Kjøpe rolex klokke som er kjøpt i utlandet

Jeg skulle takket nei til Speedyen jeg kjøpte i 2007, angrer som en hund nå. Han som solgte den sa at faren hans kjøpte den i Bodø i 1968, men han hadde ikke kvittering. Ikke spart på kvittering? Herregud. :rolleyes: Jeg måtte stole på fyren, han oppga et navn på en urmaker der oppe, men sa at jeg ikke trengte å sjekke han heller, fordi han hadde gått konk på 80-tallet. Så nå sitter jeg her, og brenner inne med en gammel Speedy uten spesifisert MVA-kvittering. Uselgelig smuglergods garantert. Forbannede nordlendinger.

Nå, nå, ikke få panikk. Jeg må dessverre innrømme at jeg i et hyggelig lag ble forledet av mørkemenn til å selge en klokke. Sett i ettertid har jeg jo ligget i fosterstilling nå snart i et par ukers tid uten å kunne gjøre rede for mine handlinger - begynner nå å få hodet over vannet og håper jeg kan stabilisere et fornuftig liv.
Tom

Nok en tråd som tar en U-sving bort fra tema. Håper neste post tar den tilbake til saken, som er betydelig mer interessant for majoriteten enn tullemeldinger mellom enkeltmedlemmer.

• Liker
Reaksjoner: daghoi
Tror du heller skal ta det som et tegn på hvor trivielt "temaet" er. :D

WTDnnwE.gif

:p

Nok en tråd som tar en U-sving bort fra tema. Håper neste post tar den tilbake til saken, som er betydelig mer interessant for majoriteten enn tullemeldinger mellom enkeltmedlemmer.
Det er ikke noe mer sak å komme tilbake til. Folk får gjøre hva de vil, blir flau på folks vegne som har de dummeste oppfatninger at norsksolgt trumfer nøyaktig samme ur solgt fra AD, forutsatt samme stand og med likt tilbehør. At man kjøper selgeren, og dermed minimerer risken for at uret er unndratt skatt osv er en veldig stor selvfølge.

• Liker
Reaksjoner: ReallyCleverPun
For uret i seg selv, betyr det selvsagt nada hvor dette opprinnelig ble levert ut fra en AD.

Alikevel er det for meg og noen andre, uaktuelt å kjøpe udokumenterte importur.

Hvorfor?
-Fordi det KAN være problematisk å få forsikret uret.
-Fordi det KAN være problematisk å få levert det til service hos en Norsk AD - spesielt om denne da sender uret ut/inn av landet.
-Fordi det er en TEORETISK mulighet for et tollbeslag, ved hjemkomst etter utenlandsreiser.
-Fordi det ER vanskelig å være 100% sikker på at uret ikke stammer fra en kriminell aktivitet.

Hvordan og om ovenstående skal vektlegges, blir jo opp til hver enkelt å vurdere, men uansett bør usikkerheten gjenspeiles i prisen som gis for udokumeterte ur.

Posten over er en grei repetisjon av hovedpoenget i saken, nemlig at det finnes mange rasjonelle grunner til å velge norskkjøpt under ellers likeverdige forutsetninger. Det er det enkleste og tryggeste. Å gjøre det motsatte finnes det ingen argumenter for.
Norskkjøpt-fornekterne viser en imponerende vilje til egen-indoktrinering, men for den tause majoritet er nok bildet klarere.

Posten over er en grei repetisjon av hovedpoenget i saken, nemlig at det finnes mange rasjonelle grunner til å velge norskkjøpt under ellers likeverdige forutsetninger. Det er det enkleste og tryggeste. Å gjøre det motsatte finnes det ingen argumenter for.
Norskkjøpt-fornekterne viser en imponerende vilje til egen-indoktrinering, men for den tause majoritet er nok bildet klarere.

Er enig i alt du sier.
Men, når det kommer til stykket vil nok de fleste gå for den klokka som er tilgjengelig på markedet uavhengig av opprinnelsesland.
Ellers kommer du med endel påstander, silent majority, bla, bla.
Lyst til å understøtte påstandene med litt fakta?
Eller er det bare blitt såååå 2015?;)

Edit.
Hvis du vil ha litt tall kan du søke opp mine salg her på TS.
Ca. halvparten er norskkjøpte mens andre halvpart er importert.
Sjekk hvor lenge de lå ute og hvor mange bumps.
Så skal jeg fortelle deg hvilke som gikk fortest.

• Liker
Reaksjoner: Qwestern
Altså jeg kan alltids overta den mot en symbolsk sum, bare ikke prøv å forvente noe i nærheten av hva en norsksolgt ville gått for.....

Leser at jeg skal slite med å selge min 5711 med mindre jeg dumper prisen veldig lavt. :(

• Liker
Reaksjoner: Preacher
UJU, jeg kan åpne som deg med å erklære meg enig i alt du sier.

Og "tilgjengelig på markedet" er et viktig stikkord i den sammenheng. Selv har jeg handlet 8-10 klokker utenlands opp gjennom årene (dog ingen Rolex), og i samtlige tilfeller har årsaken vært den samme: Klokken har ikke vært tilgjengelig i Norge.

For Rolex er det jo et faktum at det for flere modeller er større etterspørsel enn tilbud og tilhørende lang ventetid. Da er det jo en opplagt mulighet å handle utenlands. Jeg antar at populære modeller vil lettere tilgjengelig som nye i andre markeder enn det norske, som ikke akkurat er kjernemarkedet for Rolex. Slike (helt legitime) importer vil også naturligvis være lettsolgte i det norske annenhåndsmarkedet, siden det knapt er alternativer. Til og med jeg kunne slått til på en sånn en.

Jeg tror ikke jeg trenger å sjekke gjennom salgene dine UJU, for jeg innbiller meg å kjenne svaret: Klokkene fra utlandet gikk vel å raskt unna som de norske. Men jeg er fristet til å spørre: Vil du si noe om årsaken til at det ble som det ble de gangene du handlet utenlandsk kontra norsk?

Rolex 5711 er jeg ikke helt familiær med TomB. Er det en supervintage Daytona? Uansett forteller den spøkefulle/ironiske tonen at nattesøvnen din på ingen måte står i fare. Men dette er modeller som faller langt utenfor det jeg ville driste meg til å mene noe om.

Med det ønsker jeg alle en god 17. mai! Husk å ta på din fineste klokke til bunaden.

Jeg tror ikke jeg trenger å sjekke gjennom salgene dine UJU, for jeg innbiller meg å kjenne svaret: Klokkene fra utlandet gikk vel å raskt unna som de norske. Men jeg er fristet til å spørre: Vil du si noe om årsaken til at det ble som det ble de gangene du handlet utenlandsk kontra norsk?

Bedre (eneste?) tilgang til ettertraktede/utgåtte modeller er nok absolutt eneste årsak til utenlandshandel for min del.:)
Takk og pris for import.
Ellers hadde mange modeller vært lite tilgjengelige her i Norge.:)
Og fasit angående mine salg er nok at det ikke er noen forskjell på hverken interesse i markedet, prisforlangende, eller hvor lenge de lå ute.;)
Tror faktisk at den som lå lengst var en norskkjøpt Sub til underpris ift markedet. Tro det eller ei....tilfeldigheter.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen