Kjøpe rolex klokke som er kjøpt i utlandet

Medlem
27. sep. 2013
Vurderer å kjøpe en rolex som pt er i Norge. Den er kjøpt i utlandet i 2013.
Noen som har noen betenkeligheter med det? Serfikat medfølger, ikke kvittering.

Hvor klokken er kjøpt betyr vel nada?
Hvorfor noen tydeligvis mener at en klokke kjøpt i Norge er mer stas enn klokker kjøpt i utlandet skjønner jeg lite av.
Jeg har kjøpt mange klokker i utlandet, og de har fungert like bra som norskkjøpte...tro det eller ei.:rolleyes:
Jeg vil faktisk påstå at de fungerer bedre siden de garantert ikke har vært utsatt for innavl.

For uret i seg selv, betyr det selvsagt nada hvor dette opprinnelig ble levert ut fra en AD.

Alikevel er det for meg og noen andre, uaktuelt å kjøpe udokumenterte importur.

Hvorfor?
-Fordi det KAN være problematisk å få forsikret uret.
-Fordi det KAN være problematisk å få levert det til service hos en Norsk AD - spesielt om denne da sender uret ut/inn av landet.
-Fordi det er en TEORETISK mulighet for et tollbeslag, ved hjemkomst etter utenlandsreiser.
-Fordi det ER vanskelig å være 100% sikker på at uret ikke stammer fra en kriminell aktivitet.

Hvordan og om ovenstående skal vektlegges, blir jo opp til hver enkelt å vurdere, men uansett bør usikkerheten gjenspeiles i prisen som gis for udokumeterte ur.

Ser ikke det helt store problemet, så lenge det er boks og papirer samt at selger kan gjøre rede for hvem han har kjøpt uret i fra. Så jeg deler @UJU sin oppfatning.

Problemet med Tollvesenet er nok forbeholdt et ur som er nytt/ av særdeles høy verdi. Tror de færreste ville ha reagert med mindre du kom med en modell som var veldig iøynefallende, les gull og at boksen lå i kofferten.

Jeg har aldri opplevd at noen toller har utvist noen interesse for mine ur (dog alle kjøpt i Norge) Tudor eller Rolex.

Selv har jeg kjøpt en Breitling i utlandet og AD i Oslo hadde ingen innsigelser på service av den.

• Liker
Reaksjoner: UJU
For uret i seg selv, betyr det selvsagt nada hvor dette opprinnelig ble levert ut fra en AD.

Hvorfor?
-Fordi det KAN være problematisk å få levert det til service hos en Norsk AD - spesielt om denne da sender uret ut/inn av landet.
-Fordi det er en TEORETISK mulighet for et tollbeslag, ved hjemkomst etter utenlandsreiser.
-Fordi det ER vanskelig å være 100% sikker på at uret ikke stammer fra en kriminell aktivitet.

Hvordan og om ovenstående skal vektlegges, blir jo opp til hver enkelt å vurdere, men uansett bør usikkerheten gjenspeiles i prisen som gis for udokumeterte ur.
Tenk deg hvor mange klokker med norske papirer som er solgt på eksport a;)

Service er ikke problem. Urmakeren vil tjene penger. Om det må sendes ut av landet er det heller ikke noe problem. Urmakerene gjør det ukentlig. Tollvesenet beslager den heller ikke. Dette er tullete skremselspropaganda fra et par forhandlere med tvilsom dobbeltmoral. Sørg bare for å skrive kjøpekontrakt.

Tenk deg hvor mange klokker med norske papirer som er solgt på eksport a;)

Dette er en meget aktuell problemstilling som blir diskutert alt for lite når man drar igang de evinnelige mva-diskusjonene.

Stempel av Norsk AD i sertifikatet gir altså ingen garanti for at klokken betalt mva på!

Det synes jeg skal fremkomme ved enhver mva-diskusjon;)

Jeg mener vi bør ta en lengere diskusjon rundt detaljeringsgraden på i mva-dokumentasjonen til de forskjellige spedisjonsfirmaene. Der er det mye forskjellig ute og går...

