørsmål knyttet til det.

Er det noen her som har erfaring med Time Watches, eventuelt kjøp av Rolex fra en uautorisert forhandler?
Siden Time Watches ikke er en AD av Rolex regner jeg med at dette vil påvirke verdien på klokken ved et eventuelt salg. I en tråd her så jeg at verdien på en brukt Rolex faller 13% i verdi dersom den er kjøpt på gråmarkedet. Er dette en realistisk sats og vil jeg lide et relativt stort tap ved å kjøpe Rolex hos Time Watches?

Link til tråden om bruktpris på Rolex: http://www.tidssonen.no/forum/threads/verdien-på-en-brukt-rolex.42333/
Time Watches: http://www.timewatches.no/

Setter stor pris på all hjelp!

Redigert:
AD eller gråmarked er vel det samme...Mye tull i den tråden der gitt...:rolleyes:
Verdien på en brukt Rolex følger nøyaktig de samme "naturlovene" som gjelder for all kjøp/salg.
Markedet reguleres helt fint gjennom tilgjengelighet og etterspørsel.

Har du sjekket med andre Norske AD'r? Kanskje noen har den inne?
Time selger grå-import ur til samme pris som nye fås til hos AD, så jeg hadde styrt unna og heller ventet.

• Liker
Reaksjoner: Ralph og Mulliner
Eneste mulige bakdelen er vel garanti, som jeg antar er bedre hos AD enn hos en gråmarkedsforhandler.

Eneste mulige bakdelen er vel garanti, som jeg antar er bedre hos AD enn hos en gråmarkedsforhandler.

Garantien på Rolex er 5 år fra fabrikk.. så klarer ikke helt å se det.

Samtidig er jeg blod-fan av å kjøpe hos AD, uten at jeg har noen veldig saklig grunn nå som Time Watches er basert i Oslo og du betaler MVA/får kvittering osv - og Rolex uansett har 5 års garanti på uret.

Du får kanskje ikke fullt ut like god service hos alle AD'er om du møter opp med et ur som har utenlandsk stempel, men har de litt vett får du den hjelpen du har krav på/behov for uansett.

Kim!

• Liker
Reaksjoner: UJU
Mye tull i den tråden der gitt...:rolleyes:

Dette har UJU og undertegnede diskutert før. Og vi er ikke enige.

Du kan være tilnærmet helt sikker på at en GM(gråmarked)-Rolex vil bli møtt med skepsis i forhold til en AD-Rolex. Ikke uten grunn.
- Sjekk salgsannonser. Alle som har kjøpt fra AD er nøye med å påpeke dette.
- Du finner flere historier på her på sonen fra eiere av GM-Rolex som har blitt dårlig mottatt hos AD.
- Ved kjøp hos AD opparbeider du deg et kundeforhold som gir fordeler over tid. Bedre service, muligens rabatter, og en alltid hyggelig mottagelse (egne erfaringer).
- Rolex er selv krystallklar på dette området. Dette er meldingen som møter deg når du slår opp på hjemmesiden.
New and genuine Rolex watches are exclusively sold by official Rolex retailers
With the necessary skills and know-how, they warrant the authenticity of your Rolex and ensure that your Rolex enjoys a five-year guarantee.

Du kan selvsagt stole på at UJU har rett. Mitt råd er å ikke gjøre det. Sannsynligheten for at videresalg i fremtiden går raskere og med bedre verdi med en AD-Rolex er overveldende.

Siden jeg har kjøpt og solgt en god del klokker opp igjennom årene, som kom fra både AD og gråmarked kan jeg, ut i fra min erfaring, si at dette har liten/ingen betydning.
Hvis noen forsøker å prute på et evt salg med sutring om at klokken ikke kommer fra norsk AD tror jeg forhandlingene strander...:rolleyes:
Hvis objektet er attraktivt nok vil en fornuftig kjøper holde seg for god til å være så kresen.;)

Ett kundeforhold med AD er noe som blir bygget over tid, jeg tror ikke du høster noe særlig mer fordeler enn andre til tross for at du har kjøpt ETT ur hos dem.

Gråmarked er gråmarked, men det er ikke ulovlig og klokkene er like ekte som dem som du får kjøpt hos AD.
Ergo så skal det i teorien ikke ha noe å si for en eventuell salgspris, det er klart at enkelte er nå over tid blitt så hjernevasket at de ikke tar i en gråmarkedsklokke med ildtang engang men det sier mer om dem enn produktet.

