Klokke til mellom 10-25k?

Medlem
1. aug. 2011
Innlegg
12
Sted
Sokndal
Hei, jeg er ny her på forumet. Jeg har alltid vert fascinert av av skikkelige mekaniske klokker, men har ikke særlig
peiling, så fant jeg dette forumet, følte meg hjemme her, hehe. Tror jeg kan lære mye her ja.
Men så til saken. Er på jakt etter en gobit til max 25k, men vet ikke helt hva jeg skal se etter, liker godt Breitling,
Omega, Wyler osv, men helst en midsize, synes ofte at mange av di fineste klokkene er store,
ville helst hatt en på rundt 37-40mm
Noen tips? på forrhånd takk
 
Hei og velkommen til Tidssonen! :)

Slik jeg forstår det, så liker du litt maskulint design, men samtidig så er du på utkikk etter noe som ikke blir for stort på håndleddet.

Personlig ville jeg vurdert en Omega Speedmaster Professional, gjerne utgaven med safir i baklokket slik at man har fritt innsyn til urverket. Dette er en meget klassisk klokke som egentlig burde finnes i alle samlinger, og helt klart et ur som er stas uavhengig av hvor langt man har kommet i klokkegalskapen ;)

35705000-50.jpg


1863shrtsm.jpg
 
den klokken likte jeg godt, særlig med safir lokk bak. hvilket nr har denne? slik at jeg kan søke den opp
er ikke så lett å finne bare ved å søke på seamaster professional
 
Om du søker på urverket.no her på forumet finner du helt sikkert svaret på om det er ok eller ikke.

Vil råde deg til å gå for 41mm og ikke den du linket til, både fordi jeg er sikker på at du ikke vil finne den for stor og fordi annenhåndsverdien er bedre på en 41mm.

At jeg av ymse årsaker ville gått for en 2254.50 blir veldig subjektivt, men jeg er rimelig trygg på at det er flere enn meg som mener det samme:D

De største forskjellene er selve urverket, 2254.50 har det solide ETA 2892, den nye har det mye mer moderne og avanserte co-axialverket. Noen mener at det gamle er vel så bra, om ikke like nøyaktig som co-axialverket. Og så er det sverdviserne - de er jo bare wonderfulle på 2254.50.

001-7.jpg
 
Tusen takk for all hjelp så langt.
Jeg må si meg enig at viserene på 2254.50 er mye finere. Men du sier du heller ville hatt det gamle urverket, hvorfor det? er ikke co-axial noe tess?
Beklager dumme spørsmål men jeg er helt grønn, så må lære underveis.
 
Tja. Hvis brukt er greit for deg kan du jo få deg både en Breitling og en Omega til 25k.
Evt. en Longines legend diver.
 
Tusen takk for all hjelp så langt.
Jeg må si meg enig at viserene på 2254.50 er mye finere. Men du sier du heller ville hatt det gamle urverket, hvorfor det? er ikke co-axial noe tess?
Beklager dumme spørsmål men jeg er helt grønn, så må lære underveis.

Det har jo vært litt rusk med coaxial verket, men dette var nok stort sett bare barnesykdommer som er fikset for lenge siden.

Når det gjelder urverk ville jeg nok valgt coaxial verket. Dette skal etter sigende være mer nøyaktig og ha lengre serviceintervaller. Når det gjelder design er jo 2254.50 uslåelig.
 
Longines Legend Diver, som UJU skriver, det er et aldeles nyyydelig ur. Jeg vil til og med strekke meg så langt som å si at det er fullt på høyde med 2254.50. Du får den for drøye ti lapper på urverket.no. Da har du jammen penger igjen til en Omega også :D
 
De aller fleste her inne startet ut med å like andre merker enn Rolex.
De aller fleste her inne endte opp med en Rolex i samlingen.

Om du skal ha noe som er tidsløst, klassisk og som kan benyttes i enhver anledning;
Rolex Submariner 14060(M) no-date.

Er vel en her på forumet til salgs som er godt innenfor budsjettet ditt, om jeg ikke tar feil.

Problem løst.
 
Brukt 14060 +1 :)

5003467119_1a239fa030_o.jpg

+ 1 :D :D

Men legg merke til forskjellen mellom 14060 og 14060 M. Personlig foretrekker jeg 14060. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er. Men hvis mulig burde du søkt etter en 14060 ifra fødselsåret ditt (eventuelt en 5513 hvis du er litt eldre ;) ). Å ha en Rolex ifra ens fødselsår er et rimelig sikkert tegn på fullstendig klokke galskap. I så måte ønskes du velkommen i "klubben".

Frode
 
Hvorfor foretrekker du 14060 fremfor 14060m? Hvis jeg ikke husker mye feil er den eneste forskjellen at verket er litt forbedret i 14060m, mener noen en gang sa at m-en står for modified. Er det egentlig noen andre forskjeller?
 
Det stemmer, derfor får man litt mer skrift på skiven. Mange liker den renere skiva på 14060.

Edit: I tillegg kommer 14060m med "rolexprinten" på innsiden av ja...hm..

Noe som gir den et litt mer "blingy" preg en 14060.

3a3332d9.jpg
 
Jeg må bare spørre igjen, hvor har du kjøpt bezel insertet? Regner med at du ikke betalte 100000 kr som et nos koster på vrf.
 
For 25k får du faktisk en IWC aquatimer på gummi, eller en IWC pilot på skinnreim.
Tenk litt på det.....:cool:;)

Ellers så finnes vel 14060M både med og uten COSC.:)