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Hver enkelt må jo gjøre som de vil, men så lenge det er en del som meg - som styrer langt unna udokumenterte ur. Så vil dette helt klart påvirke prisen på slike ur ved et videresalg, siden markedet da blir mindre.

• Liker
Reaksjoner: Ove og harper
Av nysgjerrighet, har du noen gang opplevd disse punktene du nevner?
Jeg har hatt en fin mix av norske og utenlandske klokker og har aldri opplevd noe av det du er bekymret for. Det til tross for bruk av forskjellige AD ved service og forskjellige forsikringsselskap.

Når det gjelder kriminell virksomhet. Hvordan kan du vite at dette ikke er tilfelle med norske ur? Mva svindel, innbrudd og tyveri forekommer også i Norge.

Hvorfor?

• Liker
Reaksjoner: Xalle
Hovedproblemet med et dyrere ur er vel at ikke alle forsikringselskapene vil dekke full verdi, av et eventuelt tyveri hvis du ikke har papirer på klokken.

Kjapt klippet ut av et random forsikringselskap innbo vilkår:
"Gjenstander kjøpt i utlandet og som ikke er deklarert er begrenset til det beløp for tollfri innførsel som er fastsatt i

henhold til tolloven med forskrifter, for tiden 6 000 kroner"

Av nysgjerrighet, har du noen gang opplevd disse punktene du nevner?
Jeg har hatt en fin mix av norske og utenlandske klokker og har aldri opplevd noe av det du er bekymret for. Det til tross for bruk av forskjellige AD ved service og forskjellige forsikringsselskap.

Når det gjelder kriminell virksomhet. Hvordan kan du vite at dette ikke er tilfelle med norske ur? Mva svindel, innbrudd og tyveri forekommer også i Norge.

Som jeg skriver så KAN og det er TEORETISK mulighet.
Uthevingen er gjort for å illustrere at dette ER mulig, men ikke en fasit som inntreffer hele tiden, men hvorfor ta sjansen når det finnes "Norsk solgte" ur hvor alt er i orden?

Men når dette er sagt så ja, mitt forsikringsselskap Gjensidige krever full dokumentasjon av de ur som jeg har forsikret der.
Merker som sendes ut av landet for service, for eksempel. Panerai "inhouse", der krever AD mva kvitto for å sikre seg mot et mva påslag ved returen.

Et Norsk solgt ur levert med alle dokumenter og detaljer - der er det ganske usannsynlig at dette har vært gjenstand for en kriminell handling. Tror vel bedre om Norske AD'r enn at de bedriver momsunndragelser og svart arbeide.
Et stjålet ur levert med all dokumentasjon - neppe sannsynlig.

Ser ut til at dette blir nok en mva tråd hvor de som sitter med "smugler ur" aggressivt går høyt ut, i et forsøk på å beskytte sine "investeringer".

Hovedproblemet med et dyrere ur er vel at ikke alle forsikringselskapene vil dekke full verdi, av et eventuelt tyveri hvis du ikke har papirer på klokken.

Kjapt klippet ut av et random forsikringselskap innbo vilkår:
"Gjenstander kjøpt i utlandet og som ikke er deklarert er begrenset til det beløp for tollfri innførsel som er fastsatt i

henhold til tolloven med forskrifter, for tiden 6 000 kroner"

Hvor har du dette fra?
Egen erfaring?
Og hvordan i all verden klarte du å vri dette over til en mva-sak...?:rolleyes:

Hvor har du dette fra?
Egen erfaring?
Og hvordan i all verden klarte du å vri dette over til en mva-sak...?:rolleyes:

Hvis klokken er kjøpt i utlandet og ikke har papirer, kan ikke du bevise at det er betalt mva av klokken. Og hvis klokken din blir stjålet i hjemmet ditt vil ikke innboforsikringen din dekke tapet over 6000,- Spesielt ikke hvis du bare henviser med et bilde av klokken og en kopi av sertifikatet stemplet fra utenlands AD.

Derfor blir dette en mva sak.

Nei jeg har ikke erfart dette. Bare lest lest igjennom litt vilkår på forsikringer.
Bare greit å være obs på dette i tilfelle det skulle skje. Kan sikkert løses med at man får en kjøpskontrakt fra selger i Norge og eventuelt et verdibevis fra urmaker i Norge.