Men siden vi her snakker om en gråmarkedsforhandler som dealer med like eller høyere priser enn AD så ville jeg selv kjøpt hos AD og godtatt at det blir litt ekstra venting.

Og til den påstanden om at: New and genuine Rolex watches are exclusively sold by official Rolex retailers

Hvor tror du gråmarkedsklokkene kommer ifra?????

Dette har UJU og undertegnede diskutert før. Og vi er ikke enige.

Du kan være tilnærmet helt sikker på at en GM(gråmarked)-Rolex vil bli møtt med skepsis i forhold til en AD-Rolex. Ikke uten grunn.
- Sjekk salgsannonser. Alle som har kjøpt fra AD er nøye med å påpeke dette.
- Du finner flere historier på her på sonen fra eiere av GM-Rolex som har blitt dårlig mottatt hos AD.
- Ved kjøp hos AD opparbeider du deg et kundeforhold som gir fordeler over tid. Bedre service, muligens rabatter, og en alltid hyggelig mottagelse (egne erfaringer).
- Rolex er selv krystallklar på dette området. Dette er meldingen som møter deg når du slår opp på hjemmesiden.
New and genuine Rolex watches are exclusively sold by official Rolex retailers
With the necessary skills and know-how, they warrant the authenticity of your Rolex and ensure that your Rolex enjoys a five-year guarantee.

Du kan selvsagt stole på at UJU har rett. Mitt råd er å ikke gjøre det. Sannsynligheten for at videresalg i fremtiden går raskere og med bedre verdi med en AD-Rolex er overveldende.

• Liker
Reaksjoner: rolf s

Hvor tror du gråmarkedsklokkene kommer ifra?????

Ehhh...
Vi kan vel hoppe over selvfølgelighetene. Det er ikke opphavet dette handler om.

Hvis noen forsøker å prute på et evt salg med sutring om at klokken ikke kommer fra norsk AD tror jeg forhandlingene strander...:rolleyes:

De kommer ikke til å sutre. De kommer ikke til å bry seg i det hele tatt.

Så du sier her at en klokke som stammer ifra gråmarkedet er uinteressant i dagens bruktmarked?

Nei, det sier jeg ikke.
Men en del av markedet vil legge vekt på opprinnelsen. Kjøpergruppen blir med andre ord redusert.

Videresalg påvirkes vel ikke av gråmarked. Nå må dere slutte å sette griller i hodet på stakkaren.

Men hvis jeg hadde valget mellom å kjøpe gråmarked vs AD, så hadde jeg glatt ventet noen uker/mndr. Skal jeg kjøpe gråmarked, så skal det være med en svær rabatt. Det har ikke Time Watches skjønt. Prøve å selge til full pris er helt latterlig.
Spør du meg.

• Liker
Reaksjoner: stigg, Pippen og Jone
Videresalg påvirkes vel ikke av gråmarked. Nå må dere slutte å sette griller i hodet på stakkaren.

Trådstarter fremstår ikke som noen stakker. Han ber om råd og vurderinger. Det har han fått. Og står selvsagt fritt til å stole på din synsing.

Liker folk som MÅ ha siste ordet @harper .

Vi er i stor grad enige om alt i din "begrunnelse" - som jeg mener er din "mening" - bortsett fra at du mener at klokker med bakgrunn i gråmarked får lavere pris ved resalg. Jeg "tror" det er tullball.

Hvis du mener å ha dokumentasjon på det, så henvis meg gjerne. Så forandrer jeg glatt mening.

Hvis du nå henviser meg til facebook forumet ved navn vi ikke nevner, så skjer det så mye rart der inne at de nok ikke er representative når det kommer til å være prisdrivende. Hvis du legger ved dokumentasjon fra Finn eller TS, så er det fint. Dette er seriøse fora med interesserte klokkefolk, og ikke opportunister og kverulanter som i formuet vi ikke nevner ved navn.

Selv har jeg kjøpt og solgt klokker over flere år uten engang å ha fått spørsmål om gråmarked. Derav skepsisen til ditt synspunkt på dette.

• Liker
Reaksjoner: harper og fredskijj
Takk for alle svar!
Det viser seg at Saarstad Ur i Porsgrunn får klokken på lager innen en ukes tid. Da blir det nok å reise litt lenger for å handle hos en AD, selv om majoriteten her mener det ikke har stor betydning om den kjøpes hos AD eller gråmarkedet.

Noen som forøvrig vet ca. pris på å forsikre en klokke til rundt 100k?

• Liker
Reaksjoner: Ralph