Hvis vi skal vri det til en garantisak, så er det vel lettere å ha en 2013 klokke med kvittering kjøpt i Norge. Da du har 5 års reklamasjon. Men hvis du har grønn tag er vel garantien 5 år world wide?

Man får vel gjerne litt rabatter på service o.l. hvis man har et godt kundeforhold med en lokal AD.

Jeg mener vi bør ta en lengere diskusjon rundt detaljeringsgraden på i mva-dokumentasjonen til de forskjellige spedisjonsfirmaene. Der er det mye forskjellig ute og går...

Du kunne lagt en ny tråd om det? Hadde vært kjekt å se hvor detaljert mva dokumentasjonen er, og gjerne hvor mye spedisjonsfirmaene tar for å gjøre dette.

Dokumentasjonen på betalt mva er ekstremt lite detaljert.
Det står "klokke" gjerne uten videre detaljer foruten verdi.

Poenget mitt med posten over er at dette ikke er noe problem såfremt evt kjøpekontrakt eller verdivurdering av urmaker foreligger, som du ganske riktig påpeker.
En mva-kvittering vil ikke inneholde de opplysningene et forsikringsselskap er ute etter uansett.

Hvis klokken er kjøpt i utlandet og ikke har papirer, kan ikke du bevise at det er betalt mva av klokken. Og hvis klokken din blir stjålet i hjemmet ditt vil ikke innboforsikringen din dekke tapet over 6000,- Spesielt ikke hvis du bare henviser med et bilde av klokken og en kopi av sertifikatet stemplet fra utenlands AD.

Derfor blir dette en mva sak.

Nei jeg har ikke erfart dette. Bare lest lest igjennom litt vilkår på forsikringer.
Bare greit å være obs på dette i tilfelle det skulle skje. Kan sikkert løses med at man får en kjøpskontrakt fra selger i Norge og eventuelt et verdibevis fra urmaker i Norge.

Hvis vi skal vri det til en garantisak, så er det vel lettere å ha en 2013 klokke med kvittering kjøpt i Norge. Da du har 5 års reklamasjon. Men hvis du har grønn tag er vel garantien 5 år world wide?

Man får vel gjerne litt rabatter på service o.l. hvis man har et godt kundeforhold med en lokal AD.

Du kunne lagt en ny tråd om det? Hadde vært kjekt å se hvor detaljert mva dokumentasjonen er, og gjerne hvor mye spedisjonsfirmaene tar for å gjøre dette.

Jeg vet ikke om en tråd er tingen, men kvaliteten varierer veldig. Ved kjøp av klokke som er kjøpt i utlandet bør man være særdeles våken på dokumentasjonen selv om det er betalt mva på klokken. Noen spedisjonsfirmaer spesifiserer ikke hva som er fortollet i det hele tatt. Andre skriver bare klokke. Det er da ingen som helst direkte henvisning til hvilken klokke i papirene og jeg vil tro du risikerer å betale mva både to og tre ganger om du reiser ofte gjennom tollen. Det eksisterer også en del klokker solgt fra minst en forhandler som ble slått konkurs pga krav fra skattemyndighetene. Om disse leveres til service og sendes ut kommer de nok til å slite i tollen siden forhandleren ikke gjorde opp momsen som ble betalt av kjøper.

Skjermbilde 2017-05-11 kl. 10.02.34.png

På min siste mva-kvittering er serienummer spesifikt oppført for klokka.

Selv kjøper jeg ikke klokke uten gyldige mva-papirer av den enkle grunn at jeg er tilhenger av sosialdemokratiet og synes folk skal betale skatten sin. Så da gjør jeg min lille innsats for å skade markedet for de som lar være ved å nekte å kjøpe klokkene de har smugla inn.

(Unntak må være vintage der det er naturlig at papirer forsvinner over tid.).

((Det er samme tankegang som gjør at jeg hver gang en håndverker foreslår svart arbeid a) nekter å prate mer med ham og b) melder fra til skattemyndighetene via praktisk webskjema))

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Gin